2025-02-12, 22:25
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SylviaPlath
"Ingen" borde väl vara Socialtjänsten som inte hjälpt honom med detta?

Exakt . Någonstans här har något gått väldigt väldigt fel . Sedan uppstår ju frågan vet socialkontoret om hans problematik ? Eller har han dolt den och satt sig i situationen självmant ( många skäms över minsta lilla diagnos )
Citera
2025-02-12, 22:26
Medlem
Impalers avatar
Om det nu är som mediauppgifterna säger - att han fick avslag för att han sökt för få jobb - så är det rent vansinne! Vem som helst kan se att han stod extremt långt ifrån arbetsmarknaden. I hans fall borde man snarare samordnat med andra myndigheter med ett enda gemensamt mål - sjukersättning!
Har själv jobbat som socialsekreterare och personer likt honom fick man bokstavligen ta i handen och dra med till psykiatrin osv för att något skulle hända. Arbetslinjen var det inte tal om! Att strypa försörjningsstödet var enbart kontraproduktivt.
Citera
2025-02-12, 22:28
Avstängd
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JSpun
Det finns alltid någon logik i ett tankemönster, beteende - vare sig det är inom 'normalt tänkande', eller totalt 'spårat tänkande'.

Tragiskt. Ge han, en, like iaf; han är nog ensam. Vore bra om det inte blir fler som spårar ut på samhället dessutom.

Jo, men det kanske inte kommer ut till oss bara...
Jag gör faktiskt det. Men nu börjar man ju fundera på om han har vapenlicens...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wankelman
Första patrullen retiretade.
Strax efter kom insatsstyrkan och gick in...
Det är enligt uppgifterna dag 0. Inte enligt senaste uppgift.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Exakt . Någonstans här har något gått väldigt väldigt fel . Sedan uppstår ju frågan vet socialkontoret om hans problematik ? Eller har han dolt den och satt sig i situationen självmant ( många skäms över minsta lilla diagnos )

Tror inte det går att dölja, dels på grund av hur RA beter sig, dels på grund av hans historik. Inte haft ett enda jobb osv. SOC måste utredas.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Det är inte beslutsrätten jag ifrågasätter . Jag ifrågasätter varför ingen hjälpt honom med ansökan om sjukersättning samt bostadstillägg . Han skulle inte haft socialbidrag öht ( bortsett som ett kortfristigt stöd/lån tills sjukersättningen börjat fungera )

Den hjälpen borde han gått via LSS och regionen/landstinget.

Nu är jag lite osäker på om alla tre personkretsar inom LSS har rätt till råd och stöd med jag har för mig att det är så.

Men för att detta ska ske så måste en LSS utredning göras. Kommunerna brukar vara mer restriktiva vid en sådan utredning så jag skulle inte vara förvånad om de har nekat han LSS stöd. Regionerna däremot brukar ge stöd lättare enligt LSS och kommunerna går sällan emot regionens utredning.

Allt är en djungel och alla myndigheter undviker att dra på sig egna kostnader.
Citera
2025-02-12, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Impaler
Om det nu är som mediauppgifterna säger - att han fick avslag för att han sökt för få jobb - så är det rent vansinne! Vem som helst kan se att han stod extremt långt ifrån arbetsmarknaden. I hans fall borde man snarare samordnat med andra myndigheter med ett enda gemensamt mål - sjukersättning!
Har själv jobbat som socialsekreterare och personer likt honom fick man bokstavligen ta i handen och dra med till psykiatrin osv för att något skulle hända. Arbetslinjen var det inte tal om! Att strypa försörjningsstödet var enbart kontraproduktivt.

Sund inställning, men jag gissar att SOC jobbar enligt striktare direktiv nu tack vare Tidöpartierna.
Citera
2025-02-12, 22:30
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enders.Aldebrink
Efter att ha sett klippet där gärningsmannen berättar om brevet från soc får man framför allt två saker bekräftade.
1. Motivet bör vara grundat i just det ekonomiska, press om arbete och utbildning mm.
2. Utan att sätta funktionshindrade i ett fack så verkar han ju helt klart inte vara helt "klar", och borde haft sjukbidrag.

Intressant att folk på tex Aftonbladet fortfarande tjatar om att det är ett rasistiskt terrordåd. Det säger en hel del om dessa personer också som inte klarar av/vill googla vad svensk lag säger om terrordåd.

Edit: Vet man i vilket syfte han gjorde sitt filmklipp?

Du kommer återigen men tvärsäkra påståenden och undviker att tänka vidare.

Grundmotivet kan absolut vara ekonomisk press med indraget försörjningsstöd.

Frågan är fortfarande öppen vilka hans syndabockar är. En incel kan rikta in sig på utlänningar.
Citera
2025-02-12, 22:31
Medlem
lyktstolpes avatar
Citat:
Hur vet du att han klarade det galant?
Var du där?

Hur hade han annars fått licens till sina vapen menar du
Citera
2025-02-12, 22:31
Medlem
Sveppss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
Jag ser det inte så. Oförmåga och sjukdom är två helt skilda saker för mig, även när det kommer till arbetsmarknaden.

Oförmågan handlar inte heller enbart om kommunikationssvårigheter utan även om bristande kapacitet att utföra saker. Det kan vara allt från att gå upp i tid, till att gå iväg, till att vara på ett ställe x antal tilmar, utföra vissa arbetsuppgifter, ha uthållighet etc.

Precis.

Människor är olika och vi som samhälle ska stötta dem som hamnar utanför. Det har vi råd med.
Citera
2025-02-12, 22:32
Medlem
lyktstolpes avatar
Citat:
Hur vet du att han klarade det galant?
Var du där?

Hur hade han annars fått licens till sina vapen menar du.

Nej jag var inte med.
Citera
2025-02-12, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Artefakta
Egentligen inget konstigt. Det rådde pandemi så många möten och kontakter skedde digitalt. Han kan ha skickat ett videomeddelande till anhörig som han inte kunde hälsa på pga restriktionerna.

Jo sant det. Det var intressant att se och höra iallafall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in