2025-02-12, 22:06
Medlem
Diskmaskinsmedels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Hittade det när jag letade efter möjliga skåp som han kunde förvarat vapen i under dessa 90min som han skulle ha varit på skolan men ingen vet vad han gjorde.

För allt vi vet kan han lika gärna lämpat av allt inne i toan och låst igen den utifrån med en fickkniv, allt lär visa sig.
Är det fastställt om det fanns kameror inne på Risbergska eller inte? Om det fanns det så kommer vi ju få en exakt tidslinje förr eller senare. Tills dess får vi nöja oss med toalettvideon och alla bekräftade uppgifter vi än så länge har, vilket är oerhört mycket ändå kan jag tycka.

Sedan det här med kvinnan som tyckt sig se pistoler ska ju tas med en nypa salt, en stressad och panikartad situation som denna kan nog få vem som helst att missta ett "tactical belt" med eventuellt magasin, patroner, granater eller olika former av hölster att se ut som pistoler.
Citera
2025-02-12, 22:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Berätta gärna vad du har för mirakelkur. Du är medveten om att samhället blivit bra mycket exkluderande de senaste 40 åren hoppas jag ? I synnerhet arbetsmarknaden.

Tyvärr är jag väl medveten om det men det är nu dags att börja ändra på det.
FK som trotsar t o m läkarintyg i otroligt många fall och låtsas vara experter inom allt borde vara prio nr 1.
Citera
2025-02-12, 22:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SylviaPlath
Den här bristande samordningen mellan myndigheter måste få ett stopp. Ingen person i Rickards sits ska hamna i kläm.

När man har sett en nära släkting gå igenom allt detta och denna person vill bara vara som alla andra. Så känns iden om medborgarlön jäkligt lockande även om jag är fullt medveten om nackdelarna med ett sådant system.

Men oavsett hur GM har blivit behandlad av myndigheterna så är det han gjort avskyvärt och ett undantag.
Citera
2025-02-12, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SylviaPlath
Men det enda som är intressant i dessa sammanhang är hans funktionsförmåga på arbetsmarknaden, och där får man väl ändå betrakta honom som "sjuk" (dvs med för lågt fungerande.) Möjligen skulle han ha fixat ett jobb på Samhall eller liknande, men vägen dit hade krävt att han samarbetade med diverse myndighetspersoner, vilket han inte var förmögen till på grund av sina kommunikatiationsproblem.

Jag ser det inte så. Oförmåga och sjukdom är två helt skilda saker för mig, även när det kommer till arbetsmarknaden.

Oförmågan handlar inte heller enbart om kommunikationssvårigheter utan även om bristande kapacitet att utföra saker. Det kan vara allt från att gå upp i tid, till att gå iväg, till att vara på ett ställe x antal tilmar, utföra vissa arbetsuppgifter, ha uthållighet etc.
Citera
2025-02-12, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Det har väl mindre betydelse. Men han sköt på 100 yard, dvs ca 90 meter. GM i detta fall var betydligt bör ju ha varit betydligt närmare.

Men man kan ju fundera på vad de överlevande har för skador. Enligt vissa uppgifter så är ju en av de skadade träffad i bägge axlarna. Men får ju hoppas för hans skull att det inte blev skjuten med 30-06 utan det var .22 som användes då.

Fast den hinner inte tappa så mycket energi på 90 meter så det gör nån större skillnad..
Citera
2025-02-12, 22:16
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Problemet är kommunen inte har någon beslutsrätt över FK. FK tar sina egna beslut och om de inte ger någon form av ersättning så sitter kommunen där med svarte petter.

Kommunens möjlighet är att klienten, dvs GM i detta fall, kommer ut på arbetsmarknaden och då ställer de krav på honom att läsa upp betygen och söka arbete.

