2025-02-16, 11:22
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kortisol
Så kyrkvärden kan mycket väl varit med och ha beslutat om GM:s rätt till understöd.

Neeej, det är ju för bra och slumpmässigt.för att vara sant i så fall... att han både skulle ha gjort det och även träffat GM i kyrkan.

Sosse också. Några i tråden har ju tidigare snackat om att GM:s föräldrar hade höga poster inom socialdemokratin i kommunen, var de nu fått det ifrån, kanske egen kunskap sen tidigare....

Hmm....

”Den senaste tiden har han inte kunnat sluta tänka på mannen som han gång på gång träffat i kyrkan det senaste året.”

”Ett tiotal gånger när Jan-Eric Norman skulle genomföra guidade turer i kyrkan satt mannen i en av kyrkbänkarna.”

Under hösten 2024 hade han 5 visningar, 1 gång i månaden men i november 2 ggr.
Har Rickard varit på alla visningar under 2024? Låter nästan så.
Nu skall han även varit på några begravningar oxå men det låter onekligen mysko.

Kyrkan är stängd 13/1-19/3 2025 pga renovering.
Senast redigerad av rubbergirl 2025-02-16 kl. 11:29.
Citera
2025-02-16, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
Jag tror att kyrkan liksom skolan hade bara med hans egna tankar/känslor att göra. Tror inte det var någon risk med att han skulle börja skjuta där.

I kyrkan är alla välkomna. Kyrkan ska vara en inkluderande plats, oavsett hur man är som person.
Dessutom har kyrkan sina ritualer vilket är det många med NPF-diagnoser behöver.
Många lider av tvångstankar.

Jag antar att RA var beroende av mycket rutiner, mer än vad en gemene man vanligtvis är och att det var bl a därför han besökte skolan flera gånger innan dådet.

Även om han hade bestämt sig för hämnd mot skolan eller någon person på skolan fanns det nog mycket osäkerhet i honom kring om han skulle klara av att genomföra sin plan.
Han var tvungen att kliva utanför sin comfort zone där han hade kontroll.
Då kan kyrkan där han nog kände sig accepterad ge honom en viss lugnande känsla genom sina ritualer.

Att han besökte begravningar kan ha varit av samma anledning, ritualer.

Han kanske också hade en önskan om att bli inkluderad. Det är ju tragiskt om han inte ens kunde få känna den samhörigheten i kyrkan, om ingen såg honom där heller.

Vad beträffar matteläraren skulle det onekligen vara av intresse som andra skrivit ifall han varit hennes elev, eftersom han misslyckats i matte och det kanske var hon som var egentlig måltavla.
Citera
2025-02-16, 11:30
Medlem
En sak som jag funderar på i TV4's artikel är det här:

"Sista året var han ofta hemma. Jag tror att han sen helt försvann från skolan, säger skolkamraten."

Vart var Rickard under hela 9onde klass?
Var han hemma? Hur ställde sig föräldrarna till det? Visste dom om det? Drev han runt någonstans? Gick han ut med ryggsäcken efter frukost men dök aldrig upp på skolan? Eller kan han ha varit inlagd för vård?

Vart var han under ett helt år?

https://www.tv4.se/artikel/1wVN3eKWvUVdFzfmRAb3jX/bilden-boerjar-klarna-det-haer-vet-vi-om-rickard-andersson-35
Citera
2025-02-16, 11:30
Medlem
Diskmaskinsmedels avatar
Låt mig få slå hål på en återkommande fråga nu angående hunden som synts. Detta är alltså polisens hund, om det är en bombhund eller annan spårhund är oklart, men den bärs ut från Risbergska på grund av glassplitter och är även med vid lägenhetsstormningen.

Kyrkoguiden som uttalat sig nu med all fakta i hand är ju fullkomligt förståelig, att en människa man tyckt vara lite mysko är väl ingenting man ringer polisen för, aldrig kan man tänka sig att en sådan går och skjuter ihjäl 10 personer, i alla fall inte i Sverige.
Detta kommer ju förändra alla vårt mönster att tänka och reagera på ett märkbart sätt, man får bara hoppas det följs med sunt förnuft och inte med kallt stereotypiskt förakt gentemot avvikande personligheter.
Senast redigerad av Diskmaskinsmedel 2025-02-16 kl. 12:01. Anledning: Felaktig yrkesbenämning.
Citera
2025-02-16, 11:32
Medlem
Det kanske bör tilläggas att GM:s eventuellt (starkt) socialdemokratiska föräldrar verkar ha tillräckligt med pengar för att dela med sig då pappan enligt mrkoll.se står på tre bilar.

Det gör det då anmärkningsvärt att GM hotades av att hamna på gatan.
Senast redigerad av Kortisol 2025-02-16 kl. 11:37.
Citera
2025-02-16, 11:35
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diskmaskinsmedel
Låt mig få slå hål på en återkommande fråga nu angående hunden som synts. Detta är alltså polisens hund, om det är en bombhund eller annan spårhund är oklart, men den bärs ut från Risbergska på grund av glassplitter och är även med vid lägenhetsstormningen.

