2025-02-11, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Att man knäcker käken på någon efter man tagit kniven och därmed redan avvärjt faran?
Nej.
Citera
2025-02-11, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kajstuds
Nej.

Det ju ofta det som.ger en misshandelsdom vid självförsvar, att man fortsätter fast den akuta faran är avvärjd. Man får skydda sig, men inte själv straffa gärningsmannen.
Citera
2025-02-11, 21:55
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat

3 kap 14 § första stycket Säkerhetsskyddslag (2018:585)
Kod:
Registerkontroll ska göras om anställningen eller deltagandet i verksamheten har placerats i säkerhetsklass. Uppgifter ska löpande hämtas under den tid deltagandet i den säkerhetskänsliga verksamheten pågår.

Dåligt formulerat av mig, my bad - men sker det verkligen -varje- dag som du påstår?
Finns det källor på det?

Jag har nämligen en god vän som jobbar säkerhetsklass 3, han sa att han blivit notifierad att de utförde registerkontroll vid anställningens början, och att det var villkorat att man klarade den för att få en anställning.

Ingenting om att det skulle ske löpande registerkontroller - varje dag.

Det låter ju smått otroligt om man jobbar på en säkerhetsklassad tjänst och gör karriär i 20-30 år att om man blir misstänkt för något brott (typ anmäld av en galen granne) att man då hamnar i misstankeeregistret. (?)
Citera
2025-02-11, 21:58
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Dåligt formulerat av mig, my bad - men sker det verkligen -varje- dag som du påstår?
Finns det källor på det?

Jag har nämligen en god vän som jobbar säkerhetsklass 3, han sa att han blivit notifierad att de utförde registerkontroll vid anställningens början, och att det var villkorat att man klarade den för att få en anställning.

Ingenting om att det skulle ske löpande registerkontroller - varje dag.

Det låter ju smått otroligt om man jobbar på en säkerhetsklassad tjänst och gör karriär i 20-30 år att om man blir misstänkt för något brott (typ anmäld av en galen granne) att man då hamnar i misstankeeregistret. (?)
Alternativet är att en person kan i teorin dra på sig flertalet domar utan att det märks. Vilket du nog förstår är helt orimligt.
Citera
2025-02-11, 22:00
Medlem
SwizzerNöts avatar
Har man klassning så måste den regelbundet följas upp. Det är ofantligt mycket bättre att förekomma att dom får vetskap om det hela. Skulle du inte säga något är du definitivt rökt om de får reda på det. Säger du något så har du chansen att berätta din historia och kan behålla jobbet, om du nu inte är en säkerhetsrisk.
Citera
2025-02-11, 22:06
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Alternativet är att en person kan i teorin dra på sig flertalet domar utan att det märks. Vilket du nog förstår är helt orimligt.

Jag talar om två scenarion:

Att vara misstänkt är en sak, men att det leder till fällande dom är en annan sak.
Jag menar på situationer där du bara blir misstänkt, men där fallet sedan läggs ner.

Det är inte så att SÄPO kommer reagera på det, och underrätta säkerhetschefen på arbetet du arbetar vid bara för att du varit misstänkt för något. Då kan man ju förstöra folks karriärer inom säkerhetsklassade yrken genom att bara anmäla dem rent godtyckligt. Galen granne, flickvän, whatever.

Det andra scenariot är att du blir fälld för brott, men då är frågan hur ofta registerkontroll sker om man är anställd.
Vad jag sett så finns det ingen praxis för detta, det kan variera från ställe till ställe.

Därav min undran till källa om att det skulle ske "varje kväll".
Citera
2025-02-11, 22:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kajstuds
Ja, det kan ha rört sig om den där intoleransen mot våld jag nämnde, som påverkar. Nu är det mer sannolikt att du hade blivit friad, med tanke på kniven (givet vad du berättade).
Hade nog kunnat bli en friande dom redan då, jag dömdes av en oenig domstol, och min försvarare trodde på en friande dom om vi överklagade.
Men då jag fick en villkorlig dom hade själva överklagandet drabbat mig hårdare jämfört med domen.
Men det är väl off topik.
I vilket fall som helst så påverkade det inte mina möjligheter att få en säkerhetsklassad tjäns några år senare.
Så i TS fall finns det nog en bra möjlighet att behålla jobbet.
Och framför allt om man meddelar sin arbetsgivare skyndsamt.
Citera
2025-02-11, 22:14
Medlem
Säkhetsklassad personal kollas mot register en gång per dygn. Informera din arbetsgivare omdelbart, annars åker du oavsett brottet.

Om du nu verkligen är säkerehetsklassad, många tror att de är det men är det egentligen inte.
Citera
2025-02-11, 22:36
Medlem
Citat:

Att vara misstänkt är en sak, men att det leder till fällande dom är en annan sak.
Jag menar på situationer där du bara blir misstänkt, men där fallet sedan läggs ner.

