Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-02-15, 00:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av -Nigger-
Helt klart "väntar" han. Det är ofrånkomligt. Fysikens lagar. Tiden går...
Men om han verkligen ville göra det är en annan femma. Hade han verkligen verkligen varit inställd på det, så hade han klivit in och pangat på en gång. Varför sitta och vänta i 5 timmar och riskera att bli upptäckt och att polisen kommer osv? Eller?

Jag menar att han väntar på att mana mod, kanske vill han tänka igenom sitt liv. Nåt sånt gissar jag på.
Citera
2025-02-15, 00:11
Medlem
Ljudtekniker om tv4:s ljudanalys

https://kvartal.se/artiklar/tio-erfarna-ljudtekniker-tv4-maste-forklara-sig/
Citera
2025-02-15, 00:19
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Det pekar väl på att det kan ha varit ett rasistiskt då, det som återkommande viftas bort här i tråden.
Ett dåd blir väl för höge farao inte rasistiskt bara för att ett gäng rassar hyllar det i efterhand, heller!

Citat:
Intressant också att folk bland Samnytts kommentarer ser att flertalet var utlänningar medan det återkommande förnekas eller viftas bort här.
Åtta av tio döda var utrikes födda, visst. Men minst en av dessa hade inte något tydligt utomeuropeiskt utseende. Och vad väntar du dig för proportion utlandsfödda i en skolmiljö där det undervisas i SFI och bedrivs undersköterskeutbildning som vidareutbildning för hemtjänstpersonal?
Citera
2025-02-15, 00:34
Medlem
K.Blomkvists avatar
Jag håller fast till min tidigare teori.

Han går ut från toan.

Ser första bästa klassrum (öppen dörr?)

Skjuter alla han kan se.

Ut i korridoren, skjuter på alla håll och kanter.

Springer runt och skjuter alla han kan se,

Någon kommer i vägen och tittar, tycker om vederbörande (kanske).
Eller för kort skjutavstånd.
De som skonades, kanske...

Går vidare och skjuter alla han kan se.

Polisen dyker upp. Han skjuter på det hållet. Shit, drar iväg.

Fan, jag är körd.

Hej då!

SLUT!

Simpel story.

Kanske.......
Senast redigerad av K.Blomkvist 2025-02-15 kl. 01:13.
Citera
2025-02-15, 00:44
Medlem
Hanzels avatar
Citat:
Att han tagit sig tid på plats, i 5 timmar, tyder väl ändå på att han kanske tvekade rätt länge på vad han skulle göra? Vanliga skolskyttar går ju rätt in och matar skott?

Jag tror innerst inne att han verkligen inte ville göra det han gjorde, ärligt talat. Men att han var så jävla förstörd inombords att han till slut kände att det inte fanns något ljus i tunneln.

Jag har samna känsla
Citera
2025-02-15, 00:45
Medlem
Citat:
Oklart. Men antingen det eller så sitter han och tar droger på toaletten och inväntar att de ska börja verka. Tjack och Tramadol är min gissning i så fall.
En isolerad autistisk kille utan pengar som plötsligt börjar använda droger? Tvivlar på det.

https://www.na.se/2025-02-14/vi-slangde-blickar-pa-varandra-dagen-innan/

Citat:
Ett annat vittne uppger till NA att Rickard Andersson även ska ha synts ofta i en kyrka i Örebro. Vittnet påstår att massmördaren flera gånger ska ha haft ett gitarrfodral med sig under besöken.

I en artikel i Dagens nyheter beskrivs hur lärare tyckte sig se Rickard Andersson inne på Risbergska timmarna innan dådet. Han ska då ha försökt undvika kontakt med de han mötte.

– Genom att låtsas prata i telefon, så att ingen skulle tilltala honom. Lärare har berättat efteråt att de såg honom i skolan samma förmiddag, säger läraren Lena Warenmark, till Dagens nyheter.

Hittade de telefonen på honom?

https://www.dn.se/sverige/chattarna-inifran-skolan-skottlossning-stanna-dar-ni-ar/

Citat:
År 2017 invigdes de nuvarande lokalerna, med specialrum som ska passa alla olika yrkesutbildningar som också samsas här, från barnskötare till trädgårdsmästare. En påkostad miljö.

Lena Warenmark beskriver en känsla av hjälpsamhet, för även om skolan är enorm med sina 17 000 kvadratmeter så tog sig människor tid att möta varandra. Stanna upp i någon av de långa korridorerna, fråga hur det är, ”finns det något jag kan göra för dig?”

Det är ett slags mänskligt skyddsnät som massmördaren Rickard Andersson lyckades ta sig förbi, redan på förmiddagen den där tisdagen. Något som även Expressen har rapporterat.

