Citat:
Ursprungligen postat av
Diskmaskinsmedel
Det finns två bilder på samma hund!
Sedan att man kan ha dålig magkänsla om någon och dra sig för att gå till jobbet behöver ju inte där och då betyda att man ringer polisen, men nu i efterhand så ångrar man att man inte gjorde det.
Känslorna är nog enormt förstärkta nu när guiden vet vem han mött.
Citat:
Ursprungligen postat av
PainfulVacuum
Det var nog inte ens den hunden.. och det var inte stillbilder.
Jag tror att det var från SVT's livesändning som de filmade balkongen och när polisen lyfte ut en annan hund. Sändningen går inte längre att se på SVT Play så det går inte att bekräfta..
Det var inte bilder, det var filmat.
Min frågeställning är ju precis det, VARFÖR ringer man inte polisen om man får en så dålig magkänsla? Vad har man att förlora på att ringa och berätta för polisen att "Det sitter en mörkklädd man i 35års åldern med lockigt hår i våran kyrka, han brukar komma hit ganska ofta och ser ut att må väldigt dåligt. Han svarar inte på tilltal och jag är orolig för honom. Kan ni vara snäll att kontrollera att han är okej?".
Klart att känslorna är förstärkta nu, med facit i hand. Det som har hänt går inte göra ogjort. Min fråga är varför vi inte agerar när någon verkar må dåligt och hur vi får människor att agera i framtiden? Ska vi undvika att såna här dåd händer i framtiden så är det exakt såna här beteenden vi måste lära oss att se och agera på.
Edit: Citerar mig själv angående hunden samt tillägger att vi inte bara skulle förhindra såna här dåd utan även kunna drastiskt påverka antalet döda i suicid. Att agera på såna här beteenden räddar liv!