2025-02-08, 11:47
Medlem
lillen-68s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C13H16ClNO
Jag kan inte sluta tänka på hur hans föräldrar hanterar detta. Det måste vara en oerhört svår situation att inse att ens son har gjort något sådant. Samtidigt tycker jag inte att vi ska lägga alltför stor skuld på dem. Utifrån de uppgifter som kommit fram verkar de vara en ordnad familj som säkerligen har gjort sitt bästa för Rickard.

Hur fungerar egentligen uppföljningen vid så extrema händelser? Får nära anhöriga till Rickard automatiskt något slags skydd? Risken för självmord måste vara väldigt hög för dem just nu.

Det här är absolut inget försök att väcka sympati eller rättfärdiga handlingen, utan en genuin fundering kring hur man som förälder ens kan försöka gå vidare och vad som händer direkt efter en sådan händelse.

Självklart går mina tankar också till de anhöriga till offren. Det är en ofattbart tragisk situation för dem, men där vet man i alla fall att polis och präster har etablerade rutiner för att ge stöd och hantera det praktiska.

Ja en klassisk stabil & välbärgad socialdemokratisk familj, välavlönade jobb & politiska uppdrag.
Dom har gjort sitt bästa men han blev myndig & flyttade, man kan inte mer än försöka stödja.
Familjen gillar långa semesterresor och har bjudit med honom flertalet gånger.
Uppföljningen började från Aftonbladet med en intervju innan polis ens hade säker identitet.
Innan föräldrarna ens visste något hänt i Örebro, husrannsakan, sonen massmördare & död.
Så en chock kan man nog säga, personskydd kan man få om risk föreligger för angrepp.
Men stöd det får man be om, det finns ingen automatik med stödåtgärder.
Citera
2025-02-08, 11:47
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trongen
Nu är det dock viktigt att du kan backa upp det du säger med studier annars leder du diskussionen in i en riktning som kanske inte stämmer för att du tror sämre om kvinnor.

Sen pratade jag om huruvida det va rasistiskt motiverat och du pratar om att kvinnor är lättaste målet

Titta bara på alla uppmärksammade massmord den senaste tiden, vilka är det som mördas då ?
Oftast attackeras små barn eftersom de är lättast att mörda, vilket betyder att psyksjuka i psykos kan tänka rationellt ,de ger sig inte på män.
Oftast är det barn och kvinnor som mördas.

Här tror jag att han retade sig och var avundsjuk på folk i hans ålder som var ambitiösa och ville få ett bättre liv och de var dessutom blattar och babbar som skulle utbilda sig och få ett bättre liv än han och det tyckte han var orättvist.
Han retade sig på deras vilja att plugga... något som han aldrig klarade av.
Citera
2025-02-08, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Precis; tyckte kanske han var en slöfock som bara drog sig undan och spelade tv-spel dygnet runt. Man förstår konflikten om det var deras utgångspunkt. GM verkar ju mått riktigt dåligt, hur kan man inte som Socialtjänst ha förståelse för den här typen av svårigheter och funktionsnedsättningar?

Ursäkta jag flikar in. Vänta på att någon ställde denna fråga som berör många brottsfall som involveras av socialen. (Inte minst vårdnadstvister där barn fått sätta livet till).

För att förtydliga jobbar en socionom åt staten och ser inte alltid till individers bästa bakom statistiken.

En socionom har ingen som helst psykologi i sin utbildning och kan inte bedöma en människas psykiska mående eller förstå än mindre hantera en diagnos på ett professionellt sätt.

Sätter de sen press utefter ”sina ramar” och ”kostnadsanalyser” triggar det redan psykiskt instabila människor till frustrerande handlingar.

Har vården misslyckats, skola inte fångat upp elever eller föräldrar inte vet eller orkar driva faller barn redan tidigt mellan stolarna. Det formar de sen för livet.

Detta tragiska hände men vad har det lärt samhället?

Strängare vapenlagar..?

Allt är energi.
Citera
2025-02-08, 11:49
Medlem
Citat:
Vad menar du? Är det inte Socialtjänsten som har beslutat om hans försörjning? Är inte det en central fråga i sammanhanget? Yttersta myndighetsutövningen för en enskild människa. Är det bara att rycka på axlarna? Hejdå nu är pengarna slut för din del. Lycka till!

