2025-02-13, 10:58
Medlem
moralhoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Ja det är många saker som är konstigt med detta fall.. en annan detalj jag funderar över är fönsterna i klassrummen. Enligt en person i en livesändning igår som jag lyssna på hade hans fru sagt att handtagen i klassrummen var borta något det inte brukade vara.. därför kunde dom inte fly ut från fönsterna när dom var instängda i klassrummen.
Om inte hon har fel så undrar man ju vem tog bort dom? Gjorde han det på lunchen? Han var ju där 1,5 h innan sägs det.

Handtagen är ofta borttagna i offentliga miljöer i min erfarenhet, så jag misstänker att det är något som kvinnan helt enkelt aldrig noterat förr (det brukar man inte göra förrän det är kokhett i lokalen och man inte kan öppna för att vädra). Tror inte RA gick runt och tog bort handtag till fönster.
Citera
2025-02-13, 10:58
Medlem
Diskmaskinsmedels avatar
Nu skriver Aftonbladet att det sista telefonsamtalet Rickard gjorde gällde ett vapenskåp han sålde i december.
Citera
2025-02-13, 10:59
Medlem
På hans telefon fanns knappt några sms, vare sig mottagna eller skickade enligt Aftonbladets uppgifter.

Det sista samtalet han verkar ha ringt var i december, över en månad innan han beväpnad med tre vapen tog sig in på skolan och öppnade eld.

Det samtalet ska enligt Aftonbladets källor ha gällt ett vapenskåp som Rickard Andersson sålde via Blocket.

– Han verkar knappt ha haft någon social samvaro överhuvudtaget, säger en uppgiftslämnare.
Citera
2025-02-13, 11:02
Avstängd
-Nigger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diskmaskinsmedel
Nu skriver Aftonbladet att det sista telefonsamtalet Rickard gjorde gällde ett vapenskåp han sålde i december.
Kanske visste han då att hans vapenlicens skulle dras in? Blev det för på tok för mycket för honom rent psykiskt när, inte bara hans ekonomiska stöd drogs in, hans enda hobby skulle tas ifrån honom, att han lika gärna kunde dö, och då tog med sig andra med sig, som ett "statement"? Ett utvidgat självmord.
Citera
2025-02-13, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DelvisElvis
På hans telefon fanns knappt några sms, vare sig mottagna eller skickade enligt Aftonbladets uppgifter.

Det sista samtalet han verkar ha ringt var i december, över en månad innan han beväpnad med tre vapen tog sig in på skolan och öppnade eld.

Det samtalet ska enligt Aftonbladets källor ha gällt ett vapenskåp som Rickard Andersson sålde via Blocket.

– Han verkar knappt ha haft någon social samvaro överhuvudtaget, säger en uppgiftslämnare.

Telefon och sms.. men hur såg det ut med tex Messenger/Snapchat etc?
Han bör ju ha kommunicerat med familjen på nåt sätt, om inte annat angående att han skulle vara hundvakt.
Citera
2025-02-13, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Nigger-
Kanske visste han då att hans vapenlicens skulle dras in? Blev det för på tok för mycket för honom rent psykiskt när, inte bara hans ekonomiska stöd drogs in, hans enda hobby skulle tas ifrån honom, att han lika gärna kunde dö, och då tog med sig andra med sig, som ett "statement"? Ett utvidgat självmord.
Snarare kanske för att få ihop pengar till rökgranater och amma. han kanske tänkte han inte skulle behöva vapenskåp i framtiden...
Senast redigerad av DelvisElvis 2025-02-13 kl. 11:11.
Citera
2025-02-13, 11:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akilja
Jag har följt det här fallet intensivt, men har inte sett någon yttligare tolkning av vad som sägs i klippet tv4 påstår säger "ni ska ut ur Europa. Tror inte alls på att det sägs och jag undrar om någon mer ljudtolkning har gjorts?

Har inte sett någon mer professionell men flera amatörtolkningar. Den mest trovärdiga, enligt mig, är väl att någon säger ”Ni ska ut allihopa” men det kan absolut inte tas för en sanning utan är bara en gissning till.
Citera
2025-02-13, 11:06
Medlem
Det nyaste i nyhetsflödet, att han sålde sitt vapenskåp i december ( kanske för att få pengar till mat ) …Efter det var det sista av värde kvar han kunde sälja.. vapnen. Och då skulle han inte ha något kvar att försvara sig med. Han måste verkligen ha känt sig att vara jagad till ett hörn.
Citera
2025-02-13, 11:07
Medlem
HocKusPucKoss avatar
Jag fattar inte, enligt AB så använde han sin mobil senast innan jul, då han sålde ett vapenskåp på Blocket. Har han inte haft kontakt med familjen öht? Han hade ju föräldrarnas hund dagen för dådet. Hur har de kommunicerat?

Vad jobbar hans föräldrar med btw?
Citera
2025-02-13, 11:07
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Sen måste man komma ihåg att all vård är frivillig. Tog inte GM kontakt med Råd och Stöd funktionen hos regionen så får han ingen hjälp från dem. Detta oavsett om han har rätt till stöd enligt LSS. Tyvärr så är det allt för många som tackar nej till hjälp av olika anledningar trotts att de har rätt till dem.

Är man minderårig vilket han var när han fick sin diagnos ligger väl beslutet rörande vård hos föräldrarna ? Jag har dålig koll på ungdomsbiten i detta ämne ( Hur det ser ut för vuxna och hur man får rätt hjälp har jag däremot hyfsat bra koll på .
Citera
2025-02-13, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Har inte sett någon mer professionell men flera amatörtolkningar. Den mest trovärdiga, enligt mig, är väl att någon säger ”Ni ska ut allihopa” men det kan absolut inte tas för en sanning utan är bara en gissning till.

https://kvartal.se/artiklar/tio-erfarna-ljudtekniker-tv4-maste-forklara-sig/

Här har vi ett par tekniker som sågar tv4 iaf
Citera
2025-02-13, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
Vi ser det kontinuerligt i Sverige, men du tror att du på nåt sätt är resistent och immun?
Väldigt vuxet och insiktsfullt av dig. "Det händer bara andra", eller hur?

Nu är väl det vanligaste att det "bara" är 1-2 personer som blir offer när psykotiska människor mördar, men det händer relativt ofta och ett flertal var vanliga Svenssons innan dådet.

Men inte du Menea, för du är perfekt och felfri.

Jag är ingen massmördare och det finns miljoner som inte är det heller eller kan bli .. vissa har medkänsla och spärrar men du och dina jämlika har troligtvis inte det då.
Nej det där får stå för er.. och era tankar! Denna mördare var inte ”vem som helst” och tack och lov är han död idag.. dessa personer ska aldrig vistas bland folk.. dom ska sitta på psyket på livstid!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in