2025-02-11, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeggieCleary
Det krävs nog en viss empatistörning för att kunna utföra den här typen av dåd.

Nej, inte om det drivits från djupt lidande som lett till desperation. Om ens eget liv saknar betydelse kan andras också tappa sin betydelse.
Citera
2025-02-11, 20:37
Medlem
wizzmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fonzen
Sant. Nån typ av psykisk störning.
Han gick i specialklass på gymnasiet för dom med autism stog det ju i länken till Expressen någon länkade innan.
Citera
2025-02-11, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wizzman
Han gick i specialklass på gymnasiet för dom med autism stog det ju i länken till Expressen någon länkade innan.

Det vet vi redan. Och det är 100 år sen. Han kan ha haft en psykisk störning i närliggande tid för dådet.
Alla som har autism har inte brist på empati. Grov generalisering
Citera
2025-02-11, 20:38
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honn
Ja det är för fasansfullt för att ens begripa.
Tänker också på ångestskriket.
Överlevde hon? Eller dog hon där?
Mannen som jämrar sig.
Svårt att släppa detta hemska och vill veta hur han kunde göra det, hur han kunde mörda.

Jag undrar om vi någonsin får veta det exakta svaret, samtidigt som jag kan tycka att det inte är någon gåta.

Hans profil passar exakt in i pusslet skolskjutning, skrämmande hur exakt.

Den skillnad man kan se hos andra gm som gör skolskjutningar handlar om hans ålder.

Men jag tänker att den här killen lika gärna kunde tagit ut sin hämnd och hat på vilken gruppperson/som helst, bara det fanns någon slags representation för hans egna trauman hos dom. Här råkar denna kille ha gått på Komvux och kanske hade han en stark skyddfaktor i sin familj, vilket fördröjde kollapsen?

Att han vid upprepade tillfällen misslyckas med skolan, även vid flera förök uppåt åren, det måste kännas tufft. Det är där han tar ut sin vrede, ser inte ut att vara en slump. Att se andra klara av studierna, livet, arbete, familj, även invandrare som kanske har kanske bristande svenska...själv ständigt misslyckas trots försök.

En trigger på det...

Han borde verkligen fått hjälp på annat sätt, när det är uppenbart att det inte funkar.

Jag hoppas verkligen att debatten runt hela detta fruktansvärda leder till breda och djupa diskussioner i samhället, för att förbättra för fler.

Tonen i samhället har blivit håradare, mer fördömande. Mindre hjälpsam och mer egoistisk. Jagcentrerad.

Att hata har blivit en accepterad norm.
Vi behöver alla bidra till att förbättra klimatet, om inte annat för våra barns skull.
Citera
2025-02-11, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av crusade
Polisen säger idag att de har verifierat att RA köpt ammunition och rökgranater under 2025.

I så fall kunde mördaren tydligen prata när han ville.

Jag undrar ändå var han förvarade vapnen, i sin lägenhet eller i föräldrarnas hus?
Citera
2025-02-11, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRA
Jag har för mig att jag har läst någonstans att vittnen sa att han gick förbi vissa och lät dom leva? Därav att jag blir fundersam kring polisens uttalande idag
Kan ju finnas oklarheter i varför vissa skönare var de hårdare sminkade eller osminkade, såg de bra ut eller fula? Hade de mörka kläder i stället för ljusa. Vad jag förstår så har inte polisen en klar bild av vilka motiv och varför GM betett sig som han gjort. Därav kan de inte ge bekräftelse för ett motiv.
Hur gärna vissa i samhället vill ha det.
Kan ju vara någon uppdragsgivare som försett honom med vapnen och senare märkt upp ett antal individer? Vem vet, inte jag i alla fall och troligtvis inte Polisen heller.
Citera
2025-02-11, 20:40
Medlem
Byxan81s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LDRA
Jag har för mig att jag har läst någonstans att vittnen sa att han gick förbi vissa och lät dom leva? Därav att jag blir fundersam kring polisens uttalande idag

Är bara en trådsanning. Finns ingen källa.
Citera
2025-02-11, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Ja, jag är helt enig. Det finns antagligen tusentals RA ute i samhället som är på gränsen till att brisera.

Killen var 35år och har inte klarat av skolan, komvux eller att fixa ett fullgott arbete som det verkar.

