2025-02-12, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elm17
Smutsigt utav expressen att lägga ut videon med Rickard i premium och kräva betalt för den.

Detta är dåd som har shockat hela Sverige att då lägga upp en video som resten inte har fått tillgång till i premium och kräva att man prenumererar med 99 kr i månaden för att se den är så jävla skamligt.

Smutstidning utan heder.

Den ligger inte under betallänk, jag postade artikeln för några sidor sedan och den är helt öppen med klippet i.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/sa-ska-polisen-hitta-rickard-anderssons-motiv/
Citera
2025-02-12, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
Den ligger inte under betallänk, jag postade artikeln för några sidor sedan och den är helt öppen med klippet i.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/sa-ska-polisen-hitta-rickard-anderssons-motiv/
Det är betalvägg, men klippet finns här https://gofile.io/d/dKcRbR
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spindeldrottning
Varför spelade han in sig själv då han läste upp brevet?
Vem var han tilltänkta publik?
Varför spelar han in när han reser sig upp från sängen?

Han verkar inte så van att använda sin röst, nästan som att han kämpade med munrörelserna. Eller kanske han var trött. Men det var knappast något till artikulering.

I övrigt verkade han mest blyg, ingen vana framför en kameran.

Egentligen inget konstigt. Det rådde pandemi så många möten och kontakter skedde digitalt. Han kan ha skickat ett videomeddelande till anhörig som han inte kunde hälsa på pga restriktionerna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Med största sannolikhet var autism inte det enda han hade. Utöver autist var han psykiskt sjuk på ett eller annat sätt. Det är vad jag tror.

Jag vet inget om RA´s eventuella sjukdomstillstånd men tänker generellt att personer med nedsättningar kallas för sjuka i allmänhet och uppenbarligen hanteras av systemet som sådana. Det i sig känns väldigt felaktigt då felaktiga hanteringar kan lätt leda till större skada än nytta.
Citera
2025-02-12, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zadnahoj
Det är betalvägg, men klippet finns här https://gofile.io/d/dKcRbR

Nej det är ingen betalvägg... jag har aldrig betalat för någon sådant och jag kan titta på den länken jag skickade hur många gånger som helst, testat att trycka på länken? Gör det..
Citera
2025-02-12, 22:02
Avstängd
karlinges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krosamajabanan
Nej han hade en personlighetsstörning. Det är ingen sjukdom.

Ingen aning. Vet bara att Anders Breivik var i kontakt med psykvården innan han fyllde 10 år. Hans mor var psykiskt sjuk och mormor gravt psykiskt sjuk. Brukar gå i arv. Pappan lämnade familj (och land) av en anledning.
Anders gick omkring hemma hos mamma i egendydda uniformer och trodde att Norge var i krig. Mamma fattade ingenting?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Artefakta
Egentligen inget konstigt. Det rådde pandemi så många möten och kontakter skedde digitalt. Han kan ha skickat ett videomeddelande till anhörig som han inte kunde hälsa på pga restriktionerna.
Det är ett troligt scenario, men mindre troligt att de skulle läcka den till pressen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SylviaPlath
Bra grävt! Låter troligt.

Hittade det när jag letade efter möjliga skåp som han kunde förvarat vapen i under dessa 90min som han skulle ha varit på skolan men ingen vet vad han gjorde.
Citera
2025-02-12, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
Jag vet inget om RA´s eventuella sjukdomstillstånd men tänker generellt att personer med nedsättningar kallas för sjuka i allmänhet och uppenbarligen hanteras av systemet som sådana. Det i sig känns väldigt felaktigt då felaktiga hanteringar kan lätt leda till större skada än nytta.

Men det enda som är intressant i dessa sammanhang är hans funktionsförmåga på arbetsmarknaden, och där får man väl ändå betrakta honom som "sjuk" (dvs med för lågt fungerande.) Möjligen skulle han ha fixat ett jobb på Samhall eller liknande, men vägen dit hade krävt att han samarbetade med diverse myndighetspersoner, vilket han inte var förmögen till på grund av sina kommunikatiationsproblem.
Citera
2025-02-12, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lyktstolpe
Samtidigt klarade han jägarexamen galant

Hur vet du att han klarade det galant?
Var du där?
Citera
2025-02-12, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zadnahoj
Fel, att det backade ut var en tidig uppgift. Den nya uppgiften är att det inte besvarar pgr av en glasdörr mellan polis och mgm. Han kastade en rökbomb och försvann bakom ett hörn. Polisen backade inte utan fortsatte efter honom och tog skydd bakom hörn när det behövdes. Det fortsatte arbeta sig mot mgm fram tills dess att han tog sitt liv. Det är därför det är så långa uppehåll i skotten efter ett tag - för att mgm flyr med två poliser hack i häl.

Första patrullen retiretade.
Strax efter kom insatsstyrkan och gick in...
Citera
2025-02-12, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spindeldrottning
Varför spelade han in sig själv då han läste upp brevet?
Vem var han tilltänkta publik?
Varför spelar han in när han reser sig upp från sängen?

Han verkar inte så van att använda sin röst, nästan som att han kämpade med munrörelserna. Eller kanske han var trött. Men det var knappast något till artikulering.

I övrigt verkade han mest blyg, ingen vana framför en kameran.
Tror han gjorde den för sig själv. Som en dagboksanteckning, typ.
Ingen annan att prata med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in