2025-02-14, 21:48
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnSoftPotatis
Tack! Har hängt med i tråden för det mesta sedan dag två, men lätt att glömma/missa uppgifter som kommer fram. Sen får man ju sitta och pussla ändå när allt ska vara så vagt hela tiden.

Jag vet sedan jag följt några andra fall, att dessa "enligt uppgift till ..." kan vara felaktiga. Det är tidigt i utredningen än, och mycket kan komma att ändras.

"Han ska ha setts vid entrén 10.59, skriver tidningen med hänvisning till anonyma källor. Larmet om skjutningen kom in till polisen 12.33."

https://www.svd.se/a/jQxXde/senaste-nytt-om-skolskjutningen-i-orebro

Som några i tråden påpekat, är vittnen inte alltid så tillförlitliga. Minnen ändras, minnesbilder fylls på undermedvetet, minen påverkas av andras berättelser och även av din egen.

Men visst, det här är en avikande person. Han växker uppmärksamhet genom sitt agerande. Det gäller vapenskåpsköparen, det gäller offren:

"– Plötsligt stod han där i dörren, säger Marya.

– När jag såg honom sa jag till en vän: ”Vad konstig han verkar, han kanske skojar med oss”. När jag frågade honom om han försökte skämta så log han stort."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/yEJLqJ/orebro-marya-stod-oga-mot-oga-med-skytten
Citera
2025-02-14, 21:50
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Förvisso. Men det finns ju vittnen som sagt att de sett honom med fodralen två veckor tidigareepå skolan.

Tänk om det är så att han gömde vapnen och eventuellt ombytet där två veckor tidigare (kanske låsbara plåtskåp, bring your own hänglås? Eller peta upp en fiberplatta i innertaket nånstans och putta in dem där, ingen skulle leta?) På så sätt hade han kunnat åka till skolan på dagen för dådet utan nånting med sig.

Det är spansk stavning. Han hade ju franskt påbrå. O har aldrig den accenten på franska. Nåväl.

Ja det är en bra tanke.
Citera
2025-02-14, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trustmedude
Har han varit inne på skolan sen tidig morgon? Samlade han mod eller var han ambivalent? Väntade han på det bästa tillfället, typ lunch?

Det tidigaste någon placerat honom på skolan är väl 1.5 Tim innan skjutningen, kan han väntat i anslutning till skolan?
Om han gömt vapnen utomhus men antagligen hade han kanske gömt dem i skolan. Att strosa runt i timmar i din egen värld är inte konstigt vid autism. Han kan planlöst ha drivit runt och väntat på "rätt" person eller klockslag. Något sådant.

Han avviker en del från skjutningar om han försöker slå rekord i tid på brottsplatsen innan utfört massmord. Det ger hintar om att han hade ett mål eller var allvarligt irrationell (psykos) trots sin tydliga planering.

Brottsoffren berättar mer om motivet än specifikt att de var invandrare då SFI isåfall vore en lämplig plats. Psykos eller specifik person. "Jag dödar dig och alla omkring oss som hämnd"? Svårt att veta.
Citera
2025-02-14, 21:53
Medlem
Sven5678s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Psykiatrin, försörjningsstöd och vapenskåp tycks uppta de flestas intresse i tråden. Är inte ett vittne intressant?

Aftonbladet hade en intervju igår med en överlevande från det klassrum RA sköt ihjäl flera. Har ni några kommentarer kring detta vittnesmål?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/yEJLqJ/orebro-marya-stod-oga-mot-oga-med-skytten
Hon tilltalar honom och frågar om han försöker skämta, då ler han stort och börjar sedan skjuta. Men det man funderar på är följande:
Citat:
Rickard Andersson började skjuta. Marya försökte springa mot dörren på andra sidan rummet men hon snavade och föll.
– Jag hörde skott efter skott. Han tog ingen paus. Plötsligt hade jag en klasskamrat över mig och sedan ytterligare en. Jag låg under deras kroppar och det är på grund av det som jag klarade mig. Mördaren förstod inte att jag levde.
– Det var helt overkligt och hemskt. Det såg verkligen ut som att han njöt av att ta livet av människor.
Tycker det verkar lite kryddat av aftonbladet, ler STORT, ser ut att NJUTA (detta har hon sinnesnärvaro att se när hon faller, blir beskjuten och hamnar under två offer). Hon verkar iofs väldigt närvarande i den mardrömslika situationen och tar sig därifrån in i ett angränsande utrymme, vissa fryser till medan andra får superkrafter och tar rationella beslut, väldigt intressant hur man reagerar
Senast redigerad av Sven5678 2025-02-14 kl. 21:59.
Citera
2025-02-14, 21:56
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnySamhall
Senaste budet är alltså att han var på skolan flera timmar innan han började mörda folk. OM det är så att folk inte sett honom aktivt typ gå omkring i korridorerna är det kanske rimligast att tro att han typ satt sej inne på en toa och planerat alt tvekat om dådet - eller möjligen väntat på att tillräckligt många rör sej ute i korridorerna?