Man tar bort den enda försörjning han någonsin ha haft och han är 35 år utan behörighet någonstans. Är inte det en ingripande åtgärd så vet inte jag.

Soc kan väl inte dividera med varenda sökande som klagar på deras beslut, därför är de fyrkantiga. Står det i regelverket att man ska söka minst 10 jobb, så är det så. Man förväntas se till att sjukskriva sig om man är för krasslig för det. Finns personligt ombud att tillgå om man behöver hjälp att orientera sig i myndighetssfären, så nej, det här är inte soc fel någonstans
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vrevis
Tycker det snarare verkar tvärtom. Det får absolut inte nämnas att det kan vara rasistiskt utan det är bestämt att det ska vara riktat mot skolan eller soc (minst lika mycket önsketänkande fast från folk som hatar blattar) trots att de har gått ut med att majoriteten som sköts var invandrare. Han har väl samma utgrupper som alla andra incels, dvs utlänningar och kärringar.

-Inget rasistiskt manifesto
-Inga kopplingar till högerextrem grupp (snubben gick inte ens utanför dörren)
-Inga rapporter från släktingar om att han ens uttryckt sig rasistiskt
-Inga bilder där han poserar med sina vapen framför en nazi-flagga (typiskt för ett sånt dåd)
-Ingen online-närvaro alls som tyder på att så mycket som gillat ett inlägg av någon högerextrem

Det vi vet: Han hade bråkat med socialen om bidrag, det finns någon slags koppling mellan skolan och socialen, han har gått på skolan, han sköt förvisso flest invandrare (för att flest invandrare var på plats) men även svenskar. Jag ser liksom ingen röd tråd som tyder på att denna person hatade invandrare och ville döda invandrare för att de var invandrare. Det är en väldigt simpel tolkning som inte håller när man ser till helhetsbilden.
Citera
Medlem
Mercedes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ferrytale
RA gick 1,5 termin mellan.. 2019-2020.. på Risbergska skolan..på Komvux för att läsa in gymnasiet. Han fick inga godkända poäng. Gick han bara för att få ekonomiskt stöd från socialen? Utan engagemang och motivation?

Personer med Asperger har oftast en hög intellektuell förmåga..så det är konstigt att han inte klarar av något i skolan.

T ex Elon Musk har Asperger och har ett IQ på 155.

https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/419KlE/elon-musk-jag-har-asperger

Citat:
Han mådde väl inte bra och sannolikt var han frånvarande så mycket att han inte fick några betyg.

Det kan ju vara som du skriver att han tvingades till studierna av Soc för att behålla sin ersättning och att det var en hemsk upplevelse för honom att vistas där.

Man kan inte dra några likhetstecken mellan avsaknad av betyg och intelligens. Som du skriver har personer med asperger/autism oftast en intelligens över genomsnittet.
Troligt att det är just så.
Har han Autism (högfunktionell, fd Asberger)hade troligtvis betygen sett helt annorlunda ut om det varit på hans eget initiativ, lite det som är fördelen med att ha Högfungerande Autism.
Här kände han sig nog tvingad till att studera och därav den dåliga motivationen.

Kanske valde han just den skolan pga sitt "failure", 2 ggr kanske han blivit "tvingad" att studera där men båda gångerna misslyckats, man kan fråga sig om de begärde komvux en 3e gång och då slog det över?

Helt klart behövde han annan vägledning, psykolog och kanske daglig verksamhet för att sen kanske få något lätt jobb på Samhall eller hjälp med att hitta något som intresserade honom.

Psykvården är under all kritik på många ställen i Sverige, kanske fler såna här vansinnesdåd kunde förhindras med mer fokus på psykvården istället för alla neddragningar som det är just nu.
Känns som att vansinnesdåden blir värre och värre.

Vila i frid alla offer i detta vansinnesdåd och sänder alla mina varma tankar till de drabbade och deras familjer i Örebro
Citera
Medlem
Mazeppas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Personliga assistenter är ofta män. Mycket lyft och förflyttningar om brukaren har fysiska handikapp eller har en boendesituation som kräver fysiskt arbete.