Det är inte så att SÄPO kommer reagera på det, och underrätta säkerhetschefen på arbetet du arbetar vid bara för att du varit misstänkt för något. Då kan man ju förstöra folks karriärer inom säkerhetsklassade yrken genom att bara anmäla dem rent godtyckligt. Galen granne, flickvän, whatever.

Det andra scenariot är att du blir fälld för brott, men då är frågan hur ofta registerkontroll sker om man är anställd.
Vad jag sett så finns det ingen praxis för detta, det kan variera från ställe till ställe.

Man blir ju inte misstänkt bara för att någon anmäler en. Självklart reagerar Säpo om du figurerar i misstankeregister. Vad du har "sett" är inte relevant, körningen går varje natt oavsett din syn.
Citera
2025-02-11, 22:49
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:

Om man skulle samröra med organiserad brottslighet, vilket i sig inte är olagligt, så skulle man hamna i polisens misstankeregister. Jag tror SÄPO skulle ha synpunkter på den personens säk.klass.

Jag hoppas du förstår att ingen här kan producera en källa eftersom exakt hur och när inhämtning sker är klassad som en hemlighet.

Det vi har att gå på är att enligt lag ska inhämtning ske löpande. Det är tekniskt möjligt att genomföra att så sker kontinuerligt, exempelvis varje kväll.

Från min sida är det bara en kvalificerad gissning att det kan ske varje dygn. Men jag vet i verkligheten inte. Och det har jag heller aldrig påstått.
Citera
2025-02-11, 23:18
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mangobaer
Man blir ju inte misstänkt bara för att någon anmäler en. Självklart reagerar Säpo om du figurerar i misstankeregister. Vad du har "sett" är inte relevant, körningen går varje natt oavsett din syn.

Ja, det är iförsig sant att man inte blir misstänkt för att man blir anmäld. Tänkte jag ej på.

Du får nog utveckla lite vad du menar med att SÄPO skulle bli intresserade om man figurerar i misstankeregister.
Menar du att man har figurerat tidigare, men försvunnit därifrån, eller menar du att man plötsligt skulle figurera i misstankeregister under pågående anställning?

En registerkontroll har en handläggningstid på 3 veckor, och det är den tiden det tar att få svar, detta enligt SÄPO själva. Det kan ta längre tid för vissa myndigheter, och beroende på vilken typ av säkerhetklass det är. Googlar du så säger vissa arbetsplatser runt 6-8 veckor.

https://sakerhetspolisen.se/sakerhetsskydd/registerkontroll.html#:~:text=Hur%20lång%20tid%20t ar%20min,vanligen%20runt%20cirka%20tre%20veckor.

Citat:
Säkerhetspolisens handläggningstider ligger vanligen runt cirka tre veckor.

Så du påstår att de har ett rullande schema, där man varje natt begär om en ny registerkontroll.
Det låter ju fullständigt orimligt, då skulle SÄPO drunkna i administration. Vi kan se det med enkel matematik.

Enligt Polisförbundets statistik finns det runt 24 000 poliser i Sverige.
De är antigen placerade i säkerhetsklass 2-3.

Låt oss räkna lite:

24 000 * 365 dagar =8 760 000 registerkontroller per år.

Detta är bara för poliser, sen har du en drös med andra inom Försvarsmakten, diverse myndigheter.

Nä... Köper inte att det sker varje kväll.

Citat:
Om man skulle samröra med organiserad brottslighet, vilket i sig inte är olagligt, så skulle man hamna i polisens misstankeregister. Jag tror SÄPO skulle ha synpunkter på den personens säk.klass.

Jag hoppas du förstår att ingen här kan producera en källa eftersom exakt hur och när inhämtning sker är klassad som en hemlighet.

Det vi har att gå på är att enligt lag ska inhämtning ske löpande. Det är tekniskt möjligt att genomföra att så sker kontinuerligt, exempelvis varje kväll.

Från min sida är det bara en kvalificerad gissning att det kan ske varje dygn. Men jag vet i verkligheten inte. Och det har jag heller aldrig påstått.

Har vi källor på att inhämtning är klassad som en hemlighet?

Ja, vi alla sitter och har kvalificerade spekulationer, men att sitta och tro att det sker varje kväll, bara för att det är tekniskt möjligt är orealistiskt, som jag illustrerat ovan.
Citera
2025-02-12, 01:07
Avstängd
-Nigger-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sthlmiminaogon
Hej,
Ringa misshandel med dagsböter, kan man då bli av med sitt jobb? Tänker om man jobbar på en myndighet med säpo-klassning? Behöver arbetsgivaren veta om det ens? Hur slår det i alla register?
Kan det finnas förståelse från arbetsgivaren om det var misshandel mot något av "mörkerfolket", d.v.s svartskallar och niggers? Tänker att du i så fall ej blir av med jobbet. Kolla med arbetsgivaren om så är fallet och om ni kan prata om vad som hänt. Obs: Detta fungerar enbart om arbetsgivaren ej är landsförrädare! Testa inte annars (speciellt inte om det är en vänsterextremist som är arbetsgivare).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in