2025-02-12, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ValkPadda
Tänkte om han körde på något liknande detta, men det är nog som du säger klassiska vapenfodral det rör sig om.

https://m.media-amazon.com/images/I/61Qt3czNoSL.jpg

Mig veterligen har inte Browning osv såna produkter i sitt sortiment.
Citera
2025-02-12, 20:57
Medlem
Finns det verkligen ingen i tråden som har kännedom om gärningsmannens uppväxt? Någon skrev ju längre tillbaka i tråden att hens (tror jag) syskon umgicks med något av gärningsmannens syskon och även att hans udda beteende inte uppskattades i hemmet. Jag bad personen utveckla detta men fick inget svar.
Citera
2025-02-12, 20:58
Medlem
skalman1973s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SylviaPlath
Ja, men frågan infinner sig: Hur kan skolan inte uppmärksamma att han gjort fem misslyckade försök på samma kurs? Han kanske behövde anpassad undervisning – eller så skulle ingen undervisning i världen hjälpa för att få honom att klara den där jävla kursen.

Hur kan en sån här person pressas att göra saker som överstiger hans förmåga – tex att uppvisa fakturor för varenda post han söker ersättning för hos SOC, eller att söka X antal jobb för att trygga sin försörjning? När ska detta systemfel uppmärksammas av media?

Nja felet handläggaren på socialen/eventuellt kontakt med vården/ anhöriga gjort är att han inte skulle gått på socialen öht . Han skulle uppburit aktivitetsersättning ( pension ) samt tillhörande bostadstillägg ( Då uppstår egentligen frågan om han var diagnostiserad/utredd på riktigt och fått rätt intyg från sjukvården samt om det utfärdats behandlats rätt av försäkringskassan ? )

Har han haft en korrekt diagnos och ett korrekt intyg skulle andra funktioner trätt in ( om saker skötts rätt ) LSS bland annat.

Det är alldeles för lätt att trilla imellan stolarna i Sverige idag .

Jag kanske ska tillägga att försäkringskassan redan under Dan Eliasson ledning i princip gjorde det omöjligt för läkare att skriva korrekta intyg och att proceduren gärna drar ut på tiden .
Senast redigerad av skalman1973 2025-02-12 kl. 21:01.
Citera
2025-02-12, 20:59
Medlem
Citat:
22an hittade polisen i hemmet.

Stackare. Frågan är om de har lyckats rädda någon av armarna om han blev träffad i bägge av axlarna av 30-06.
Citera
2025-02-12, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lamplight99
Ursäkta om det redan nämnts, inte hunnit lusläsa tråden idag pga annat i livet, men ett ögonvittne som intervjuades i tv4s 19-nyheter berättar om att hon mötte gärningsmannen men lyckades fly och låsa in sig, och vidare att han hade ETT gevär samt ett bälte med pistoler i. Har jag missat detta eller har hon sett fel?
Det kan ju hända att han hade rökgranaterna fastsatta i bältet. Kan ju kanske ha misstagits för att vara pistoler om han hade dem i någon typ av fodral eller hölster.
Citera
2025-02-12, 21:00
Medlem
BombaySaphires avatar
Det var tjugo år sedan hon senast träffade honom. Då som speciallärare för en klass elever med autism- och aspergerproblematik.

– Jag kan inte minnas att jag överhuvudtaget haft ett samtal med honom. Han svarade möjligtvis ibland på tilltal, men väldigt kort med väldigt lite ögonkontakt. Han var absolut en av de svårare för det är svårt att inte ha någon dialog överhuvudtaget.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/hon-var-rickard-anderssons-larare-obehagligt-och-valdigt-sorgligt
Citera
2025-02-12, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JSpun
Jag blir så frustrerad att hans liv på nätet verkar inte existera; eller att polisen vägrar släppa den informationen - han måste iaf ha varit aktiv i något forum.. någonstans..

Det vi vet är ju att han garanterat har ett Steamkonto, kanske även faceit om han spelade CS competitive.