Får en stark känsla, precis som många andra, att vi aldrig kommer få fram en mängd viktiga detaljer om GM och denna händelse.

” Rickard Andersson tog lokalbussen från centrala Örebro till Campus Risbergska, enligt uppgifter till Aftonbladet.
Han gick av vid skolan redan klockan 07.45 – fem timmar före masskjutningen.
På samma fullsatta buss fanns Xavier, 20”
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dRQ7BX/rickard-andersson-kom-till-skolan-fem-timmar-fore-skjutningen
Citera
2025-02-14, 21:57
Medlem
Gå in på samnytts kommentarsfält om dådet så får du se med egna ögon hur långt hyllandet och "klemandet" kan gå. Helt oemotsagda. De var tvungna att stänga ned det eller i alla fall sätta det bakom betalvägg (vet inte säkert)för att de fick så mycket skit från stora tidningar. Tycker varje seriös invandringsmotståndare borde ta sig en titt där ibland.
Citat:
Ursprungligen postat av Klantgubbe
Diskussionen kan absolut stanna vid att det GM gjorde var fruktansvärt ondskefullt och fegt och att det helt och hållet var GMs val. Men jag tror att en del av "klemandet" består i att försöka hitta den röda tråd i RAs liv som ledde fram till en skolskjutning. Jag hoppas i alla fall att ingen försöker översläta GMs ansvar!
Citera
2025-02-14, 22:04
Avstängd
-Nigger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JohnnySamhall
Senaste budet är alltså att han var på skolan flera timmar innan han började mörda folk. OM det är så att folk inte sett honom aktivt typ gå omkring i korridorerna är det kanske rimligast att tro att han typ satt sej inne på en toa och planerat alt tvekat om dådet - eller möjligen väntat på att tillräckligt många rör sej ute i korridorerna?

Får en stark känsla, precis som många andra, att vi aldrig kommer få fram en mängd viktiga detaljer om GM och denna händelse.
Att han tagit sig tid på plats, i 5 timmar, tyder väl ändå på att han kanske tvekade rätt länge på vad han skulle göra? Vanliga skolskyttar går ju rätt in och matar skott?

Jag tror innerst inne att han verkligen inte ville göra det han gjorde, ärligt talat. Men att han var så jävla förstörd inombords att han till slut kände att det inte fanns något ljus i tunneln.
Citera
2025-02-14, 22:05
Medlem
JohnnySamhalls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mindbusiness
” Rickard Andersson tog lokalbussen från centrala Örebro till Campus Risbergska, enligt uppgifter till Aftonbladet.
Han gick av vid skolan redan klockan 07.45 – fem timmar före masskjutningen.
På samma fullsatta buss fanns Xavier, 20”
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/dRQ7BX/rickard-andersson-kom-till-skolan-fem-timmar-fore-skjutningen

Jag vet inte ang er andra här på flashbacken men jag är ta mej fan helt usel på att hålla koll på vilka som har varit i samma områden/utrymmen som mej själv - dels beror det på riktigt dåligt ansiktsminne (jag är dock riktigt bra på att känna igen avvikande beteende generellt hos folk på avstånd). Det som jag finner lite märkligt här är att det är alltid någon i en stor folksamling med "hök-ögon" (och med typ fotografiskt minne) som har observerat ta mej fan allting i sin omgivning. Hoppas att någon sådan träder fram som faktiskt noterat GM i ögonvrån å minns vilka tider m m.
Citera
2025-02-14, 22:15
Medlem
Någon som vet vilket ”incel”forum som just nu hyllar Rickard Andersson? Och kan länka till det? Nyheterna pratar om att incel forum hyllar RA och vill skapa en helig högtid tillägnad åt honom. Vilket forum är detta? Och vilka forum kan Rickard själv ha hållit sig på?
Citera
2025-02-14, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krosamajabanan
Inga muslimer bland offren. Dom säger ju att hag gick förbi vissa. INGA muslimer och 2 svenskar var av 3 ser ut som svenskar. Så det är inget påhitt. Jag tror han konverterat hittat gud meningen med livet. Jahid och direkt till paradiset från helvetet är ett bra byte. Ingen Ali Muhammse eller Fatima.

I dag begravdes 2 muslimer efter skjutningen på Risbergska. Vilka var dina motiv för att sprida falsk information?
Citera
2025-02-14, 22:19
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unknownn111
Någon som vet vilket ”incel”forum som just nu hyllar Rickard Andersson? Och kan länka till det? Nyheterna pratar om att incel forum hyllar RA och vill skapa en helig högtid tillägnad åt honom. Vilket forum är detta? Och vilka forum kan Rickard själv ha hållit sig på?

Tror det är samnytt.se som avses.
Citera
2025-02-14, 22:21
Medlem
Någon la upp en bild på att socialförvaltningen skulle ha möte på skolan runt lunch samma datum på skolan. Är så många sidor så jag hittar den inte... Det känns ju som att det kan spela in att han väntade in just nån av dom
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in