2025-02-13, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Föräldrarna måste ju ha misslyckats helt med uppfostran om de bara reste runt och sket i honom.

Från 18-årsålder får du inte ens veta om ditt barn tar ut p-piller. Vad menar föräldrar till en 35-åring ska få veta?
Citera
2025-02-13, 11:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Är man minderårig vilket han var när han fick sin diagnos ligger väl beslutet rörande vård hos föräldrarna ? Jag har dålig koll på ungdomsbiten i detta ämne ( Hur det ser ut för vuxna och hur man får rätt hjälp har jag däremot hyfsat bra koll på .

Som förälder är du vårdnadshavare tills barnet fyller 18 år och då har de ansvar för barnets vård. Men GM var ju 35 år så det är ett tag sedan deras ansvar upphörde.
Citera
2025-02-13, 11:28
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HocKusPucKos
Jag fattar inte, enligt AB så använde han sin mobil senast innan jul, då han sålde ett vapenskåp på Blocket. Har han inte haft kontakt med familjen öht? Han hade ju föräldrarnas hund dagen för dådet. Hur har de kommunicerat?

Vad jobbar hans föräldrar med btw?

Han måste väl rimligtvis ha haft två mobiltelefoner, en för familjen och en för socialen och andra offentliga sammanhang. Eller så körde han bara e-post och FaceTime med familjen.
Citera
2025-02-13, 11:29
Medlem
Tror filmsnutten när an läser brevet från socialen för något år sen, var för att han vilkenärstående skulle ge honom pengar.
Citera
2025-02-13, 11:29
Medlem
2n00b4Us avatar
Det skulle vara intressant om man kunde få en överblickskarta över skolan hur GM rörde sig.
Citera
2025-02-13, 11:30
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Föräldrarna måste ju ha misslyckats helt med uppfostran om de bara reste runt och sket i honom.

Ska de alltså ta hand om en vuxen karl resten av sina liv? Det är helt orimligt att begära nåt sånt av föräldrarna.

RA var svårt psykiskt sjuk och det har ingenting med uppfostran att göra.
Citera
2025-02-13, 11:30
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
Från 18-årsålder får du inte ens veta om ditt barn tar ut p-piller. Vad menar föräldrar till en 35-åring ska få veta?

Men han var väl ensam större delen av tiden under hans barndom?
Satt de och bara kallt konstaterade "aa han är lite konstig" och fortsatte resa eller vaddå?

Vart är stödinsatserna om de märkte att han hade det svårt?

Det är inte så att de säger i media "nä vi har försökt hjälpa honom osv " utan de säger bara kallt "nä han är skev" typ..
Citera
2025-02-13, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Jag är ingen massmördare och det finns miljoner som inte är det heller eller kan bli .. vissa har medkänsla och spärrar men du och dina jämlika har troligtvis inte det då.
Nej det där får stå för er.. och era tankar! Denna mördare var inte ”vem som helst” och tack och lov är han död idag.. dessa personer ska aldrig vistas bland folk.. dom ska sitta på psyket på livstid!

Jag skrev inte att du var en massmördare, jag skrev att du kan bli - av orsaker du inte alls kan styra över. Medkänsla och spärrar har ingen som helst betydelse i en psykos, det är som att förvänta sig av en dement människa att den ska minnas saker, bara för att den gjorde det förut.

Det kan vara så enkelt att du går till sjukvården och får medicin för någonting, läkaren skriver ut fel dos och du får en läkemedelsutlöst psykos med vanföreställningar. Mer än så behövs inte för att någon ska bli en mördare.

Tack och lov är det väl ganska ovanligt att den sortens psykoser inträffar, men det betyder inte att det inte kan hända vem som helst. Vill du blunda för det och fortsätta leva i din bubbla så kan du göra det, men håll det för dig själv och sprid inte dina ignoranta åsikter.

Nej, Rickard var inte vem som helst. Men han var inte heller någon mördare, eller ens våldsutövare, de första 35åren av sitt liv. Så jag vet inte vad du menar med "dessa personer ska aldrig vistas bland folk", vilka är "dessa personer"?
Citera
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Ska de alltså ta hand om en vuxen karl resten av sina liv? Det är helt orimligt att begära nåt sånt av föräldrarna.

RA var svårt psykiskt sjuk och det har ingenting med uppfostran att göra.

Se tidigare inlägg.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Är man minderårig vilket han var när han fick sin diagnos ligger väl beslutet rörande vård hos föräldrarna ? Jag har dålig koll på ungdomsbiten i detta ämne ( Hur det ser ut för vuxna och hur man får rätt hjälp har jag däremot hyfsat bra koll på .

Exakt samma sak gäller som när man har ett normalfungerande barn. Dvs barnet blir myndigt vid 18 års ålder, men försörjningsplikten gäller till det att barnet är max 21 år. Det är vid denna åldern som föräldrarnas ansvar juridiskt upphör.

I samband med 18-årsdagen så finns en del som "löser sig automatiskt". Exempelvis om du varit inskriven i BUP så överförs man till vuxenpsykiatrin, om man varit inskriven i barn/ungdomshabiliteringen så överförs man till vuxenhabiliteringen. Annars så är det ju egentligen i samband med att man flyttar hemifrån som det ställs på sin spets vilken slags hjälp och stöd man egentligen behöver (t ex gruppboende, servicebostad, boendestöd). Detta kan ju vederbörande själv ansöka om eller få hjälp av en godman eller förvaltare om man har detta. Men det vanligaste är nog att vederbörande gör detta tillsammans med hjälp av sina föräldrar.
Senast redigerad av Haaaaag 2025-02-13 kl. 11:34.
Citera
2025-02-13, 11:35
Medlem
Citat:
Men han var väl ensam större delen av tiden under hans barndom?
Satt de och bara kallt konstaterade "aa han är lite konstig" och fortsatte resa eller vaddå?

Vart är stödinsatserna om de märkte att han hade det svårt?

Det är inte så att de säger i media "nä vi har försökt hjälpa honom osv " utan de säger bara kallt "nä han är skev" typ..

Föräldrarna har inte uttalats i media alls vad jag vet.
Det har väl inte heller framkommit om han satt ensam i sin barndom?
Han gick på specialskola vilket borde tillhört stödinsatser.
Citera
2025-02-13, 11:36
Medlem
DaEzzs avatar
Uppgifter i media om att GM enligt vittnesuppgifter synts till på skolan två veckor innan dådet dvs att han var där och rekade.

Om det stämmer var det alltså inte någon impulshandling utan en överlagd och planerad gärning, dvs vi kan även stryka diverse lösa påståenden i TS om att GM skulle varit psykotisk vid gärningstillfället.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in