2025-02-16, 12:16
Medlem
Banned.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Firesnake
Det är väl inte ett dugg jävla konstigt om kyrkvärden kände obehag om en man beter sig på det där viset. Inte svarar på tilltal, dyker upp på random begravningar osv.
Själva viben måste ha varit väldigt off och sånt känner man ju.

Kyrkvärdar och diakoner är vana med att det dyker upp påverkade och psykiskt sjuka personer, men de brukar ju gå att prata med så det måste varit något som stack ut. Vi ska inte underskatta det vittnesmålet bara för att alla nyanser inte kom med i en tidningsartikel.

Herregud, om det var på nivån obehagligt så han trodde han skulle bli hans offer så var det väl läge för en polisanmälan..Men nej. Antagligen var det inte så obehagligt innan RA's identitet blev känd.
Citera
2025-02-16, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diskmaskinsmedel
Det finns två bilder på samma hund!

Sedan att man kan ha dålig magkänsla om någon och dra sig för att gå till jobbet behöver ju inte där och då betyda att man ringer polisen, men nu i efterhand så ångrar man att man inte gjorde det.
Känslorna är nog enormt förstärkta nu när guiden vet vem han mött.
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
Det var nog inte ens den hunden.. och det var inte stillbilder.
Jag tror att det var från SVT's livesändning som de filmade balkongen och när polisen lyfte ut en annan hund. Sändningen går inte längre att se på SVT Play så det går inte att bekräfta..

Det var inte bilder, det var filmat.

Min frågeställning är ju precis det, VARFÖR ringer man inte polisen om man får en så dålig magkänsla? Vad har man att förlora på att ringa och berätta för polisen att "Det sitter en mörkklädd man i 35års åldern med lockigt hår i våran kyrka, han brukar komma hit ganska ofta och ser ut att må väldigt dåligt. Han svarar inte på tilltal och jag är orolig för honom. Kan ni vara snäll att kontrollera att han är okej?".

Klart att känslorna är förstärkta nu, med facit i hand. Det som har hänt går inte göra ogjort. Min fråga är varför vi inte agerar när någon verkar må dåligt och hur vi får människor att agera i framtiden? Ska vi undvika att såna här dåd händer i framtiden så är det exakt såna här beteenden vi måste lära oss att se och agera på.

Edit: Citerar mig själv angående hunden samt tillägger att vi inte bara skulle förhindra såna här dåd utan även kunna drastiskt påverka antalet döda i suicid. Att agera på såna här beteenden räddar liv!
Senast redigerad av PainfulVacuum 2025-02-16 kl. 12:25.
Citera
2025-02-16, 12:24
Medlem
Citat:
Det finns två bilder på samma hund!

Sedan att man kan ha dålig magkänsla om någon och dra sig för att gå till jobbet behöver ju inte där och då betyda att man ringer polisen, men nu i efterhand så ångrar man att man inte gjorde det.
Känslorna är nog enormt förstärkta nu när guiden vet vem han mött.

Polisen är väl inte det första jag tänker på att en kyrkoguide borde kontakta. I kyrkorummen finns det ju både präster och diakoner, han hade ju kunnat kontakta någon av dem? De är som bekant själavårdare.
Citera
2025-02-16, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kortisol
De bor i ett välmående område också. Villans värde går inte att utröna på mrkoll, men i alla fall pappan borde ha en ganska hög lön med tanke på hans position i arbetslivet.

Det är möjligt, men GM bytte ju till pappans efternamn som han hade innan han gifte sig med mamman, vilket tyder på att just GM:s och mammans förhållande verkar ha varit extra komplicerat. Hon kanske försökte kompensera för något i så fall. Vi kan bara spekulera.

För mig känns det inte relevant i detta fall i vilket område de bor eller värdet på deras hus.
De kan ju vara belånade till max för det.

Att RA valde pappas efternamn kan ha att göra med att familjen valde mammas efternamn från början.
Det säger inget om relation mellan RA och hans mamma.
Citera
2025-02-16, 12:33
Medlem
Diskmaskinsmedels avatar
Citat:
Det var inte bilder, det var filmat.

