2025-01-07, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inspirit81
Det ska du vara väldigtt glad för du slapp då frivården stoppar dig många gånger ifrån dina vardagliga ärenden, och tycker mötena med dem är det viktigaste du ska hålla på med, och missar du några kan de förlänga övervakningen hur länge dem vill.

Ja, det är jag verkligen. Låter inget vidare precis. Tackat min läkare ordentligt flera gånger för att han ordnade det.
Senast redigerad av randomthings 2025-01-07 kl. 20:47.
Citera
2025-01-07, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xenion
Tyvärr inte speciellt förvånad över att TR & HR gått på din systers linje.

Det mest konstiga i detta fallet är att din familj vill få upp kontakten med dig igen, liksom vad trodde dem att ni skulle umgås som vanligt efter dem satt dit dig för något som inte hämnt.

Varför är du inte förvånad?
Citera
2025-02-15, 22:42
Medlem
Börjat skriva på en domvilla. Hur gör man? Är det något man bör tänka på? Verkar ju som att de kan neka den över minsta misstag gällande formalia.
Citera
2025-02-15, 23:05
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av randomthings
Börjat skriva på en domvilla. Hur gör man? Är det något man bör tänka på? Verkar ju som att de kan neka den över minsta misstag gällande formalia.
Har ingen erfarenhet tyvärr så kan inte ge dig tips tyvärr men jag följer gärna ditt fall, Gjorde du en JO anmälan? kanske går få vägledning därifrån om de har synpunkter på något då dvs
Citera
2025-02-16, 12:07
Medlem
Citat:
Har ingen erfarenhet tyvärr så kan inte ge dig tips tyvärr men jag följer gärna ditt fall, Gjorde du en JO anmälan? kanske går få vägledning därifrån om de har synpunkter på något då dvs

Nej, har inte gjort en JO anmälan ännu. Tror inte det hjälpt heller då det förmodligen tagit för lång tid innan deras utredning blivit klar. Domvilla har en begränsad tidsfrist till skillnad från resning.

Tack för intresset, men varför följer du gärna mitt fall?
Citera
2025-02-16, 13:28
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Nej, har inte gjort en JO anmälan ännu. Tror inte det hjälpt heller då det förmodligen tagit för lång tid innan deras utredning blivit klar. Domvilla har en begränsad tidsfrist till skillnad från resning.

Tack för intresset, men varför följer du gärna mitt fall?
nej jag finner det intressant ifall du lyckas få igenom något här, jag tycker även det är intressant hur du går tillväga, och hur allt det här utspelar sig, rättssäkerheten i vårat land är ett skämt och har varit det ett tag nu frågan är om det går göra något åt.

Har du inget för dig någondag tycker jag du ska göra en JO ändå faktiskt bara för att det är en av de få rättigheter vi fortfarande har kvar i det här jävla landet, men allt är såklart upp till dig och vad du orkar och känner för.
Citera
2025-02-16, 13:55
Medlem
Citat:
nej jag finner det intressant ifall du lyckas få igenom något här, jag tycker även det är intressant hur du går tillväga, och hur allt det här utspelar sig, rättssäkerheten i vårat land är ett skämt och har varit det ett tag nu frågan är om det går göra något åt.

Har du inget för dig någondag tycker jag du ska göra en JO ändå faktiskt bara för att det är en av de få rättigheter vi fortfarande har kvar i det här jävla landet, men allt är såklart upp till dig och vad du orkar och känner för.

Jag tänkte börja med en domvilla först, och sen göra även en JO anmälan. De blir nog ganska lika, så behöver nog bara justera lite i domvillan och skicka den till JO med. Har rensat mitt schema helt för två veckor framåt, så allt fokus jag förmår går till detta nu.

Jag har dock egentligen varken orken eller kunskapen. Men ska försöka ändå. Får se om jag kan hitta någon annans gamla domvilla jag kan lära mig ifrån.
Citera
2025-02-16, 15:54
Medlem
Innefattas alla åtal, i de fall det är fler än ett, som hanterats gemensamt i en rättegång av en domvilla?
Eller kan eller ska man begära domvilla på ett specifikt åtal?

