2025-02-13, 10:29
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Verderia
Nej, jag har inte missat nåt! Om det inte finns kroppsliga bevis för övergrepp är det svårt att fälla någon, det betyder inte att övergreppen aldrig har skett. Jag tycker att socialen har gjort vad de ska göra - de har skyddat alla barn som är inblandade och de har utrett saken! Vad skulle de annars ha gjort - bara köpt pappans nekande och riskerat att övergrepp fortsatte ske?
Det framgick inte varför mamman blev av med vårdnaden. Och det framgår inte vad socialen har maskat förutom det som "granskningen" väljer att lyfta fram.

Så socialtjänsten ska alltså fatta beslut baserat på gissningar och spekulationer, bara för att man aldrig kan veta något med 100 % säkerhet? Är det verkligen det du menar? Pappan har dessutom blivit friad i domstol från samtliga anklagelser och har fått ensam vårdnad och ändå fortsätter socialtjänsten att agera på detta sätt under en orimligt lång tid, trots att inget pekar på att pojken är någon sexförbrytare.

Vad hade du sagt om det var ditt barn? Du hade aldrig någonsin accepterat denna sjuka ordning då.
Citera
2025-02-13, 10:32
Medlem
Citat:
Nej, jag har inte missat nåt! Om det inte finns kroppsliga bevis för övergrepp är det svårt att fälla någon, det betyder inte att övergreppen aldrig har skett. Jag tycker att socialen har gjort vad de ska göra - de har skyddat alla barn som är inblandade och de har utrett saken! Vad skulle de annars ha gjort - bara köpt pappans nekande och riskerat att övergrepp fortsatte ske?
Det framgick inte varför mamman blev av med vårdnaden. Och det framgår inte vad socialen har maskat förutom det som "granskningen" väljer att lyfta fram.
Bara det att soskärringen nekade att ge barnet vykortet som pappan skrev bevisar att hon hade en egen agenda. Till och med hennes chef medgav att det är inte lagligt att agera så.
Citera
2025-02-13, 10:33
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Det är möjligt att mamman har ljugit, det är även möjligt att pappan har gjort det.
vad skulle pappan ljugit om?

Citat:
Men socialförvaltningen har gjort exakt vad de ska och skyddat alla barn som varit inblandade.
Då hoppas jag att de skyddar ditt barn under flera års tid om det kommer in ogrundade orosanmälningar så får vi se sen om du behåller din åsikt.

Citat:
Och jag tycker att "granskningen" är väldigt vinklad, den bygger nästan uteslutande på pappans ord och känslor - hur är det mer försvarbart än om det bygger på mammans ord?
Det är ju det som är syftet med uppdrag granskning. Att se den andra sidan av historien, eftersom soc berättelse i princip alltid är vinklad.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Reagerade också på det. När Adam inte gav kärringen det fantasisvar hon ville ha så upprepades observationen gång på gång. På håll.

Detta är så sjukt…
Citera
Medlem
Extremeflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 2.3
Man kan ju inte sitta och peta i enskilda ärenden flera nivåer ner i hierarkin. Att han sedan inte har all info när han ska intervjuas drabbar ju bara honom själv.

Och vad det har med korruption att göra fattar jag inte. Möjligtvis är han en dålig ledare/chef.

Det är klart man kan göra det. Det är också hans ansvar att agera när medarbetarna inte gör sitt jobb. Är du anställd av Helsingborgs stad eller? Alla som varit involverade i detta borde få sparken omgående och hängas ut
Citera
2025-02-13, 10:34
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Beroendeavsnus
Bara det att soskärringen nekade att ge barnet vykortet som pappan skrev bevisar att hon hade en egen agenda. Till och med hennes chef medgav att det är inte lagligt att agera så.

Det här är bara rena elakheter och tyvärr så håller de på så här och bryter mot alla lagar och regler.
Citera
2025-02-13, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av citymormor
Ja det är givetvis beklagligt om fel person blir utpekad.