Knappast! Man kan jobba ensam som kvinna. Ofta har brukarna ex: lift och andra moderna hjälpmedel idag. Behövs verkligen inga starka män för det.
Citera
2025-02-08, 11:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vrevis
Ehhhh. Han har ju fått en hel jävla skolgång plus bidrag av olika slag hela livet utan att behöva jobba en enda dag. Sen när det ställs minsta möjliga krav på honom väljer han att ta sitt liv och dra med sig 10 pers in i döden. Ingen hade försvarat en invandrare med autism som hade mottagit samma totala bidragssumma och agerat likadant, men nu är det helt plötsligt synd om aset.

Poängen är att han skulle haft en annan ersättning, sannolikt sjukersättning, utan krav på aktivitet. Det är konstigt att han inte blivit slussad dit.

Det är alldeles för många människor som felaktigt lyfter bidrag i dagens Sverige och jag skulle gärna betala lägre skatt. Men jag tror inte GM är en av de personerna som lyft bidrag felaktigt utan snarare det omvända.

Det är inte synd om GM för det fasansfulla han har gjort; jag lider med offren och de anhöriga.
Citera
2025-02-08, 11:50
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
"Din lille bög" höj nivån.
Tittar man på tiden du tillbringar framför datorn på Flashback så gissar jag på att din målande beskrivning passar utmärkt på dig själv 8 inlägg om dagen i snitt i 12 år....

"Med skyddsväst och vapen" skriver du precis som du ens varit i närheten av en sådan situation.
Du har uppenbarligen dina kompisar och din verklighet här.
Jag blir bara så trött över alla "experter" som förstör tråden med eget faktalöst tyckande.

Tids nog kommer vi få en exakt tidslinje med tidpunkt för respektive mord osv, då för vi se om polisen har agerat felaktigt. Jag tror och fakta pekar på att inte bara dom utan all blåljuspersonal gjorde ett bra jobb.
Det tar mig några sekunder att formulera ett inlägg, att du behöver timmar säger väl det mesta om din intellektuella kapacitet.
Vid en massskjutning går man in för att stoppa gm, om man inte klarar av det så behöver man inte vapen i daglig tjänst öht. Då duger batong och pepparspray.
Men feminiserade trafikpoliser får panik om de måste agera
Citera
2025-02-08, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Camilla, 52, Eva-Lena, 54 och Selma, 56, gick på undrsköterskeutbildningen.

Är dessa namn bekräftade? Låter som 3 svenska tanter.
Citera
2025-02-08, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blvrbbl
Om han nu vill ha ihjäl invandrare.. ???

SFI undervisning är bara invandrare.

Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Ja men som också visste att det fanns om det var anonymt.. dessa bilder ploppa ju upp efter dådet av någon. Polisen säger att inga digitala spår fanns av honom.. media skriver inget telefonnummer kunde spåras till honom eller e-post.

Om dådet var rasistiskt motiverat eller hade rasistiska undertoner så är ju inte det speciellt konstigt.

Man har ju bara gått och vänta på att nästa dåre som Breivik, Laserlasse eller Mangs ska dyka upp igen i Sverige. Så jävla åt helvete som det här landet har gått och så åt helvete illa som asylinvandringen skadat Sverige, har man varit förvånad att inte fler dårar tagit till dödligt våld.
Det finns otroligt många ensamma män idag, socialt utstötta avarter som mår piss. Detta kombinerat med samhällsutvecklingen göder ju sånt här. Även göder det islamister och utstötta muslimer som inte klarar av skolan och indoktrinerade med hatets religion.

Det är de två komponenter som behövs för att skadat gods ska triggas till dåd som detta.
Det lär inte sluta med honom. Förvånad att det inte skett fler gånger. Som tur är har det inte gjort det.
Senast redigerad av Malapagos 2025-02-08 kl. 11:58.
Citera
2025-02-08, 11:52
Medlem
MeggieClearys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Poliser har skyddsväst till vardags.

Den klarar inte kulor från grövre vapen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in