Min frågeställning är ju precis det, VARFÖR ringer man inte polisen om man får en så dålig magkänsla? Vad har man att förlora på att ringa och berätta för polisen att "Det sitter en mörkklädd man i 35års åldern med lockigt hår i våran kyrka, han brukar komma hit ganska ofta och ser ut att må väldigt dåligt. Han svarar inte på tilltal och jag är orolig för honom. Kan ni vara snäll att kontrollera att han är okej?".

Klart att känslorna är förstärkta nu, med facit i hand. Det som har hänt går inte göra ogjort. Min fråga är varför vi inte agerar när någon verkar må dåligt och hur vi får människor att agera i framtiden? Ska vi undvika att såna här dåd händer i framtiden så är det exakt såna här beteenden vi måste lära oss att se och agera på.

Edit: Citerar mig själv angående hunden samt tillägger att vi inte bara skulle förhindra såna här dåd utan även kunna drastiskt påverka antalet döda i suicid. Att agera på såna här beteenden räddar liv!

Men herregud.
Det finns en bild när polisen bär ut hunden från Risbergska och sedan finns det bilder när polisen går med den kopplad utanför Storgatan 53!
Att du sett någon video ger jag blanka fan i om du inte kan styrka det. Det finns foton från två adresser med samma hund, ge dig nu.
Citera
2025-02-16, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Det absolut märkligaste i det hela vet du vad det är ? Begår någon med en autismspektrumstörning ett brott så bedöms de som för friska för vård och hamnar istället i ett vanligt fängelse

Iofs finns det dom av dom som trivs med den trygghet fängelsets rutiner ger dom .

Det är för dålig kunskap om NPF inom myndigheter generellt känns det som vilket för mig tydlgt bevisas av hur RA hanterades.
Citera
2025-02-16, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlmaTor3
Polisen är väl inte det första jag tänker på att en kyrkoguide borde kontakta. I kyrkorummen finns det ju både präster och diakoner, han hade ju kunnat kontakta någon av dem? De är som bekant själavårdare.

Det är ju fler som reagerat på Rickard om man läser mellan raderna..

"Jag har förstått efteråt att han besökte flera begravningar. Han var lika tyst då och pratade inte med någon."

https://imgur.com/sMaf2JA

Eftersom han förstått efteråt att han besökte flera begravningar (kyrkoguiden hade ju vetat hur många begravningar R varit på om han varit på alla dessa begravningar själv) så borde det betyda att annan personal i kyrkan också uppmärksammat honom. Uppenbarligen har ingen av dessa kunnat nå fram och därmed borde de slagit larm.

Har inte personal i kyrkan något ansvar att larma om de ser en individ som mår otroligt dåligt?
Senast redigerad av PainfulVacuum 2025-02-16 kl. 12:41.
Citera
2025-02-16, 12:40
Medlem
Citat:
Men herregud.
Det finns en bild när polisen bär ut hunden från Risbergska och sedan finns det bilder när polisen går med den kopplad utanför Storgatan 53!
Att du sett någon video ger jag blanka fan i om du inte kan styrka det. Det finns foton från två adresser med samma hund, ge dig nu.

Om det bara vore jag som sett detta klippet skulle jag gett mig för länge sedan, men vi är ju flera i tråden som påstår oss ha sett detta. Det är knappast en tillfällighet? Eller menar du att en handfull människor i tråden drömt exakt samma sak?

Jag poängterar att det är obekräftade uppgifter eftersom vi inte hittar materialet i efterhand, men du kan omöjligt hävda att det inte har hänt när flera har sett samma sak.
Citera
2025-02-16, 12:41
Avslutad
Citat:
....

Min fråga är varför vi inte agerar när verkar må dåligt och hur vi får människor att agera i framtiden? Ska vi undvika att såna här dåd händer i framtiden så är det exakt såna här beteenden vi måste lära oss att se och agera på.

