2025-02-12, 12:27
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apelsinmissbruk
Du skulle behöva inta 1500g (1,5kg) kratom eller mer för att som människa uppnå LD-50

Skitbra info, tack.

Och förbannat bra användarnamn, jag missbrukar själv apelsiner.
Citera
2025-02-12, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CptKirk
Intressant vet du mer?
bunkrat upp med 2000gram av olika sorter, ska beställa lite mer den 25:e sen är det adjö

Samma som flera andra redan skrivit här, men tyvärr svagare än Kratom som ju redan är svag. Nästintill placebo.
Citera
2025-02-12, 13:43
Medlem
swimp78s avatar
Det skulle ju vara intressant att veta om ett dödsfall ses som relaterat till kratom för att man hittat det ämnet i en död kropp

Sådär gjorde de ju med cannabis ofta
För att få upp siffrorna på cannabirelaterad död räknade de med alla kroppar med spår av thc

Jag skulle vilja se belägg för vilka dödsfallen som orsakats av kratom.

I de fall de gjort det - lär det ju inte varit i form av överdoser utan nån som kommer in med akut leversvikt.
Det finns ju ett fåtal som reagerar dåligt med levervärden
Citera
2025-02-12, 15:43
Medlem
Vad tror ni om husrannsakan efter den 11e mars om man beställer nu?

Sverige är inget snällt land gällande användning av substanser. Det vi vi mycket väl. Förutom alkohol. Hade vår kära stat verkligen brytt sig om vårt välmående så hade alkohol förbjudits för 50 år sedan. Men men. Vi har några fakta.

1. För det första så är allt som är köpt under tiden det var lagligt inte straffbart i efterhand. Man är alltså inte skyldig för något brott sålänge man inte köper när förbudet trädit i kraft.

2. För det andra så har vi alla bara köpt för att tillverka tvål, ej konsumera det.

Sen tvivlar jag på att våra älskade Kratomhemsidor skulle ge ut någon info om vilka som köpt kratom medan det var fullt lagligt att köpa. Som sagt, alla som köpt har ju köpt det för att göra tvål (rent officiellt). Skulle polisen verkligen kunna kräva något sånt här?

Men däremot så är det olagligt att ha något kvar hemma efter förbudet. Skulle polisen verkligen starta häxjakt för att se till att alla slängt sitt? Särskilt de som köper vid denna tid precis innan förbud? För mig låter det ändå otroligt. För det hände väl inte med de som köpte HHC etc.? Däremot så får väl polis numera genomföra husisar vid minsta misstanke av brott nuförtiden? Vi lever ju trots allt i ett land som blir mer och mer likt en polisstat
Senast redigerad av Tym 2025-02-12 kl. 15:49.
Citera
2025-02-12, 15:54
Avstängd
randomdudeReloadeds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tym
Vad tror ni om husrannsakan efter den 11e mars om man beställer nu?

Sverige är inget snällt land gällande användning av substanser. Det vi vi mycket väl. Förutom alkohol. Hade vår kära stat verkligen brytt sig om vårt välmående så hade alkohol förbjudits för 50 år sedan. Men men. Vi har några fakta.

1. För det första så är allt som är köpt under tiden det var lagligt inte straffbart i efterhand. Man är alltså inte skyldig för något brott sålänge man inte köper när förbudet trädit i kraft.

2. För det andra så har vi alla bara köpt för att tillverka tvål, ej konsumera det.

Sen tvivlar jag på att våra älskade Kratomhemsidor skulle ge ut någon info om vilka som köpt kratom medan det var fullt lagligt att köpa. Som sagt, alla som köpt har ju köpt det för att göra tvål (rent officiellt). Skulle polisen verkligen kunna kräva något sånt här?

Men däremot så är det olagligt att ha något kvar hemma efter förbudet. Skulle polisen verkligen starta häxjakt för att se till att alla slängt sitt? Särskilt de som köper vid denna tid precis innan förbud? För mig låter det ändå otroligt. För det hände väl inte med de som köpte HHC etc.? Däremot så får väl polis numera genomföra husisar vid minsta misstanke av brott nuförtiden? Vi lever ju trots allt i ett land som blir mer och mer likt en polisstat
Det är klart att aina kommer göra ett exempel av en del som köpt, kanske 20-40% som kommer få husis, resten slipper undan, det blir lite bingolotto om man klarar sig eller icke.
Citera
2025-02-12, 16:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av randomdudeReloaded
Det är klart att aina kommer göra ett exempel av en del som köpt, kanske 20-40% som kommer få husis, resten slipper undan, det blir lite bingolotto om man klarar sig eller icke.

