Citat:
Jag kan inte sluta tänka på hur hans föräldrar hanterar detta. Det måste vara en oerhört svår situation att inse att ens son har gjort något sådant. Samtidigt tycker jag inte att vi ska lägga alltför stor skuld på dem. Utifrån de uppgifter som kommit fram verkar de vara en ordnad familj som säkerligen har gjort sitt bästa för Rickard.
Hur fungerar egentligen uppföljningen vid så extrema händelser? Får nära anhöriga till Rickard automatiskt något slags skydd? Risken för självmord måste vara väldigt hög för dem just nu.
Det här är absolut inget försök att väcka sympati eller rättfärdiga handlingen, utan en genuin fundering kring hur man som förälder ens kan försöka gå vidare och vad som händer direkt efter en sådan händelse.
Självklart går mina tankar också till de anhöriga till offren. Det är en ofattbart tragisk situation för dem, men där vet man i alla fall att polis och präster har etablerade rutiner för att ge stöd och hantera det praktiska.
Hur fungerar egentligen uppföljningen vid så extrema händelser? Får nära anhöriga till Rickard automatiskt något slags skydd? Risken för självmord måste vara väldigt hög för dem just nu.
Det här är absolut inget försök att väcka sympati eller rättfärdiga handlingen, utan en genuin fundering kring hur man som förälder ens kan försöka gå vidare och vad som händer direkt efter en sådan händelse.
Självklart går mina tankar också till de anhöriga till offren. Det är en ofattbart tragisk situation för dem, men där vet man i alla fall att polis och präster har etablerade rutiner för att ge stöd och hantera det praktiska.
Ja en klassisk stabil & välbärgad socialdemokratisk familj, välavlönade jobb & politiska uppdrag.
Dom har gjort sitt bästa men han blev myndig & flyttade, man kan inte mer än försöka stödja.
Familjen gillar långa semesterresor och har bjudit med honom flertalet gånger.
Uppföljningen började från Aftonbladet med en intervju innan polis ens hade säker identitet.
Innan föräldrarna ens visste något hänt i Örebro, husrannsakan, sonen massmördare & död.
Så en chock kan man nog säga, personskydd kan man få om risk föreligger för angrepp.
Men stöd det får man be om, det finns ingen automatik med stödåtgärder.
höj nivån.
8 inlägg om dagen i snitt i 12 år....