Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2025-02-16, 18:20
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Att använda uttrycket brukar i jämförelse med en onormal person leder antagligen åt helvete.

Mördaren var speciell, går inte att jämföra med normala friska människor vid sina sinnens fulla bruk.

Ja visst är det så.
För hans del kanske det inte var så märkvärdigt att ha med sig vapnen.
Citera
2025-02-16, 18:22
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zymbal
Jag klickar mig aldrig in på länkar utöver från nyhetssidor så har inte kikat på hur du har målat upp det, men den text du skrivit ser ut att stämma.

De har inte gått ut med exakt vilken toalett men både RA och ”toalettfilmaren” var i samma grupp av toaletter. Tror det är tio stycken på rad där. Jag gissar att RA bytte om i den sista av dem då den ser ut att vara en handikapptoalett och således storleken större. De vanliga toaletterna är väldigt små, jag hade inte valt att byta om i en av dem.

Allt är annars väldigt bra uppritat och förklarat i den här artikeln: https://special.aftonbladet.se/story/73ogd9

Tack!

Om jag tolkar dig rätt här, kan min uppfattning utifrån olika media stämma då?

Om man tittar på grafiken i ab som du och jag länkat till, skrolla fram till bildspelet där texten

"Massmordet börjar i en lärosal mitt i skolan, just över gången från de toaletter där Rickard Andersson enligt Aftonbladets uppgifter bytt om.",

kommer upp, syns toa- filmarens toalettrad nedan den rödmarkerade raden. Det skär en korridor mellan toalettraderna och därmed sitter toalettfilmaren direkt mittemot klassrummet där Salim rusade ut från.

Okey, då kanske du också vet var de två dödsoffer som man hittade utanför en port återfanns? Var det C-porten?
Citera
2025-02-16, 18:24
Medlem
Jag har uppfattat det på samma sätt. Se mitt tidigare inlägg.

(FB) Örebro: Våldsdåd på Risbergska komvux - 10 döda samt gärningsmannen (2025-02-04)

Om jag kommer ihåg rätt så nämner de i P3 krim att Marya hamnade under två skjutna klasskamrater i C07 och klarade sig på så sätt.

Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Har jag fått rummens placeringar nedan rätt här?

Enligt Expressen som i sin tur hänvisar till tidningen Na, satt toafilmaren i en toalett placerad precis mittemot det rum som Salim blev skjuten i.

Inte konstigt att man hörde skott så tydligt utanför.

https://imgur.com/a/pT9nd6Z

https://www.expressen.se/tv/nyheter/sverige/korridorerna-inifran-under-massakern-dodsangest/

Det rum som Salim blev skjuten i, är det samma rum som "Marya" överlevde skjutningen? Är det rum C07?

https://special.aftonbladet.se/story/73ogd9

"Rickard Andersson började skjuta. Marya försökte springa mot dörren på andra sidan rummet men hon snavade och föll.

– Jag hörde skott efter skott. Han tog ingen paus. Plötsligt hade jag en klasskamrat över mig och sedan ytterligare en. Jag låg under deras kroppar och det är på grund av det som jag klarade mig. Mördaren förstod inte att jag levde.
"

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/yEJLqJ/orebro-marya-stod-oga-mot-oga-med-skytten

Tyvärr hittar jag inte artikeln nu, men jag tycker mig minnas att hon i ett annat reportage, berättar att hon inte förstod det då, men senare, att hon var den enda överlevande från det rummet.

"– En fjärde klasskamrat hade blivit skjuten och lyckades inte ta sig ut."

Och i rummet i vägg i vägg (?)satt läraren Lasse (tyvärr nu låst artikel):

"Läraren Lasse, 62, öppna de dörren från lunchrummet och såg elever slänga sig på golvet. När dörren öppnades igen två timmar senare var de döda."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/25gJX4/lasse-62-horde-skotten-gomde-sig-i-lunchrummet-pa-risbergska

Om jag fattar grafiken/reportagen rätt, klädde Rickard Andersson om lite längre upp i samma korridor som "toafilmaren". En korridor korsar denna korridor,, vilket gör att Rickard Anderssons toalettrad ligger hörn i diagonal med Salims och "Mayras" klassrum:

gul markering: Rickard Anderssons toalettrad för ombyte
grön markering: Lasses lunchrum
https://imgur.com/a/uio2ZQ9
Citera
2025-02-16, 18:25
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Ja visst är det så.
För hans del kanske det inte var så märkvärdigt att ha med sig vapnen.

