2025-02-16, 12:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Människan är dock extremt bra på att läsa ansiktsuttryck, så säger offren att han log så är det naturligtvis mycket stor sannolikhet att han log.

Offren säger inte det. Ett vittne sade det.
Citera
2025-02-16, 12:51
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kortisol
Hon var dessutom speciallärare i matematik vilket GM borde ha varit I behov av. Hon har en egen youtubesida där hon lärde ut matte på kurdiska... Ingen av alla de överlevande lärarna kan minnas att de sett GM tidigare... kanske kunde hon ha gjort det?? Kanske hade hon haft RA...

Det här har påpekats tidigare i tråden, så jag säger inte mer....

Jag har en stark känsla att den här läraren inte var slumpvist utvald men det har inte kommit ut något gällande vem som var hans lärare när han gick på skolan. Tänker även att han kom tidigt för att vänta in någon eftersom han redan varit där senast 2 veckor för att kolla på klassrum(om detta stämmer)
Citera
2025-02-16, 12:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anteanti
Man blir ju inte massmördare för att man har autism, snarare tvärtom. Varenda människa har väl nån bokstavskombination

Det här var välplanerat.

Det går inte gömma en sådan här person bakom autism och annat skit som förklaring man läst i den här tråden.

Det var psykolog med på Breiviks rättegång i Norge som i sitt utlåtande bedömde att Breivik hade autism(asperger), bland annat.
Citera
2025-02-16, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kortisol
Om föräldrarna hade bott i ett miljonprogram då utan en enda bil eller sommarstuga hade det också saknat relevans? Och om de inte är belånade till max. Du avvisar direkt grejer som kan visa sig vara betydelsefulla även om de inte verkar vara det nu.

Det jag menar är att deras vilja/möjlighet till att (fortsätta) betala för sin sons uppehälle kan ha ändrats oavsett hur mycket värde de sitter på i hus och bilar.
Citera
2025-02-16, 12:57
Medlem
Anna-Helgas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
Det är ju fler som reagerat på Rickard om man läser mellan raderna..

"Jag har förstått efteråt att han besökte flera begravningar. Han var lika tyst då och pratade inte med någon."

https://imgur.com/sMaf2JA

Eftersom han förstått efteråt att han besökte flera begravningar (kyrkoguiden hade ju vetat hur många begravningar R varit på om han varit på alla dessa begravningar själv) så borde det betyda att annan personal i kyrkan också uppmärksammat honom. Uppenbarligen har ingen av dessa kunnat nå fram och därmed borde de slagit larm.

Har inte personal i kyrkan något ansvar att larma om de ser en individ som mår otroligt dåligt?

Varför besökte han kyrkan på guidade turer och begravningar? Var han konfirmerad? Hade han varit i kyrkan tidigare på någon anhörigs begravning? Eller var det för att kyrkoherden var politiker och satt i socialnämnden? Var kyrkan bara en lugn plats där han kunde vara ifred fast han inte var i hemmets trygghet? Jag har inga bra svar men det väcker tankar och funderingar hos mig. Funderade han på att ta sitt liv i kyrkan eftersom han enligt uppgift hade vapen med sig även dit? Fanns planer på att ta både sitt eget och andras liv där? Har han varit på andra platser också med sina vapen och lyckats smyga omkring obemärkt? Hade dådet kunnat ske på annan plats än skolan?

Angående namnbytet tänker jag att Andersson är ett "enklare" namn att ha. Om han hade social fobi på papper, eller åtminstone uppenbarligen svårt med kommunikation och interaktion, kan det ha varit drygt med ett ovanligt namn som man behöver upprepa eller bokstavera, som blir felstavat och leder till missförstånd och förvirring? Kanske han får frågor och kommentarer om namnet, var kommer det ifrån, vilket ovanligt namn osv och jag tror Rickard ville undvika onödig kommunikation.
Citera
2025-02-16, 12:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wrongdaytodie
Jag har en stark känsla att den här läraren inte var slumpvist utvald men det har inte kommit ut något gällande vem som var hans lärare när han gick på skolan. Tänker även att han kom tidigt för att vänta in någon eftersom han redan varit där senast 2 veckor för att kolla på klassrum(om detta stämmer)