Precis så uttryckte sig Socialförvaltningen i Helsingborg.
Citera
2025-02-13, 10:39
Medlem
Extremeflys avatar
Citat:
Herregud vilka idioter det finns i den här tråden! Varför ska socialtjänstemännen och terapeuten hängas ut - de har gjort sitt jobb! Att prata med barn om såna här saker är ju jättesvårt och vi har ju inte fått se något annat än det som "granskningen" har valt att lyfta fram.
Vi behöver se alla samtal och dokumentationer för att kunna ta ställning - men i den här tråden tar man ställning omedelbart enbart utifrån pappans version - och SAMTIDIGT kritiserar man socialförvaltningen för att ha tagit ställning för mammans sida!

Barns egna åsikter får inte avgöra vårdnad/umgänge eftersom de inte anses kunna veta sitt eget bästa och eftersom kan påverkas av vuxna - DÄRFÖR har man dolt vissa av Adams egna ord, för att de inte ska vägas in i ett domstolsbeslut.
Tittarna får heller ingen mer info än att man täckt över ett "nej" från Adam vid frågan om han varit med om sexuella övergrepp - det kan fortfarande ha förekommit saker som kanske Adam inte skulle beskriva som sexuella övergrepp eftersom han är ett barn.

Att mammans ord ligger till grund för misstanken om övergrepp är ju också naturligt eftersom det är hon som stått närmast barnen och varit i hemmet där övergreppen skett.
Socialen säger även att Adam själv har sagt saker som tyder på att han varit med om sexuella övergrepp - ska man chansa på att det inte är så då? Ska man riskera att skicka hem en pojke till sin förövare? Ska man chansa på att pojken själv inte lever ut sina egna övergrepp på andra barn - på ditt eget barn kanske? Nej, man tar anklagelserna på allvar och försöker skydda alla barn!

"Granskningen" som presenteras är ju helt och hållet vinklad utifrån idén att både pappan och sonen är helt oskyldiga till allt, men tänk om det inte är så då? Det är mest av allt pappans ord och känslor som lyfts fram, varför skulle de väga tyngre än mammans ord och känslor?
Telefonsamtalet mellan pappan - som lät extremt tillgjort superpeppig och glad för att påverka sonen att också låta glad - och sonen kändes inte naturligt alls!
Sonen svarar ju knappt på det pappan säger och lägger inte till något eget förutom när de pratar om cykeln.

Och man har frågat lillebrodern - som måste varit 3-4 år när Adam var 7 - och han förnekar "att Adam stoppat in något i hans rumpa"! Det är inte samma sak som att säga att Adam inte gjort något annat, och hur ska dessutom en så liten pojke kunna minnas eller beskriva något alls?

Det kan vara så att inga sexuella övergrepp förekommit, men det kan även vara så att det faktiskt har förekommit - då måste socialförvaltningen ta det säkra före det osäkra för de kan inte skicka hem ett barn till sin förövare! De kan inte låta en pojke som ger sig på andra barn få fortsätta göra det.
Och som chefen som blev intervjuad sa så tar man ju beslut utifrån de uppgifter man har, sedan kan man få andra uppgifter och då kan beslutet ändras.

Du verkar ju för fan inte frisk. 3 instanser har gett pappan rätt inklusive så har polisen lagt ner utredningen. Man har mörkat uppgifter. Finns hur mycket brister som helst. Dessutom erkänner ju socialtjänsten att fel begåtts. Och den som gjorde de fick inte jobba med fallet mer.

Detta påminner så mycket om grabbarna som misstänktes för mord när dom var barn. Där man skulle sätta dit dom till varje pris.
Citera
2025-02-13, 10:39
Medlem
stilichos avatar
Citat:

Du tycker alltså att man ska förorsaka ett stort trauma mot ett barn (vilket ett LVU tveklöst är) för att kanske, eventuellt, möjligtvis förhindra ett annat trauma (av okänd magnitud)?

Är det i sådana fall inte bättre att bara tvångsomhänderta alla barn direkt? För att vara på den säkra sidan?
Citera
2025-02-13, 10:40
Medlem
Acta-Non-Verba7s avatar
Citat:
Hur vet du att inget styrker det mamman påstått? Soc säger att det finns saker som Adam sagt som tyder på att han blivit utsatt för sexuella övergrepp.
Om han sedan nekar kan det innebära att han blivit påverkad av pappan eller andra vuxna lika väl som av mamman.