Jag har en nära släktning som har en likande sjukdomshistoria som GM och hen har bollats mellan FK, arbetsförmedlingen och kommunen. Hen fick rätt så snabbt aktivitetsersättning efter att hen var 20 år. Men mellan 30 och 40 år bollades hen runt mellan de olika myndigheterna. Både kommunen och arbetsförmedlingen tycket att hen uppfyllde kraven för sjukersättning. Medans FK tyckte att han skulle stå till arbetsmarknadens förfogande. Detta slutade med att kommunen var tvungen att betala ut socialbidrag och de ställde ju krav på hen så som att söka arbeta och läsa upp betygen.

Det är inte beslutsrätten jag ifrågasätter . Jag ifrågasätter varför ingen hjälpt honom med ansökan om sjukersättning samt bostadstillägg . Han skulle inte haft socialbidrag öht ( bortsett som ett kortfristigt stöd/lån tills sjukersättningen börjat fungera )

Här någonstans föll han mellan stolarna ? Vilket är väldigt konstigt då jag vet att socionomer borde ha den här grundkunskapen ( En människa som har en funktionsvariation är beroende av kontinuitet och tydlig kommunikation)
Senast redigerad av skalman1973 2025-02-12 kl. 22:20.
Citera
2025-02-12, 22:18
Medlem
Citat:
Det är inte beslutsrätten jag ifrågasätter . Jag ifrågasätter varför ingen hjälpt honom med ansökan om sjukersättning samt bostadstillägg . Han skulle inte haft socialbidrag öht ( bortsett som ett kortfristigt stöd/lån tills sjukersättningen börjat fungera )

"Ingen" borde väl vara Socialtjänsten som inte hjälpt honom med detta?
Citera
2025-02-12, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wsalander88
Det vi vet är ju att han garanterat har ett Steamkonto, kanske även faceit om han spelade CS competitive.

Vapenlicenserna skaffade han mellan 2011-2014, så man kan ju tänka sig att han skrev nåt på robsoft under den tiden. Jag kollade runt där en stund men hittade inget intressant.
Om han hade nån unik modifiering på sina vapen så kanske det skulle hjälpa med söktermer. SVD rapporterade ju att hans femte och sista licens var för en "extra pipa för kraftiga kulor". Jag kan inget om vapen men om man visste lite mer detaljer kunde man kanske hitta nåt.

Några andra idéer på vad han kan ha gjort på nätet? WoW kan man ju slösa mycket tid på.

Förmodligen en slug-pipa till hagelhalvautomaten.
Slug/brenneke är en stor kula..
Citera
2025-02-12, 22:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Nigger-
Tror inte man minns såna detaljer efter en traumatisk upplevelse ärligt talat...

Jag vet inte, men kan det inte vara så att detaljer etsar sig fast vid traumatiska upplevelser?
Citera
2025-02-12, 22:23
Medlem
Citat:

Bra och viktig fråga!
Detta borde på något sätt fungera med automatik kan man tycka om personen i fråga är så pass avståndstagande och isolerad så att han inte följer någon plan/uppfyller krav.
Såklart under förutsättning att man har diagnos och har i många år visat svårigheter av den typen som RA verkar ha gjort.
Citera
2025-02-12, 22:23
Medlem
Våffelnylles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem
Tror han gjorde den för sig själv. Som en dagboksanteckning, typ.
Ingen annan att prata med.
Kanske han inte svarat på kommunens kontaktförsök så de bett honom skicka en inspelning (iom pandemin) som bevis på att han tagit del av deras beslut?
Citera
2025-02-12, 22:24
Avstängd
-Nigger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av omvand
Jag vet inte, men kan det inte vara så att detaljer etsar sig fast vid traumatiska upplevelser?
Vet inte. Men i en sån traumatisk och stressig situation kanske man inte "registrerar" vissa saker.
Vid Estoniakatastrofen var det många som vittnade om att de själva och andra var paralyserade och de såg att andra skrek, men det hördes ingenting. Det blir för mycket för hjärnan på ett psykiskt sätt och man stänger av delar av den. Men jag är ingen psykolog...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in