Prästen som uttalat sig nu med all fakta i hand är ju fullkomligt förståelig, att en människa man tyckt vara lite mysko är väl ingenting man ringer polisen för, aldrig kan man tänka sig att en sådan går och skjuter ihjäl 10 personer, i alla fall inte i Sverige.
Detta kommer ju förändra alla vårt mönster att tänka och reagera på ett märkbart sätt, man får bara hoppas det följs med sunt förnuft och inte med kallt stereotypiskt förakt gentemot avvikande personligheter.

Jag slår oxå hål på en återkommande missuppfattning: han är inte präst.
Citera
2025-02-16, 11:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Han kanske också hade en önskan om att bli inkluderad. Det är ju tragiskt om han inte ens kunde få känna den samhörigheten i kyrkan, om ingen såg honom där heller.

Vad beträffar matteläraren skulle det onekligen vara av intresse som andra skrivit ifall han varit hennes elev, eftersom han misslyckats i matte och det kanske var hon som var egentlig måltavla.
Han kanske aldrig blev inkluderad någonstans på grund av att han inte kunde kommunicera och inte kunde kommunicera sina tankar, känslor och behov. Han blev kanske inte förstådd någonstans. ALLA människor har behov av att bli förstådda och att känna gemenskap med åtsminstonde en enda person. Kyrkan är Guds hus och Gud representerar villkorslös kärlek.
Citera
2025-02-16, 11:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zymbal
Han gick i en helt vanlig högstadieklass. På gymnasiet gick han i en specialklass tillsammans med personer som har autism/asperger.
Så kan det säkert ha varit. Minns bara att läraren för specialklassen sa att det var 20 år sen hon hade honom som elev och såg honom sist, och då var han 15 år vilket passar bra om 9:an var sista året hon hade honom, annars funkar kronologin dåligt. Men hon kan ju ha höftat grovt.
Citera
2025-02-16, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Diskmaskinsmedel

Prästen som uttalat sig nu med all fakta i hand är ju fullkomligt förståelig, att en människa man tyckt vara lite mysko är väl ingenting man ringer polisen för, aldrig kan man tänka sig att en sådan går och skjuter ihjäl 10 personer, i alla fall inte i Sverige.

Problemet är att vi är flera som tror oss ha sett polisen lyfta ut en hund via balkongen vid husrannsakan! Med andra ord inte den bilden du syftar på.

"Tyckt vara lite mysko"? Han beskriver att han inte ville gå till jobbet pga vibbarna som han fick av Rickard. Det är väl ganska mycket mer än att bara tycka nån är mysko? Dessutom är han nog, i sin roll som kyrkoguide, van vid "mysko" människor så hans ribba för när någon verkligen sticker ut lär vara betydligt högre än gemene mans.

"Jag kände mig förföljd av Rickard Andersson. Det var jättejobbigt. Jag försökte hitta på ursäkter för mig själv för att slippa gå till jobbet. Jag tyckte det var så obehagligt att han var där varje gång jag skulle ha guidade turer"

https://imgur.com/sMaf2JA

Tycker du verkligen inte att det här är nog för att slå en signal till polisen och uppmärksamma dom om denna personen? Det spelar i mina ögon ingen roll om han kan bli massmördare eller inte, han mår uppenbart inte bra och behöver uppmärksammas innan något tragiskt inträffar.
Citera
2025-02-16, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kortisol
Det kanske bör tilläggas att GM:s eventuellt (starkt) socialdemokratiska föräldrar verkar ha tillräckligt med pengar för att dela med sig då pappan enligt mrkoll.se står på tre bilar.

Det gör det då anmärkningsvärt att GM hotades av att hamna på gatan.

Att ha tre bilar är inget bevis på att de hade tillgång till cash el var villiga att fortsätta betala.

Tänk om det är mamman som själv har tagit det ekonomiska ansvaret för RA och hon inom snar framtid skulle gå i pension, eller har redan gjort det.
Citera
2025-02-16, 11:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LakaniPrag
Hade han någon elev koppling till matematikläraren han dödade? Han hade ju varit inskriven på matematik på skolan.
Se tidigare i tråden. Hittas inget samband
Citera
2025-02-16, 11:45
Medlem
sillynamnams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honn

Om du går in i en kyrka, gillar du att prästen eller vaktmästaren går fram till dig och kramar om dig och ser dig osv? Inte alla som gör det.
Han kanske var där för att han tänkte reka inför en kyrkoskjutning? Han kanske var ute efter en specifik person, en kristen från något annat land som jobbade på Risbergska?
Han kanske hatade religion och gick runt och blängde hatiskt och ville bränna kors?

Kravet på att "bli sedd", "bli inkluderad" är inte realistiskt. Alla känner nån som inte vill att man är framme och tafsar med ovälkommen omtanke.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in