2025-02-12, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svepps
ÄNTLIGEN!!!

Snälla låt denna hemska händelse bli början på något stort!
Äntligen vadå? Det är ju inga nya uppgifter som framkommer?
Citera
2025-02-12, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Kan han ha hängt in dem i ett olåst skåp eller i något annat tomt olåst utrymme?
Det är väl inte omöjligt men det hade ju varit väldigt riskabelt att förvara dem i ett olåst skåp medan han utforskar skolan eller vad han nu gjorde. Det är ju en komvuxskola så kanske det finns "allmänna" skåp man kan låsa och ta med sig nyckeln? Sen när man ska åka hem så sätter lämnar man nyckeln i låset.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Ja och nej . Om handläggningen sköts rätt och sjukintygen sköts går det över till en sjukersättning https://www.forsakringskassan.se/privatperson/sjuk/funktionsnedsattning-eller-langvarig-sjukdom/sjukersattning

Utöver detta får man bostadstillägg om man uppbär sjuk/aktivitetsersättning https://www.forsakringskassan.se/privatperson/funktionsnedsattning/aktivitetsersattning/bostadstillagg

Dock är det en ren jävla djungel och inget en sjuk/nedsatt person reder ut själv

Men i praktiken så är det oftast som så att är man under 30 så får man aktivitetsersättning som har "snällare" regler och är lättare att få. När den upphör så ska man ansöka on sjukersättning. Då kräver ju FK att den ska vara stadigvarande och att man har varit "sjuk" ett antal år. Att man har fått aktivitetsersättning används ju då emot en, det har ju visat att man kan arbeta men arbetsförmågan är nedsatt.

Men det är som du skriver en djungel och som sjuk är det svårt att reda ut det själv. Men GM borde ju även ingått i någon krets av LSS och därmed ha fått stöd från regionen när det gäller denna typ av frågor.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JSpun
Jaa, du verkar ha kommit på flera bra idéer i det. Det är nog väldigt svårt att ens kunna koppla någon till bara ett påhittat kontonamn.. det inser jag verkligen, haha.

Har du förstått vart alla hans bilder har tagits ifrån (alltså inte dom där typ familjebilderna) - men när han reste och så? Och videoklippet där han läser ur brevet ifrån socialen??

Osäker vad du menar, vilka länder han tog bilderna från eller hur vi hittade bilderna öht? Vad jag förstår så var det media som först släppte en bild, sen har nån reverse-sökt med typ Google Lens och länkade här i tråden.
Samma sak med videon, media med poliskontakter.
Citera
2025-02-12, 21:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Kan han ha hängt in dem i ett olåst skåp eller i något annat tomt olåst utrymme?
Finns uppgifter att han förvarade de vapen han hade med sig i en typ av gitarrväska.
Citera
2025-02-12, 21:23
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zadnahoj
Absolut. Men några saker talar emot

- Spelade CS mycket
- Ev. Autism, då borde vissa ämnen hyperfokuserar på specifika ämen som intresserade honom. Då faller det sig naturligt att ex söka sig till väldigt specifika subreddits. Jag har nog aldrig träffat någon med autism som inte vart super intresserad av information och fakta inom väldigt specifika ämnen.
- Bilderna + Filmen som expressen kommit över. Känns som saker som har postats online eller skickats till någon.

Man kan väl spela CS och även förkovra sig i spelet utan att för den sakens skull kommunicera med andra människor?
Citera
2025-02-12, 21:24
Medlem
JSpuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zadnahoj
Absolut. Men några saker talar emot

- Spelade CS mycket
- Ev. Autism, då borde vissa ämnen hyperfokuserar på specifika ämen som intresserade honom. Då faller det sig naturligt att ex söka sig till väldigt specifika subreddits. Jag har nog aldrig träffat någon med autism som inte vart super intresserad av information och fakta inom väldigt specifika ämnen.
- Bilderna + Filmen som expressen kommit över. Känns som saker som har postats online eller skickats till någon.

Ja exakt - jag håller helt med dig om det.
Citera
2025-02-12, 21:24
Medlem
Sveppss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rubator
Det är väl inte omöjligt men det hade ju varit väldigt riskabelt att förvara dem i ett olåst skåp medan han utforskar skolan eller vad han nu gjorde. Det är ju en komvuxskola så kanske det finns "allmänna" skåp man kan låsa och ta med sig nyckeln? Sen när man ska åka hem så sätter lämnar man nyckeln i låset.

I en vuxenskola jag känner till finns det stora skåp där eleverna kan använda en femma eller tia för att låsa in sina väskor och datorer. Används när de går på lunch och liknande.
Citera
2025-02-12, 21:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Jag får heller inte ihop det .. om han var lack på dom för indraget bidrag är det väl mer sannolikt att han hade bokat en tid till sockontoret och börjat panga där än att gå till komvux SFI vårdutbildningar. Jag tror det är mer en slump att socialförvaltningen var där. Det känns omöjligt att han hade koll på det. Men vad vet jag!

Att hans hat riktades mot vårdutbildningarna om det som triggade honom var indraget bistånd från socialtjänsten är svårt att förstå. Ja. Omsorgspersonal är ett mycket udda mål för en skjutning.
Jag ska försöka gräva i hans förmodade misogyni. Jag tror att han hatade kvinnor.
Citera
2025-02-12, 21:25
Medlem
Gärningsmannens f.d. lärare var intervjuad i Aktuellt idag, 12/2, och hon sa en ganska intressant sak om att han hade blivit av med sitt försörjningsstöd då han hade sökt för få arbeten. Hon har helt klart en poäng, som jag ser det.
Citera
2025-02-12, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wsalander88
Det vi vet är ju att han garanterat har ett Steamkonto, kanske även faceit om han spelade CS competitive.

Vapenlicenserna skaffade han mellan 2011-2014, så man kan ju tänka sig att han skrev nåt på robsoft under den tiden. Jag kollade runt där en stund men hittade inget intressant.
Om han hade nån unik modifiering på sina vapen så kanske det skulle hjälpa med söktermer. SVD rapporterade ju att hans femte och sista licens var för en "extra pipa för kraftiga kulor". Jag kan inget om vapen men om man visste lite mer detaljer kunde man kanske hitta nåt.

Några andra idéer på vad han kan ha gjort på nätet? WoW kan man ju slösa mycket tid på.
Det ena vapnet är ett hagelvapen med plats för 2 hagelpatroner. Detta har en utbytbar pipa så du kan köpa en ny pipa för ex Kulvapen. Skulle han köpt en kraftig kaliber så tror på 9,3x62. 30-06 är 7,62x63.
Citera
2025-02-12, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av diddard
Går det att se videon där RA läser brevet han hade fått av kommunen någonstans?
Jag har den, vart kan man ladda upp?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in