2025-02-12, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svepps
ÄNTLIGEN!!!

Snälla låt denna hemska händelse bli början på något stort!

Kloka ord från den före detta läraren. Just som hon säger, vi måste förstå varför han gjorde det så att det aldrig sker igen. Och ja, samhället har svikit honom.
Citera
2025-02-12, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tepe1
Skillnad mot fusk är fastställd diagnos som ändå borde betytt en del när beslut fattades.

Ja, eller hur?
Citera
2025-02-12, 21:29
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Men i praktiken så är det oftast som så att är man under 30 så får man aktivitetsersättning som har "snällare" regler och är lättare att få. När den upphör så ska man ansöka on sjukersättning. Då kräver ju FK att den ska vara stadigvarande och att man har varit "sjuk" ett antal år. Att man har fått aktivitetsersättning används ju då emot en, det har ju visat att man kan arbeta men arbetsförmågan är nedsatt.

Men det är som du skriver en djungel och som sjuk är det svårt att reda ut det själv. Men GM borde ju även ingått i någon krets av LSS och därmed ha fått stöd från regionen när det gäller denna typ av frågor.

Ja och det är här jag ifrågasätter socialförvaltningen och undrar vad som skett ? Dessutom borde det ju ligga i kommunens intresse att pengarna kommer ifrån rätt kassa och inte belasta deras budget .
Citera
2025-02-12, 21:30
Avstängd
-Nigger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lyktstolpe
Samtidigt klarade han jägarexamen galant
Personer med autism brukar rikta in sig på intressen de är extremt intresserade av och lär sig allt om detta.
Citera
2025-02-12, 21:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Det var tjugo år sedan hon senast träffade honom. Då som speciallärare för en klass elever med autism- och aspergerproblematik.

– Jag kan inte minnas att jag överhuvudtaget haft ett samtal med honom. Han svarade möjligtvis ibland på tilltal, men väldigt kort med väldigt lite ögonkontakt. Han var absolut en av de svårare för det är svårt att inte ha någon dialog överhuvudtaget.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/hon-var-rickard-anderssons-larare-obehagligt-och-valdigt-sorgligt

Osmakligt att hon uttalar sig och helt sjukt det hon säger. Hade hon verkligen utbildning för att jobba med barn med de här diagnoserna? På beskrivningarna man läst låter det bl a som att han haft selektiv mutism.

Det är lite som om läraren i en specialklass för epileptiker skulle säga "det var så svårt att få kontakt, han låg bara och krampade hela tiden?!".

Min gissning är asperger etc och att han var relativt intelligent, och i kontakt med imbecilla myndighetspersoner kan den kombon nog tyvärr leda till ett blint raseri. Dom flesta av oss får "bara" blodtryckshöjning och svär över byråkrati och sjuka regelverk plus fantiserar om att repa nån handläggares bil. Har man inte själv haft med socialtjänsten/biståndshandläggare, arbetsförmedlingen och försäkringskassan & co att göra så tror jag inte riktigt man förstår hur fruktansvärt hopplöst det är... Att sitta och försöka förklara nåt för nån som är dummare än en själv och som har makten att besluta över hela ens liv.

Så vitt man vet i nuläget verkar han inte haft några våldsamma tendenser innan så min amatörpsykologiska gissning är att han drevs till detta av frustration, desperation, hopplöshet, myndighetshat etc.
Citera
2025-02-12, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svepps
I en vuxenskola jag känner till finns det stora skåp där eleverna kan använda en femma eller tia för att låsa in sina väskor och datorer. Används när de går på lunch och liknande.
Ok då är det möjligt att det finns sådana på Risbergska med. Tror verkligen inte att han bar omkring på vapenväskorna de 1.5 timmarna han var på skolan. Jag undrar verkligen vad han gjorde där så lång tid på förhand. Hade ju varit stört om det visade sig att han åt lunch där innan skjutningen.
Citera
2025-02-12, 21:34
Medlem
Svaret på varför han gjorde detta hemska dåd tror jag i hans ekonomi som lär vara dolt.

https://www.sverigesradio.se/artikel/skyttens-ekonomi-ar-en-gata-europol-och-polisen-kartlagger

Tror att det både finns internet kontakter och svarta pengar där och det kan bidra till en förklaring varför detta skedde.
Citera
2025-02-12, 21:35
Avstängd
-Nigger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
1.5 timmar gick han runt.
Borde finnas övervakningskameror på skolan väl? Eller?
Citera
2025-02-12, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
Att hans hat riktades mot vårdutbildningarna om det som triggade honom var indraget bistånd från socialtjänsten är svårt att förstå. Ja. Omsorgspersonal är ett mycket udda mål för en skjutning.
Jag ska försöka gräva i hans förmodade misogyni. Jag tror att han hatade kvinnor.

Du tror att han hatade kvinnor? det är ditt noga uträknade svar?
När han sköt ihjäl 3 män och skottskadade 2 andra män.

Japp du har nog helt rätt, han måste ha hatat kvinnor... Finner ingen annan förklaring!
Citera
Medlem
Här är en som bara vill ha uppmärksamhet!!!
Inte många rätt i den intervjun. Dålig koll på vilka vapen han hade.

https://www.tv4play.se/klipp/c07b029594dcbcf45cbc
Senast redigerad av Bangbusen 2025-02-12 kl. 21:38.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benka60
Det ena vapnet är ett hagelvapen med plats för 2 hagelpatroner. Detta har en utbytbar pipa så du kan köpa en ny pipa för ex Kulvapen. Skulle han köpt en kraftig kaliber så tror på 9,3x62. 30-06 är 7,62x63.

Bra info, är det Mossberg 590a1 vi pratar om? Förstår jag då rätt att det är osannolikt att pipan är för de andra vapnen?
Det kanske står i SVD iofs men jag har ingen prenumeration.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rubator
Det är väl inte omöjligt men det hade ju varit väldigt riskabelt att förvara dem i ett olåst skåp medan han utforskar skolan eller vad han nu gjorde. Det är ju en komvuxskola så kanske det finns "allmänna" skåp man kan låsa och ta med sig nyckeln? Sen när man ska åka hem så sätter lämnar man nyckeln i låset.

Eller så har man med ett eget hänglås som det brukar vara i många skolor. Han gick ju på den skolan så jag tror inte det var något större problem för honom att klura ut en säker lösning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in