Citat:
Ursprungligen postat av
honn
Ja det är för fasansfullt för att ens begripa.
Tänker också på ångestskriket.
Överlevde hon? Eller dog hon där?
Mannen som jämrar sig.
Svårt att släppa detta hemska och vill veta hur han kunde göra det, hur han kunde mörda.
Jag undrar om vi någonsin får veta det exakta svaret, samtidigt som jag kan tycka att det inte är någon gåta.
Hans profil passar exakt in i pusslet skolskjutning, skrämmande hur exakt.
Den skillnad man kan se hos andra gm som gör skolskjutningar handlar om hans ålder.
Men jag tänker att den här killen lika gärna kunde tagit ut sin hämnd och hat på vilken gruppperson/som helst, bara det fanns någon slags representation för hans egna trauman hos dom. Här råkar denna kille ha gått på Komvux och kanske hade han en stark skyddfaktor i sin familj, vilket fördröjde kollapsen?
Att han vid upprepade tillfällen misslyckas med skolan, även vid flera förök uppåt åren, det måste kännas tufft. Det är där han tar ut sin vrede, ser inte ut att vara en slump. Att se andra klara av studierna, livet, arbete, familj, även invandrare som kanske har kanske bristande svenska...själv ständigt misslyckas trots försök.
En trigger på det...
Han borde verkligen fått hjälp på annat sätt, när det är uppenbart att det inte funkar.
Jag hoppas verkligen att debatten runt hela detta fruktansvärda leder till breda och djupa diskussioner i samhället, för att förbättra för fler.
Tonen i samhället har blivit håradare, mer fördömande. Mindre hjälpsam och mer egoistisk. Jagcentrerad.
Att hata har blivit en accepterad norm.
Vi behöver alla bidra till att förbättra klimatet, om inte annat för våra barns skull.