Han har troligtvis tragglat med soc, psykiatri, arbetsförmedlingen och fan och hans moster.
Ingenting av dessa instanser har fått honom att hitta ett jobb. Tro fan att han lacka ur till slut.

Hur påfrestande måste det inte vara att i femton plus år ständigt vara tvungen till att söka arbeten, gå på ”utbildningar” som han inte klarar av, för att till slut bli av med den försörjningsstöd han kämpat med att behålla?
Var någonstans har det felat?

Politikerna pratar om vapenförbud istället för att genomföra en utredning av detta fallet. Undersök, utred och analysera vad som orsakat detta massmord. Gör de förändringar som krävs för att förhindra att personer med liknande svårigheter inte hamnar i liknande situation som RA.

Det finns som sagt tusentals RA i samhället. Psykvården och dess stödinsatser måste falla på de individer som bäst behöver dom.

Precis så jag också resonerar!

Människor här inne verkar ha begränsad mentaliseringsförmåga att sätta sig in i GM situation. Uttrycker saker såsom ”daltande, ville bara sitta och spela spel, samhället gjort allt, försörjt, hur jobbigt kan det vara att gå på Komvux osv osv”.

Misstaget dessa personer gör att de utgår från sig själva och sin egen referensram; dvs vad de anser om saker och ting. Det är där de hamnar snett; för att fundera kring motiv måste man försöka förstå och sätta sig in GM’sits. Det är så man arbetar med en gärningsmannaprofil.

Nämner man något om detta blir man attackerad och anklagad för att tycka synd om GM.

Många trångsynta individer som huserar här!
Senast redigerad av Mellanting 2025-02-11 kl. 20:48.
Citera
2025-02-11, 20:44
Medlem
leprasjuklings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Eller tog han pappans ammunition?

Hans pappas ansvar i hela den här händelsen behöver utredas grundligt.
Vet någon hur gamla föräldrarna är?
Var det någon konflikt inom familjen som var utlösande faktor? Ville/Kunde inte föräldrarna stödja honom ekonomiskt längre?
Citera
2025-02-11, 20:45
Medlem
RIKSKRIMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Precis så jag också resonerar!

Människor här inne verkar ha begränsad mentaliseringsförmåga att sätta sig in i GM situation. Uttrycker saker såsom ”daltande, ville bara sitta och spela spel, samhället gjort allt, försörjt, hur jobbigt kan det vara att gå på Komvux osv osv”.

Misstaget dessa personer gör att de utgår från sig själva och sin egen referensram; dvs vad de anser om saker och ting. Det är där de hamnar snett; för att fundera kring motiv måste man försöka förstå och sätta sig in GM’sits. Det är så man arbetar med en gärningsmannaprofil.

Nämner man något om detta blir man attackerad och anklagad för att tycka om GM.

Många trångsynta individer som huserar här!

Du har för höga krav på mänskligheten. Släpp och gå vidare.
Citera
2025-02-11, 20:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Ja, jag är helt enig. Det finns antagligen tusentals RA ute i samhället som är på gränsen till att brisera.

Killen var 35år och har inte klarat av skolan, komvux eller att fixa ett fullgott arbete som det verkar.

Han har troligtvis tragglat med soc, psykiatri, arbetsförmedlingen och fan och hans moster.
Ingenting av dessa instanser har fått honom att hitta ett jobb. Tro fan att han lacka ur till slut.

Hur påfrestande måste det inte vara att i femton plus år ständigt vara tvungen till att söka arbeten, gå på ”utbildningar” som han inte klarar av, för att till slut bli av med den försörjningsstöd han kämpat med att behålla?
Var någonstans har det felat?

Politikerna pratar om vapenförbud istället för att genomföra en utredning av detta fallet. Undersök, utred och analysera vad som orsakat detta massmord. Gör de förändringar som krävs för att förhindra att personer med liknande svårigheter inte hamnar i liknande situation som RA.

Det finns som sagt tusentals RA i samhället. Psykvården och dess stödinsatser måste falla på de individer som bäst behöver dom.

Exakt! Men ingen politiker verkar ens ha snuddat vid den tanken. Eller så vill ingen ta i den frågan. Det avhandlas bara här på Flashback. Det är bara panik kring vapenlagarna. Inte det som troligast utlöste det hela.
Citera
2025-02-11, 20:46
Medlem
Är det sant att det fanns krypterade chattar som han använde sig utav under dådet? Och hade kontakt med någon? Ryktet går men det kanske är fake?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in