Citat:
Ursprungligen postat av
Thenewsecond
Det gör galet ont att läsa många av kommentarerna här där man inte gör skillnad på person och det personen blivit utsatt för under sin uppväxt.
Tycka vad man vill om Jockiboi och oavsett hur han har varit eller är så växte han upp med omsorgsbrist.
Och även om han nu skulle vinkla saker så framkommer det just omsorgsbrist på flera håll i dokumentären.
Då han dessutom har npf diagnoser i grunden och antagligen desorganiserad anknytning pga ambivalent relation till båda sina föräldrar är det inte konstigt att han söker svar eller upprättelse.
Hela sitt liv har han ju sökt bekräftelse men blivit avvisad eller fått skit, det är ju inte orimligt att till slut åtminstone vilja ha upprättelse för att kunna gå vidare.
Det är ju oxå svårt att kunna gå vidare när man inte haft svar.
8 år och använder napp säger ju en hel del om mammans föräldraförmåga.
Jag är inte insatt i hela historien, men man behöver inte vara kärnfysiker för att förstå vilka spår det sätter i ett barn bara av att en förälder är frånvarande, här var båda föräldrarna frånvarande.
Hade vi fått läsa de här dokumenten i en artikel om vilket barn som helst hade nog dom flesta spytt galla över mamman och tyckt synd om barnet.
Och om han nu skulle ha fejkat de här dokumenten har ju mamman möjlighet att kriga för sin egen upprättelse och motbevisa det.
Stackars barn! Jag hoppas att Jocke kan släppa taget om det här och omfamnar sitt lilla jag och finner läkningen inom sig själv. <3
Flyttade han inte till familjehemmet när han var 6? Då har även familjehemmet ett ansvar för att dom inte vant av Joakim med napp på två år?
Du förstår att barn med framförallt autism fastnar i det dom känner igen, eller hur? Att ett autistiskt barn använder napp avsevärt längre än ett barn utan autism är absolut inte ovanligt. Samma med blöja. Många barn med autism klarar inte av att sluta med detta och med tanke på att mamman bevisligen bett om hjälp pga exempelvis raseriutbrott kanske hon valde sina strider. Jag tror absolut nappen kan ha gett dessa utbrott och hon helt enkelt inte tog den striden.
Jag tror att Joakim kanske skulle ha placerats på ett korttidsboende (lss) för avlastning om det var idag. Personal som är vana med dessa diagnoser, avlastning för mamman på helgerna/veckodagarna eller liknande.
Eller anser folk att kortis är att vara en dålig mamma/pappa också? Det är många barn med autism som placeras där, just pga att om föräldrarna kört slut på sig själva när barnet är 4 år så är man inte duglig som förälder alls.
Det är absolut inte barnets(i detta fall Joakim som barn) fel. Men det är lika lite mammans fel.
Dock är min högst personliga åsikt att Joakim bör visa att han är vuxen. Han skadar sina egna barn nu istället och han borde sluta med sociala medier för det är helt klart för alla som läser vad han skriver att han inte kan hantera skoven han hamnar i. Oavsett vad man varit med om så ska man kunna ta hjälp för de man inte klarar själv som vuxen och vara mottaglig för det, faktiskt försöka och ge de en chans. Annars kanske man ska omyndigförklaras. Som vuxen myndig har du samma skyldigheter som alla andra oavsett diagnos och bakgrund.