Det är barn det handlar om, vilket gör alla typer av terapisamtal eller utredningar komplicerade - ändå väljer folk i den här tråden att fullständigt hata på socialen istället för att fråga sig hur det skulle kunnat gå om socialen gick helt på pappans nekande och skickade hem pojken till att fortsätta bli sexuellt utnyttjad eller att pojken skulle ge sig på andra barn.

Det är möjligt att mamman har ljugit, det är även möjligt att pappan har gjort det.
Men socialförvaltningen har gjort exakt vad de ska och skyddat alla barn som varit inblandade.
Och jag tycker att "granskningen" är väldigt vinklad, den bygger nästan uteslutande på pappans ord och känslor - hur är det mer försvarbart än om det bygger på mammans ord?

Du fattar alltså inte att UG har granskat fallet objektivt under lång tid. UG har dessutom ett bra track record.

Jobbar du möjligtvis inom socialtjänsten?
Citera
2025-02-13, 10:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Storvretaren
Jaha, det är du som är den rubbade sekreteraren...

Citat:
Ursprungligen postat av zazzaBrax
Naturligtvis ska Soc göra en noggrann undersökning med hänsyn till barnets bästa, men hur kan då en annan handläggare (och polisen!) göra en helt annan bedömning och så småningom få förvaltningen att helt ändra sin uppfattning. Som jag förstod det så fanns alla uppgifter hela tiden, men den första gruppen handläggare blev förblindade i sin jakt på en pedofil och ignorerade HELT alla tecken som visade motsatsen. Dessa tecken verkar dessutom ha varit överväldigande, men det kan så klart bero på hur UG valt att vinkla sin dokumentär.

Faktumet att föräldrarna är skilda borde tända en del varningslampor om att anklagelserna faktiskt kan röra sig om ett sätt att hämnas tidigare oförrätter som även det måste utredas noga.

UG verkar ha gjort en gedigen research och begärt ut massor med information (interna mail etc.) och följt ärendet i flera år. Jag tror dom har belägg för vad dom publicerar.

Att samtalen låter krystade är väl inte så konstigt? Hur hade du själv låtit om du på nåder fått prata med ditt eget barn under övervakning av Soc som misstänker att du begått övergrepp mot barnet?

Att ingen av motparterna väljer att medverka är i mina ögon ett tydligt tecken på att dom insett att deras galenskap har uppdagats. Man kan bara hoppas att dom sitter och skäms i nåt hörn idag.

Jag frågar igen: hur skulle du själv gjort om någon påstått att ett barn blivit sexuellt utnyttjat och att barnet sexuellt gett sig på andra barn? Det finns inga kroppsliga bevis, det är små barn som inte själva kan uttrycka sig - chansar man på att det är falska anklagelser och ignorerar dem så att barnen fortsätter träffa potentiella förövare då?

Jag hade gärna velat se mer information i ärendet för jag tycker fortfarande att det som lyfts fram är väldigt vinklat och jag tycker det hade varit intressant att veta hur soc resonerade.
Citera
2025-02-13, 10:42
Medlem
sebno1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Storvretaren
Det är ju sekreteraren på socialtjänsten som behöver hängas ut, dennes chef NN namngav man ju i avsnittet.
Men sekreteraren är ju en fara för samhället och borde fängslas för det onda hon gjort mot detta barn. Hon är ju en maktfullkomlig sadist, det absolut vidrigaste jag sett från UG tror jag.

Man borde kunna ju luska ut via Linkedin om nån på Socialtjänsten i Helsingborg har bytt arbetsplats till en annan kommun säg senaste året, där slår nig radarn på rött.
Skrämmande är väl att personen i fråga nog jobbar på en annan Socialtjänst i en annan kommun nu mer och fler barn ligger i farozonen och kommer förbli så länge dom skyddar varandra.

Är skrämmande att det kommer in en ny handläggare som granskar fallet, hittar grova fel och först då börjar fler kollegor att öppna munnen.
Det säger ju att det är ett fåtal som styr och ställer över resten på Socialtjänsten i Helsingborg med management by fear och med största sannolikhet personer som inte skall ha med barn att göra i något sammanhang alls.
Senast redigerad av sebno1 2025-02-13 kl. 10:44.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in