Citat:
Ursprungligen postat av
Kajstuds
Vad jag menar är att om tingsrätt och hovrätt konstaterar att det rör sig om självförsvar så blir man inte dömd för misshandel. Även om man använder mer våld än nödvändigt.
Att bli dömd för misshandel, trots att man bara försvarade sig, handlar egentligen om rättsröta; här vanligtvis i form av en generell intolerans mot våld överhuvudtaget.
Men synen på berättigat självförsvar har också förändrats på senare tid, inte minst efter händelsen i Ulricehamn där två inbrottstjuvar dödades av lägenhetsinnehavaren. Han gick fri.
Sedan finns det förstås personer som tycker att de inte alls gjorde något annat än försvarade sig. Den där sista käftsmällen hade angriparen ju bara förtjänat. Då kan man bli dömd för misshandel.
Det där med självförsvar är inte alltid självklart.
Blev dömd för misshandel av en oenig tingsrätt för många år sen.
Men då påföljden blev rätt lindrig och mina kostnader i form av avgift till brottsoffer blev lägre än det skadestånd jag fick överklagade vi inte dommen.
Men tyvärr råkade jag knäcka mannens käke efter att jag tagit kniven från honom.
Så det är inte självklart.
Men det hade ingen påverkan på den utredning som geno.fördes 2 år senare först klass 3 sedan klass 2.