Det hade inte förvånat mig men jag är tveksam till det ändå. Detta svar hittade jag på Reddit.

"Nej du behöver inte oroa dig för husrannsakan.

Alla vendors har redan gått ut och förklarat för sina kunder mailledes att deras verksamheter sakta sedan en vecka tillbaka börjat avvecklas.

Ett av avvecklingsstegen är att permanent ta bort all information relaterat till deras kundlista.

Uttalande av Scandinavian Speciosa:

*Scandinavian Speciosa kommer aveckla sin verksamhet sakta men säkert, fram tills att slutdatumet för klassificeringen. All kundinformation och beställningshistorik kommer raderas.*

Sammanfattningsvis är det inga problem att beställa kratom än då alla verksamheter kommer att fortsätta tills dess att ett datum för klassifiering bestämts.

Det har beslutats att det ska klassificerars; men inte än."

Jag kunde inte hitta att KE har sagt något om radering av kundhistorik men SupremeSpeciosa har sagt det och det ingår tydligen i avvecklingsfasen hos de flesta. Om någon är sugen på att fråga KE själva för ett svar så är ni jättevälkomna att dela med er av svaret här.

Men så som det ser ut nu, så är det troligtvis lugnt.
Citera
2025-02-12, 16:44
Medlem
Är det någon som har provat att brygga på Kratom i en kaffebryggare? .
Kan tänka mig att man förlorar en del på de men nu när man ända ska slänga allt kan man ju experimentera en del.

Finns det något annat man kan göra?
Citera
2025-02-12, 17:06
Medlem
swimp78s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av randomdudeReloaded
Jag tror personligen inte det kommer bli som du säger.

Jag tror inte ens att man inom polisen ser kratom som ett reelt problem, men man kommer såklart beslagta och lagföra kratom som skickas via post och liknande efter att förbudet går igenom.
Senast redigerad av swimp78 2025-02-12 kl. 17:09.
Citera
2025-02-12, 17:11
Medlem
Jag skickade för övrigt en fråga via mejl till Kratomexperten och kollar vad som händer den 11:e mars. Så jag kan återkomma när jag får ett svar vad som händer med köparnas integritet.
Citera
2025-02-12, 17:22
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nikasi
Är ju brott mot läkemedelslagen?

Du är befriad från straffansvar så länge du inte försöker importera något från utanför EU.
Citera
2025-02-12, 17:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tym
Det hade inte förvånat mig men jag är tveksam till det ändå. Detta svar hittade jag på Reddit.

"Nej du behöver inte oroa dig för husrannsakan.

Alla vendors har redan gått ut och förklarat för sina kunder mailledes att deras verksamheter sakta sedan en vecka tillbaka börjat avvecklas.

Ett av avvecklingsstegen är att permanent ta bort all information relaterat till deras kundlista.

Uttalande av Scandinavian Speciosa:

*Scandinavian Speciosa kommer aveckla sin verksamhet sakta men säkert, fram tills att slutdatumet för klassificeringen. All kundinformation och beställningshistorik kommer raderas.*

Sammanfattningsvis är det inga problem att beställa kratom än då alla verksamheter kommer att fortsätta tills dess att ett datum för klassifiering bestämts.

Det har beslutats att det ska klassificerars; men inte än."

Jag kunde inte hitta att KE har sagt något om radering av kundhistorik men SupremeSpeciosa har sagt det och det ingår tydligen i avvecklingsfasen hos de flesta. Om någon är sugen på att fråga KE själva för ett svar så är ni jättevälkomna att dela med er av svaret här.

Men så som det ser ut nu, så är det troligtvis lugnt.

Hoppas isåfall att du betalat kontant och hämtat varorna på plats.

För Postnord och bankerna raderar inte sina uppgifter vad jag vet.
Citera
2025-02-12, 18:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av apelsinmissbruk
Du är befriad från straffansvar så länge du inte försöker importera något från utanför EU.

Ok kan du länka till något? Vill ju gärna tro att du har rätt och du verkar påläst men jag tror att du måste ha recept även inom EU.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in