2025-02-12, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helsann
Men nu stod det ju inte VAPEN på väskorna o de såg ut att vara väskor avsedda för typ gitarrer. Vet vi ens om han var alla tre väskorna samtidigt?

Nej dessa tre väskor ser INTE ut som gitarrfodral.
Citera
2025-02-12, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OtursAktivist
Jag hade sannolikt inte reflekterat på det överhuvudtaget.
Ok, man kan knappt gå runt med 3 gitarrer på ryggen så jag hade reagerat pga det. Men är väl mer självklart för mig då.

Tillägg: Han han väl ha haft någon i handen. Men vem går till skolan med 3 gitarrer, aldrig sett.
Senast redigerad av sjelvefaan 2025-02-12 kl. 20:13.
Citera
2025-02-12, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enders.Aldebrink
Gissar att ingen av dom fall du nämner har med AR15 att göra heller
Nej jag tror inte heller han var någon Breivik. Socialen, Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan och i grunden skolan och psykvården (eller brist på psykvård) skapade detta.

Jag skulle nog inte säga att de skapade detta men att det oväntade utfallet i detta ytterst sällsynta fall blev en katastrof för alla inblandade.
Citera
2025-02-12, 20:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014

Lust att länka eller skriva vilka modeller det var på väskorna? Du nämnde att det stod i Expressen?
Citera
2025-02-12, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lyktstolpe
Samtidigt klarade han jägarexamen galant

Funktionsnedsättningar gör att saker man är intresserad av kan man bli expert på medan saker som inte intresserar en klarar man inte av att genomföra alls, så inga konstigheter med det.
Många har dessutom mycket högre IQ än snittet.
Citera
2025-02-12, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helsann
Lust att länka eller skriva vilka modeller det var på väskorna? Du nämnde att det stod i Expressen?

"Enligt vittnesuppgifter från platsen ska Andersson ha setts bära på något som liknade ett gitarrfodral. Något sådant har inte beslagtagits, enligt vad Expressen erfar.

Däremot har man tagit tre vapenfodral i beslag. De är av fabrikaten Browning, Normark och Plano gun guard."

Edit: Notera att det heter fodral och inte väska, det är väldigt stor skillnad när du börjar googla.
Citera
2025-02-12, 20:13
Medlem
Sveppss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lyktstolpe
Samtidigt klarade han jägarexamen galant

Kan tänka mig att han kanske inte var så intresserad av matte utan mest satt av tiden eftersom han tvingades gå dit.

(Min spekulation)
Citera
2025-02-12, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steinarr
Krav? Lol. RA var oanställningsbar. Han har varit oanställningsbar sedan högstadiet eller kanske till och med sedan han föddes. Det finns inget någon kunde ha gjort åt den saken. De kunde ha ställt hur många krav som helst men resultatet hade bara blivit ännu mer psykisk ohälsa. Man kan inte kräva att en psykiskt sjuk person ska skärpa sig eftersom en psykisk sjuk person inte har valt att vara just psykiskt sjuk.

Detta dåd hade troligtvis inte hänt om RA hade blivit sjukpensionerad för 10 år sedan och sluppit allt tjafs med myndigheter.

Ja, tyvärr fuskas det så in i helvete att det blivit närmast omöjligt att få sjukpension. Detsamma gäller bidrag från soc. De ställer inte sällan krav och fattar beslut som förvärrar situationen istället för att stabilisera den. Åsikt baserad på samtal med person med kronisk sjukdom.
Citera
2025-02-12, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014

Titta på bilden i skolentrén, tagen på ganska långt håll genom mörka spegelrutor och lägg till panikkänslor på det.
Tror du verkligen att man i den situationen tänker på vad det är för typ av väska han har hängandes över axeln?
Citera
2025-02-12, 20:16
Medlem
ValkPaddas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smalandsbo
"Enligt vittnesuppgifter från platsen ska Andersson ha setts bära på något som liknade ett gitarrfodral. Något sådant har inte beslagtagits, enligt vad Expressen erfar.

Däremot har man tagit tre vapenfodral i beslag. De är av fabrikaten Browning, Normark och Plano gun guard."

Edit: Notera att det heter fodral och inte väska, det är väldigt stor skillnad när du börjar googla.

Fodralen jag hittar från dessa tillverkare skriker ju vapen.

Har folk verkligen inte reagerat på detta? Går vapnen att plocka isär enkelt? Kan förstå om han plockat isär vapnen och burit dom i väskor avsedda för takedown.
Citera
2025-02-12, 20:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Läs på om PDV … första patrull på plats ska gå in för att stoppa pågående dödligt våld inte vänta på insatsstyrkan

Dom gick ju in.
Vad är det du har svårt att förstå...?
Citera
2025-02-12, 20:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Ja, tyvärr fuskas det så in i helvete att det blivit närmast omöjligt att få sjukpension. Detsamma gäller bidrag från soc. De ställer inte sällan krav och fattar beslut som förvärrar situationen istället för att stabilisera den. Åsikt baserad på samtal med person med kronisk sjukdom.

Skillnad mot fusk är fastställd diagnos som ändå borde betytt en del när beslut fattades.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in