Det som talar emot det är att han inte började i den lärarens klassrum.
Citera
2025-02-16, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
Det jag menar är att deras vilja/möjlighet till att (fortsätta) betala för sin sons uppehälle kan ha ändrats oavsett hur mycket värde de sitter på i hus och bilar.
Föräldrar ska inte behöva försörja sina vuxna barn , och speciellt inte när de själva börjar bli äldre. Det ville nog inte GM heller. Det känns kränkande.
Citera
2025-02-16, 12:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SecretGarden352
Vilket i sig kanske beror på att kvinnorna inte var lika snabba med att förstå och reagera på faran?

Kan vara slumpen med eller att det råkade vara fler kvinnor just där och då om utbildningen var inriktad på vård och liknande.

Synd att det verkar som att det inte fanns övervakningskameror inne i skolan, det gör att mycket av händelseförloppet syns inte. Man kanske då hade sett att männen reagerar snabbare och kommer undan medan kvinnorna reagerade långsammare och då blev skjutna innan de hann fly.

Verkar logiskt. De som reagerar och rör sig snabbast undan eller tar skydd är de som överlever.
Citera
2025-02-16, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spindeldrottning
Om han fick brevet från soc som han läste upp i filmen från Expressen i Aug 2021, vad gjorde han sen mellan Aug 2021 till Dec 2024? Det kanske behandlats tidigare, ursäktar om jag missat.

Gällande hans besök i kyrkan och på begravningar: en gissning från mig som autist så kan det ha att göra med att testade att finna en samhörighet, söka ngn form av tröst, han kanske ville be om ngn vägledning men har svårt att prata med folk han inte känner väldigt väl, han hade kanske en fascination eller specialintresse för döden/meningen med livet. Han kanske gick på andras begravningar för att han själv kanske fantiserade om sin egen.

Vi vet inte vad han gjorde efter 2021. Det troliga är kanske att hans föräldrar stöttade honom ekonomiskt.

Gällande kyrkobesöken, det låter som rimliga förklaringar. Tyder på att du har god mentaliseringsförmåga, trots din diagnos.

Det kan också ha varit så att idioterna på SOC rådde honom att söka ekonomisk hjälp hos kyrkan. Kanske bemöttes han fint vid besöket och valde att återkomma.

Det här med någon kyrkoanställd som uttalat sig om RA, vilken är källan? Har missat det.
Citera
2025-02-16, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
En sak som jag funderar på i TV4's artikel är det här:

"Sista året var han ofta hemma. Jag tror att han sen helt försvann från skolan, säger skolkamraten."

Vart var Rickard under hela 9onde klass?
Var han hemma? Hur ställde sig föräldrarna till det? Visste dom om det? Drev han runt någonstans? Gick han ut med ryggsäcken efter frukost men dök aldrig upp på skolan? Eller kan han ha varit inlagd för vård?

Vart var han under ett helt år?

https://www.tv4.se/artikel/1wVN3eKWvUVdFzfmRAb3jX/bilden-boerjar-klarna-det-haer-vet-vi-om-rickard-andersson-35

Låter som en typisk hemmasittare? Såna som finns massvis av idag. Han var garanterat hemma bara.
Citera
2025-02-16, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zymbal
Det som talar emot det är att han inte började i den lärarens klassrum.

Var började han och när/var hittade han matteläraren?
Han gick väl till ett lärarrum först?
Citera
2025-02-16, 13:05
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av SylviaPlath

Det här med någon kyrkoanställd som uttalat sig om RA, vilken är källan? Har missat det.

https://www.na.se/artikel/massmordaren-var-i-kyrkan-med-gitarrfodral/

Edit: Ska finnas skärmdumpar av artikeln några sidor bak i tråden.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in