2025-02-11, 19:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kajstuds
Vad jag menar är att om tingsrätt och hovrätt konstaterar att det rör sig om självförsvar så blir man inte dömd för misshandel. Även om man använder mer våld än nödvändigt.
Att bli dömd för misshandel, trots att man bara försvarade sig, handlar egentligen om rättsröta; här vanligtvis i form av en generell intolerans mot våld överhuvudtaget.
Men synen på berättigat självförsvar har också förändrats på senare tid, inte minst efter händelsen i Ulricehamn där två inbrottstjuvar dödades av lägenhetsinnehavaren. Han gick fri.
Sedan finns det förstås personer som tycker att de inte alls gjorde något annat än försvarade sig. Den där sista käftsmällen hade angriparen ju bara förtjänat. Då kan man bli dömd för misshandel.
Det där med självförsvar är inte alltid självklart.
Blev dömd för misshandel av en oenig tingsrätt för många år sen.
Men då påföljden blev rätt lindrig och mina kostnader i form av avgift till brottsoffer blev lägre än det skadestånd jag fick överklagade vi inte dommen.
Men tyvärr råkade jag knäcka mannens käke efter att jag tagit kniven från honom.
Så det är inte självklart.
Men det hade ingen påverkan på den utredning som geno.fördes 2 år senare först klass 3 sedan klass 2.
Citera
2025-02-11, 19:25
Medlem
Skriv inte under på något utan facket eller likande.
Citera
2025-02-11, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkogsSaab
Det där med självförsvar är inte alltid självklart.
Blev dömd för misshandel av en oenig tingsrätt för många år sen.
Men då påföljden blev rätt lindrig och mina kostnader i form av avgift till brottsoffer blev lägre än det skadestånd jag fick överklagade vi inte dommen.
Men tyvärr råkade jag knäcka mannens käke efter att jag tagit kniven från honom.
Så det är inte självklart.
Men det hade ingen påverkan på den utredning som geno.fördes 2 år senare först klass 3 sedan klass 2.
Ja, det kan ha rört sig om den där intoleransen mot våld jag nämnde, som påverkar. Nu är det mer sannolikt att du hade blivit friad, med tanke på kniven (givet vad du berättade).
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Blir man påhoppad av någon i en krogkö och försvar sig så pass långtgående att man blir dömd för ringa misshandel så pekar det ju på dåligt ölsinne och omdöme i allmänhet så bara det är anledning att ta dra in säkerhetsklassningen.

Svammel, jag har sett folk som inte haft något att göra med gärningsmannen förrän de blir nedslagna.
Citera
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SamDumpty
Skriv inte under på något utan facket eller likande.
Facket har inte förhandlingsrätt gentemot SÄPO. De har heller inte rätt till insyn i bedömningen som ligger till grund för beslutet.
Senast redigerad av Mr.RedHat 2025-02-11 kl. 19:31.
Citera
2025-02-11, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hariwan
Ja, jag vet på min förra var det en som åkte i sx månader, när han var ute så var han utan jobb. Fick sparken och kunde inte komma tillbaka. Min nuvarande arbetsplats har typ noll tolerans mot sånt!
Kan jag tänka mig, en 6 månader fängelsedom kräver ett ganska stort överträdelse av lagen.
Så beroende på vilken tjänst din kollega hade och vad han blev dömd för kan det vara rimligt.
Men skall mycket till om straffet blir dagsböter.
Citera
2025-02-11, 20:06
Medlem
Det var väl jävligt onödigt att misshandla någon? Skyll dig själv om du blir av med jobbet, tycker jag

/Chefen
Citera
2025-02-11, 20:24
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.RedHat
Har svårt att tänka mig att det görs en återkontroll enbart vartannat år även om det är säk 3. Med dagens teknik får SÄPO reda på direkt om du dyker upp i misstankeregistret eller blir dömd för ett brott. Något annat vore helt orimligt.

Det här stämmer inte, det görs bara en kontroll vid nyanställning.
Senast redigerad av QxZtVyPrQ9981AZX 2025-02-11 kl. 20:28.
Citera
2025-02-11, 20:30
Medlem
QxZtVyPrQ9981AZXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ethernal
prövningen ska göras om, det vill säga säkerhetsprövningsintervjun, men själva registerkontrollen är rullande varje natt

Källa, eller är det här Flashbacks lösa fabuleringar?
Citera
2025-02-11, 20:35
Medlem
Mr.RedHats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av QxZtVyPrQ9981AZX
Det här stämmer inte, det görs bara en kontroll vid nyanställning.

3 kap 14 § första stycket Säkerhetsskyddslag (2018:585)
Kod:
Registerkontroll ska göras om anställningen eller deltagandet i verksamheten har placerats i säkerhetsklass. Uppgifter ska löpande hämtas under den tid deltagandet i den säkerhetskänsliga verksamheten pågår.
Citera
2025-02-11, 21:15
Medlem
Var ärlig och prata med arbetsgivaren.

En säkerhetsklassning bygger ju mycket på att man ska var medveten om sina brister och kunna motverka dem. Är man ärlig om en sådan sak så kan ju det knappast utnyttjas mot en.
Citera
2025-02-11, 21:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kajstuds
Ja, det kan ha rört sig om den där intoleransen mot våld jag nämnde, som påverkar. Nu är det mer sannolikt att du hade blivit friad, med tanke på kniven (givet vad du berättade).

Att man knäcker käken på någon efter man tagit kniven och därmed redan avvärjt faran?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in