2025-02-12, 15:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Och givet att skjutandet tycks ha varit mest intensivt i början när han var vid entrén och folk var som mest ovetande, kan det rent av vara så att flera offer blev träffade innan polisen anlände, kanske t.o.m. innan de tog emot larmet.

Senare och längre in i skolan skjuter han mer eller mindre ett skott i taget med varierande pauser mellan. Och som polisen sagt så tycks det vara så att konfrontationen med polisen är vad som gjorde att han slutade skjuta och riktade vapnet mot sig själv istället.

Polisen var inne väldigt snabbt och dådet blev kortvarigt som följd av det. De som gick in var civilklädda och den ena hade jobbat i en månad, men tvekade inte att gå rakt in i lejonets gap.

Ändå finns det en massa folk i en parallell verklighet som fortsätter nöta in narrativet att polisen stod helt handfallen medan han fick härja i en timme. Och hänvisar till att det fanns 130 poliser men sköts noll skott. Det känns lite som att de tycker att de 130 borde ha ställt upp sig på ett led med varsin kulspruta och skjutit ihållande mot skolans vägg tills den var pulver. Varvid polisen skulle ha dödat 10 ggr fler än RA gjorde. Strategi: Gå full Waco! Att folk orkar...

Polisen hade inte gjort ett skit.. enligt ett vittne som intervjuades på en live på TikTok hade en man med utländsk bakgrund skriket till polisen att göra något och sen vrålar han ge mig ditt vapen så går jag in istället…
Citera
2025-02-12, 15:45
Medlem
landbandys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Celestron
På vilket sätt då? Varför sa han ingenting om det i filmen?
T.ex att han var besviken, förbannad på samhället, att han skulle hämnas etc, etc?
Och varför levererade han inte filmen på några medier?

Filmen lär vara flera år gammal (2021?).
Alltså har han hunnit löst stickprovet, med kvitton och intyg för länge sen.

Just sådana saker som att införskaffa kvitton ,papper som bevisar saker ,är rätt så kämpigt för de med just autism problematik.
Ville bara tala om det eftersom jag hjälper en person med sådant ; som just har autismspektrat i sin personlighet.
Citera
2025-02-12, 15:46
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Efter att ha sett klippet där gärningsmannen berättar om brevet från soc får man framför allt två saker bekräftade.
1. Motivet bör vara grundat i just det ekonomiska, press om arbete och utbildning mm.
2. Utan att sätta funktionshindrade i ett fack så verkar han ju helt klart inte vara helt "klar", och borde haft sjukbidrag.

Intressant att folk på tex Aftonbladet fortfarande tjatar om att det är ett rasistiskt terrordåd. Det säger en hel del om dessa personer också som inte klarar av/vill googla vad svensk lag säger om terrordåd.

Edit: Vet man i vilket syfte han gjorde sitt filmklipp?
Senast redigerad av Enders.Aldebrink 2025-02-12 kl. 15:48.
Citera
Medlem
Bigpoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Enligt uppgifter i tråden skjuts det inte efter 12:40 utan det som hörs då är RIs destraktionsgranater.

Visst, jag var inte på plats men att det skulle pågått dödande efter 12:40 tror jag inte på av den anledningen att folk hade flytt eller låst in sig vid det laget.
Det blir en cirkelgång om du använder uppgifter i tråden till att sprida uppgifter i tråden med din tabell. Vill du ändå använda den så lägg gärna in när mer smällar hörs och lämna det öppet vad som orsakade dem.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Polisen hade inte gjort ett skit.. enligt ett vittne som intervjuades på en live på TikTok hade en man med utländsk bakgrund skriket till polisen att göra något och sen vrålar han ge mig ditt vapen så går jag in istället…

Det blir ju alldeles tokigt om du går runt och tror att det du hör på tiktok är sanningen och hela sanningen och nothing but the truth so help me god
Citera
2025-02-12, 15:47
Medlem
Ja fanns många weridon og allmæna idioter i grundskolan alltså. Man undrar ju var alla dessa riksmongon tog vægen. De blev færre och færre i gymnasiet.
Citera
2025-02-12, 15:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ViolinaX
När i denna tidslinje hörs rösten som säger något i stil med "bla bla opa" ?
Jag kunde inte riktigt höra det när jag tittade på filmen.

Jag tönker själv att det är polisen eller någon annan som ropar "ut allihopa", men det beror ju på när i tidslinjen rösten hörs.
Det är innan polisen gått in. Se filmen här och lyssna vid 0:35.
https://www.youtube.com/watch?v=Tl8sAzhGqoE

Det är där som bla bla opa hörs. Sen säger samma röst ett eller två ord till efter en paus.
Sen faller ett skott och då hörs ett stön av en kvinnoröst modell mörkare.
Och så ett skott till och då stönar den rösten 2-3 gånger samtidigt som en ljusare kvinnoröst säger nåt ohörbart med förtvivlan/gråt i rösten.

Önskar att alla hade tillgång till en bearbetad ljudfil där man åtminstone hyvlat ner skottens volym och skruvat upp de tysta partierna mellan. Skotten är så höga att det är omöjligt att lyssna noga på de tystare partierna utan att grannarna tror att du börjat skjuta hemma hos dig.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drujnasu
Tidsangivelser i toavideon:

5:33 Brandlarmet börjar

8:22 Sista skottet

Det kan omöjligen bli 30 sekunder.
OK. Nu skrivs det att det som hörs 8:22 antagligen är distraktionsgranater.

Samtidigt skriver användare att GM sköt sig c:a 12:40.
Citera
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Steinarr
Korrekt.

Den här snubben verkar inte ens ha haft aktivitetsersättning. Det kan bara betyda två saker:

1. Han blev nekad av försäkringskassan (GIGANTISK skandal).

2. Han har inte fått tillräckligt med hjälp av sina föräldrar att få ordning på allt.

Gigantiskt korkat inlägg!

1. Vi vet ingenting om hans eventuella kontakter med läkare och Försäkringskassan. Kanske har han inte ens försökt få sjukpenning eller sjukersättning.

2. Föräldrarna ska inte behöva bli ansvariga på livstid att ta hand om ett sjukt, vuxet barn. Deras ansvar upphör i lagens mening när barnet fyller 18 år.
Citera
2025-02-12, 15:49
Medlem
Kan någon länka videon där han sitter i sängen och pratar om sitt indragna försörjningsstöd? Jag har inte betalversionen av Expressen!
Citera
2025-02-12, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bigpox
Det blir en cirkelgång om du använder uppgifter i tråden till att sprida uppgifter i tråden med din tabell. Vill du ändå använda den så lägg gärna in när mer smällar hörs och lämna det öppet vad som orsakade dem.
Jag tycker i alla fall att det är intressant att diskutera det.
Citera
2025-02-12, 15:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Du snackar ju bara total dynga nu, är det den här nivån du håller? Polisen som gick in har berättat i detalj i en video precis hur det gick till när han och kollegan gick in före insatsstyrkan. Påstår du att han fabricerat hela storyn men att en random blatte på TikTok talar 100% objektiv sanning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in