Om inte annat hade han kanske inget vapenskåp vid dessa tillfällen, för att ha full koll på vapnen var han tvungen att bära dom med sig, kan vara så enkelt.

Att han bar vapen med sig i kyrkan har antagligen i sig ingenting med massmordet att göra .
Citera
2025-02-16, 18:25
Medlem
Kjamfossftws avatar
Citat:
Han ville kanske vara själv i kyrkan, sitta och fundera på livet i ett absolut lugn och tysthet, kanske be.

Jag kan inte se att det är något mystiskt med hans beteende här.

Så kan det vara. Desperation efter beslutet från socialkontoret kanske. Om han verkligen hade vapen med sig, vilket låter som en efterhandskonstruktion, så kanske han övervägde självmord. Kyrkan kan ju ha varit ett försök att stoppa sig själv eller kanske räddas från sig själv.
Senast redigerad av Kjamfossftw 2025-02-16 kl. 18:29.
Citera
2025-02-16, 18:29
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kjamfossftw
Så kan det vara. Desperation efter beslutet från socialkontoret kanske.

Antagligen mådde han inte bra, uttalande från anhörig talar för det.

Mördaren hoppade över julfirandet med familjen på grund av dåligt mående.

Inte ovanligt att den som mår dåligt söker sig till kyrkan.

Kan ju vara så enkelt att kyrkguiden som uppmanade mördaren lämna kyrkan var droppen som fick bägaren att rinna över.
Citera
2025-02-16, 18:31
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Om inte annat hade han kanske inget vapenskåp vid dessa tillfällen, för att ha full koll på vapnen var han tvungen att bära dom med sig, kan vara så enkelt.

Att han bar vapen med sig i kyrkan har antagligen i sig ingenting med massmordet att göra .

Finns det några bevis på att han verkligen hade några vapen med sej.

Det är bara tvivelaktiga rykten baserade på efterhandskonstruktioner från otillförlitliga vittnen.
Visa upp övervakningsbilder från någon kamera först så blir det trovärdigt.
Tills dess är det bara skitsnack.
Citera
2025-02-16, 18:32
Medlem
rubbergirls avatar
”Under sommaren började han dyka upp i kyrkan med en stor väska.

– Och det är väskförbud i kyrkan, så jag fick säga till honom flera gånger att han fick lämna den utanför. Även om jag aldrig fick något svar av honom, tog det bara någon minut innan han gick.

Framåt hösten byttes den stora väskan ut till ett svart gitarrfodral, berättar Jan-Eric.”

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8qLRvx/skolskjutningen-i-orebro-rickard-andersson-besokte-kyrkan-manga-ganger
Citera
2025-02-16, 18:32
Medlem
jori9900s avatar
Citat:

Kan ju vara så enkelt att kyrkguiden som uppmanade mördaren lämna kyrkan var droppen som fick bägaren att rinna över.

Det har aldrig hänt.
Kyrkoguiden ljuger för att få uppmärksamhet.
Citera
2025-02-16, 18:36
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jori9900
Det har aldrig hänt.
Kyrkoguiden ljuger för att få uppmärksamhet.

Det gör antagligen du också, ljuger för att få uppmärksamhet.

Vi andra kan trots det resonera kring kända omständigheter och vittnesmål.

Vittnet i kyrkan säger vad han säger, sant eller inte så är det något att förhålla sig till.
Citera
2025-02-16, 18:37
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
”Under sommaren började han dyka upp i kyrkan med en stor väska.

– Och det är väskförbud i kyrkan, så jag fick säga till honom flera gånger att han fick lämna den utanför. Även om jag aldrig fick något svar av honom, tog det bara någon minut innan han gick.

Framåt hösten byttes den stora väskan ut till ett svart gitarrfodral, berättar Jan-Eric.”

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8qLRvx/skolskjutningen-i-orebro-rickard-andersson-besokte-kyrkan-manga-ganger

Då måste det ju finnas fler vittnen än enda kyrkoguide som kan bekräfta vad han såg.

Det måste ju väcka lite uppmärksamhet om en person ses komma dragande med en stor väska eller guitarfodral till och från kyrkan hela tiden tycker man.

Är det bara den där uppmärksamhetskåta kyrkoguiden som sett det?

Det låter som något han hittat på i efterhand.
Citera
2025-02-16, 18:38
Medlem
wrongdaytodies avatar
Citat:

Därför jag undrar varför deras son som mår dåligt sitter ensam i en lägenhet med 4 vapen, var dem aldrig rädd för att han skulle använda dem på sig själv när dem visste att han mådde så dåligt som han gjorde?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in