– Genom att låtsas prata i telefon, så att ingen skulle tilltala honom. Lärare har berättat efteråt att de såg honom i skolan samma förmiddag, säger Lena Warenmark.

Annars har ingen som de har pratat med sett 35-åringen innan, trots att han var inskriven på Komvux för att läsa matematik i flera omgångar. Höstterminen 2013 och sedan från hösten 2019 till våren 2021.
Lite konstigt att gå runt och låtsas prata i telefon i timmar om nu flera har sett honom.

Försökte kolla om det är möjligt att ha samtal som inte kan spåras då jag antar att han inte dumpat sin telefon någonstans. Att går omkring i timmar och fejka samtal. Varför då?

Varför var han därinne så länge och lät människor möta honom utan att bara börja skjuta om han nu ändå bara skulle skjuta folk slumpmässigt och för att låtsas som ingenting prata i telefonen? Det är otroligt märkligt då han hela tiden riskerade att upptäckas och fängslas istället. Läste att sådant här mer eller mindre alltid handlar om självmord.

Någon fd polis som uttalade sig gjorde det som om han fått information som inte får komma ut om ett motiv dagarna innan t.ex dödsfall eller något som skapat akut kris om det inte är något annat från media om förändring som förekommit. Vräkningsbesked kanske också nått honom.
Citera
2025-02-15, 00:51
Medlem
Bilingualbvern2.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Jag håller fast till min tidigare teori.

Han går ut från toan.

Ser första bästa klassrum (öppen dörr?)

Skjuter alla han kan se.

Ut i korridoren, skjuter på alla håll och kanter.

Springer runt och skjuter alla han kan se,

Någon kommer i vägen och tittar, tycker om vederbörande (kanske).

Går vidare och skjuter alla han kan se.

Polisen dyker upp. Han skjuter på det hållet. Shit, drar iväg.

Fan, jag är körd.

Hej då!

SLUT!

Simpel story.

Kanske.......

Något sådant ja. Att han väntade från att han ska ha stigit av bussen 07.45 till ca. 12.30 kan eventuellt ha berott på att det inte fanns så många människor där när skolan startade som han trott. Vid skolans start och på lunchen är det ofta många människor i rörelse på en skola.
Citera
2025-02-15, 00:57
Avstängd
-Nigger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Poliserna bar ju ut en hund i famnen när de hade öppnat hans lägenhet .
Det skrev journalisterna om .
Föräldrarna var ju iväg på semester så han var väl den som åtog sig att ha hunden hos sig .
Nej. De bilderna med hunden i famnen är tagna från huvudingången på skolan. Oklart vems hund det är.
Citera
2025-02-15, 01:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Något sådant ja. Att han väntade från att han ska ha stigit av bussen 07.45 till ca. 12.30 kan eventuellt ha berott på att det inte fanns så många människor där när skolan startade som han trott. Vid skolans start och på lunchen är det ofta många människor i rörelse på en skola.
Av vad jag förstått det så var det mycket folk på fm då det var nationella prov, betydligt färre personer på em.

Det var bland annat knökfullt på morgonbussen enligt dagens artikel om när RA åkte till skolan.

I tidigare artikel har det stått att det var ca 400 personer på skolan sammanlagt när skjutningen började (och att det var strax under 3000 inskrivna elever och personal på skolan allt som allt så 400 personer är inte speciellt många mot en vanlig dag utan nationella prov).
Citera
2025-02-15, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hanzel
Jag har samna känsla

Kan ni konkretisera denna känsla på något vis så att exempelvis jag skulle kunna förstå hur ni kommit fram till detta.

Det är en vänligt menad fråga.
Citera
2025-02-15, 01:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Salim är katolik enligt nyhetsartiklar, grattis du har retat upp 2 religioner i ett enda inlägg.
Övriga vet jag inte, hittar ingen artikel som styrker deras tro.

Eller är du som övriga tafatta individer som tror att alla utländskt födda är muslimer?

Den finns om du bryr dig om att söka.
Citera
2025-02-15, 01:16
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zymbal
Av vad jag förstått det så var det mycket folk på fm då det var nationella prov, betydligt färre personer på em.

Det var bland annat knökfullt på morgonbussen enligt dagens artikel om när RA åkte till skolan.

I tidigare artikel har det stått att det var ca 400 personer på skolan sammanlagt när skjutningen började (och att det var strax under 3000 inskrivna elever och personal på skolan allt som allt så 400 personer är inte speciellt många mot en vanlig dag utan nationella prov).

Så han pallade att åka med en fullpackad buss till skolan den dagen ?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in