Jag upplever generellt att människor har blivit rätt avtrubbade och gärna stänger av från sin omgivning.
Man vill inte göra fel, eller blanda sig in i andras angelägenheter.
Minns en gång när jag körde en anhörig till akuten och vi hamnade i väntrummet som var full med människor. Lade märke till en kvinna som verkade vara extra illa därhän. Hon hade skurit sig i handenleden och verkade blöda rätt kraftigt. Hon var likblek och kunde inte hålla sig helt upprätt och såg ut att vara påväg att svimma. Ingen verkade lägga märke till henne, men jag gick åtminstone fram och hörde mig för om hur hon mådde och om jag skulle kalla på hjälp.

Men jag håller helt med om att vi alla kan behöva bli bättre på att se hur våra medmänniskor har det och faktiskt agera när magkänslan säger att något inte står helt rätt till. Det är en svår lärdom vi får ta efter det här dådet.
Citera
2025-02-16, 12:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av neveroddoreven
Ett annat citat från svt-artikeln;

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/anders-kopte-vapenskap-av-massmordaren-rickard-andersson

"Enligt polisens kartläggningar verkade Rickard Andersson ha levt ett socialt isolerat liv och det har visat sig att telefonsamtalet till [vapenskåpsköparen] i Sunne var det sista utgående samtalet från Rickard Anderssons telefon, trots att detta var veckan före jul.
[...]
– De ville veta varför mitt telefonnummer fanns i gärningsmannens telefon."

Expressen har också skrivit om detta;

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/kopte-rickard-anderssons-vapenskap-blev-sa-paff/

"Polisen jobbar fortfarande intensivt för att utreda dådet, och en del i det är att kartlägga skolskyttens liv på nätet och att tömma hans telefon. Enligt uppgifter till Aftonbladet har denna tömning visat att det sista samtalet Rickard Andersson gjorde var just det angående vapenskåpet före jul.

Därefter har det varit tyst.
"

Artiklarna på NWT.se, frykdalsbygden.se och Aftonbladet.se är redan låsta.

Kommunicerade han skriftligen annars med sina anhöriga, eller var han så ensam att sista utgående kontakten han hade/gjorde med omvärlden var med vapenskåpsköparen?

Han kan förstås fått inkommande samtal både från familj och myndigheter efteråt iofs... Artiklarna nämner bara att det sista utgående samtalet var till vapenskåpsköparen...

Bilden som tecknas av hans liv de sista månaderna är väldigt tragisk...
Han hade kanske valt bort att ladda telefonen/att ha ett abonnemang pga sin dåliga ekonomi?
Och ja, låt oss hoppas att han åtminstone kunde ringas upp av anhöriga.
Citera
2025-02-16, 12:44
Medlem
Om föräldrarna hade bott i ett miljonprogram då utan en enda bil eller sommarstuga hade det också saknat relevans? Och om de inte är belånade till max. Du avvisar direkt grejer som kan visa sig vara betydelsefulla även om de inte verkar vara det nu.
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
För mig känns det inte relevant i detta fall i vilket område de bor eller värdet på deras hus.
De kan ju vara belånade till max för det.

Att RA valde pappas efternamn kan ha att göra med att familjen valde mammas efternamn från början.
Det säger inget om relation mellan RA och hans mamma.
Citera
2025-02-16, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Citronfrommage
Jag tänker att han kanske inte uppsökte begravningar, utan att han råkade gå förbi kyrkan just när det pågick en begravning och då passade på att gå in. Alla som har sett tv-serien Dexter vet att han fascineras av normala människors känslor eftersom han själv är psykopat och inte har några. Kanske var det något liknande med RA; på begravning finns massor av känslor, så han gick in för att få uppleva starka känslor även om de inte tillhörde eller berörde honom själv.

Förstår hur du tänker men RA led bl a av autism verkar det som och autister har inte samma problematik gällande känslor som psykopater. De har däremot svårt för att visa sina känslor.

Därför tänker jag att han gick dit antingen pga ritualer eller om han ev kände trygghet/acceptans i närvaro av kyrkoguiden. Visst kom infon om att RA besökte begravningar från den personen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in