Vapenlicenserna skaffade han mellan 2011-2014, så man kan ju tänka sig att han skrev nåt på robsoft under den tiden. Jag kollade runt där en stund men hittade inget intressant.
Om han hade nån unik modifiering på sina vapen så kanske det skulle hjälpa med söktermer. SVD rapporterade ju att hans femte och sista licens var för en "extra pipa för kraftiga kulor". Jag kan inget om vapen men om man visste lite mer detaljer kunde man kanske hitta nåt.

Några andra idéer på vad han kan ha gjort på nätet? WoW kan man ju slösa mycket tid på.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Nja felet handläggaren på socialen/eventuellt kontakt med vården/ anhöriga gjort är att han inte skulle gått på socialen öht . Han skulle uppburit aktivitetsersättning ( pension ) samt tillhörande bostadstillägg ( Då uppstår egentligen frågan om han var diagnostiserad/utredd på riktigt och fått rätt intyg från sjukvården samt om det utfärdats behandlats rätt av försäkringskassan ? )

Har han haft en korrekt diagnos och ett korrekt intyg skulle andra funktioner trätt in ( om saker skötts rätt ) LSS bland annat.

Det är alldeles för lätt att trilla imellan stolarna i Sverige idag .

Aktivietetsersättning får man bara tills man fyller 30. Efter det så brukar försörjningsansvaret hamna på kommunen, dvs socialen.

Jag har en bekant som har varit i en liknade situation när det gäller det ekonomiska som GM. Han säger att det var ett helvete mellan 30 och 40 år. När han var kring 40 så fick han sjukersättning, dvs sjukpension.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Benka60
Dom fick ju kontakt med GM.
Enlig uppgift så upplevde de att han sköt mot din. När han kastade rökgranaten så försvann ögonkontakt. När röken blev tjockare valde de att backa ut. Två hostande och förblindade poliser gör ingen nytta i byggnaden. Efter detta slutade skottlossningen så de hade lyckats med sin uppgift att distrahera GM.
Deras uppgift var att avbryta skjutandet och distrahera GM.

Jag måste tyvärr säga att jag tror att poliserna framställer tidsförloppet som lite mer komprimerat än det var. Jag misstänker att det frenetiska skjutandet 4:07-4:22 är ett resultat av polisernas ankomst. Sedan går brandlarmet 5:33. Detta bör ha triggats av rökgranaterna. Brandlarmet går mitt i en tyst period på minst två minuter efter skottet 4:22. Jag antar då att filmaren återstartade kameran vid 6:20 pga ett skott. Tror att han sköt ett flertal skott till senare. Definitivt vid 6:41-6:47 då man hör fotsteg utanför toalettdörren och sedan tre höga skott och sannolikt är ett flertal senare smällar också skott. Däremot har de nog rätt i att deras ankomst nog var det som några minuter och ett antal skott senare fick GM att ta sitt liv.
Citera
2025-02-12, 21:04
Medlem
Citat:
22an hittade polisen i hemmet.
Det var väl 2 Kulvapen och en hagel som påträffades vid GM.
Isåfall 30-06,22lr samtksliber12.
Sedan vet vi ju inte om 30-06 var ned jakt eller övnings ammunition. Stor prisskillnad.
Citera
2025-02-12, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zadnahoj
Fel, att det backade ut var en tidig uppgift. Den nya uppgiften är att det inte besvarar pgr av en glasdörr mellan polis och mgm. Han kastade en rökbomb och försvann bakom ett hörn. Polisen backade inte utan fortsatte efter honom och tog skydd bakom hörn när det behövdes. Det fortsatte arbeta sig mot mgm fram tills dess att han tog sitt liv. Det är därför det är så långa uppehåll i skotten efter ett tag - för att mgm flyr med två poliser hack i häl.

Aha, det verkar rimligt.
Citera
2025-02-12, 21:06
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JSpun
Jag blir så frustrerad att hans liv på nätet verkar inte existera; eller att polisen vägrar släppa den informationen - han måste iaf ha varit aktiv i något forum.. någonstans..

Varför måste mördaren ha varit aktiv i något nätforum, han var ju inte normal, någonstans?

Nog en återvändsgränd att jämföra honom med normala människor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in