Om jag friades för ett åtal och dömdes för ett, och sen begär domvilla, och denna beviljas och rättegången tas om, tas även det åtal jag friades för om då?

Om felen ägde rum i tingsrätten, och de inte uppmärksammades i hovrätten, är det fortfarande högsta domstolen man ska klaga till?
Citera
2025-02-16, 17:50
Medlem
Inspirit81s avatar
Citat:
Innefattas alla åtal, i de fall det är fler än ett, som hanterats gemensamt i en rättegång av en domvilla?
Eller kan eller ska man begära domvilla på ett specifikt åtal?

Om jag friades för ett åtal och dömdes för ett, och sen begär domvilla, och denna beviljas och rättegången tas om, tas även det åtal jag friades för om då?

Om felen ägde rum i tingsrätten, och de inte uppmärksammades i hovrätten, är det fortfarande högsta domstolen man ska klaga till?
jag har inga svar på dina frågor men tänker chatgpt kanske kan vara till stor hjälp även lawline, annars får du kolla i juristtrådarna här på forumet det finns många juridiskt kunnade, finns en användare tex som heter kallebrogen han är väldigt kunnig inom juridik prova skriv till han, han kanske är behjälplig han har hjälp mig mycket förstå juridik iaf.
Citera
2025-02-16, 18:57
Medlem
Citat:
jag har inga svar på dina frågor men tänker chatgpt kanske kan vara till stor hjälp även lawline, annars får du kolla i juristtrådarna här på forumet det finns många juridiskt kunnade, finns en användare tex som heter kallebrogen han är väldigt kunnig inom juridik prova skriv till han, han kanske är behjälplig han har hjälp mig mycket förstå juridik iaf.

Det var flera väldigt bra råd. Tack!

Har du själv varit med om något liknande? Eller vart kommer din upprördhet över den bristande rättssäkerheten ifrån?
Senast redigerad av randomthings 2025-02-16 kl. 18:59.
Citera
2025-02-16, 20:39
Moderator
OceanDeeps avatar
Citat:
Det var flera väldigt bra råd. Tack!

Har du själv varit med om något liknande? Eller vart kommer din upprördhet över den bristande rättssäkerheten ifrån?
Låter konstigt.

Ska hela ditt liv bli förstört av detta eller är det en tidsfrist på hur länge denna "prick" eller dom står synlig att se i registret?

Vad kan du inte göra och så att säga vilka direkta konsekvenser får detta för dig?

Har du ett jobb eller har du ett på gång?

Precis som någon dör eller en relation tar slut är absolut inte den bästa lösningen att älta ut i oändligheten. Säg även om det är en som man älskade över allt annat. När relationen är slut ska man gång på gång gråta och lipa över sin situation eller ska man gå vidare och bli en bättre person själv än var man var innan? Skit i livet gör dig starkare, gör dig smartare och tar dig ditt du inte nått tidigare.
Citera
2025-02-16, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OceanDeep
Låter konstigt.

Ska hela ditt liv bli förstört av detta eller är det en tidsfrist på hur länge denna "prick" eller dom står synlig att se i registret?

Vad kan du inte göra och så att säga vilka direkta konsekvenser får detta för dig?

Har du ett jobb eller har du ett på gång?

Precis som någon dör eller en relation tar slut är absolut inte den bästa lösningen att älta ut i oändligheten. Säg även om det är en som man älskade över allt annat. När relationen är slut ska man gång på gång gråta och lipa över sin situation eller ska man gå vidare och bli en bättre person själv än var man var innan? Skit i livet gör dig starkare, gör dig smartare och tar dig ditt du inte nått tidigare.

Domen kommer synas tio år i belastningsregistret. Det stör mig, oavsett arbetssituation, eftersom jag inte gjort vad som påstås. Om det går att klargöra så är det väl inte konstigt att man vill försöka? Jag tycker rättssäkerhet är viktigt. Kanske kan vara någon annan till hjälp i framtiden om jag gör en domvilla eller anmälan till JO.

Men ja, jag ska försöka gå vidare från detta sen oavsett utfall.
Senast redigerad av randomthings 2025-02-16 kl. 20:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in