Citat:
Ursprungligen postat av
mangobaer
Man blir ju inte misstänkt bara för att någon anmäler en. Självklart reagerar Säpo om du figurerar i misstankeregister. Vad du har "sett" är inte relevant, körningen går varje natt oavsett din syn.
Ja, det är iförsig sant att man inte blir misstänkt för att man blir anmäld. Tänkte jag ej på.
Du får nog utveckla lite vad du menar med att SÄPO skulle bli intresserade om man figurerar i misstankeregister.
Menar du att man har figurerat tidigare, men försvunnit därifrån, eller menar du att man plötsligt skulle figurera i misstankeregister under pågående anställning?
En registerkontroll har en handläggningstid på 3 veckor, och det är den tiden det tar att få svar, detta enligt SÄPO själva. Det kan ta längre tid för vissa myndigheter, och beroende på vilken typ av säkerhetklass det är. Googlar du så säger vissa arbetsplatser runt 6-8 veckor.
https://sakerhetspolisen.se/sakerhetsskydd/registerkontroll.html#:~:text=Hur%20lång%20tid%20t ar%20min,vanligen%20runt%20cirka%20tre%20veckor.
Citat:
Säkerhetspolisens handläggningstider ligger vanligen runt cirka tre veckor.
Så du påstår att de har ett rullande schema, där man varje natt begär om en ny registerkontroll.
Det låter ju fullständigt orimligt, då skulle SÄPO drunkna i administration. Vi kan se det med enkel matematik.
Enligt Polisförbundets statistik finns det runt 24 000 poliser i Sverige.
De är antigen placerade i säkerhetsklass 2-3.
Låt oss räkna lite:
24 000 * 365 dagar =8 760 000 registerkontroller per år.
Detta är
bara för poliser, sen har du en drös med andra inom Försvarsmakten, diverse myndigheter.
Nä... Köper inte att det sker varje kväll.
Citat:
Ursprungligen postat av
Mr.RedHat
Om man skulle samröra med organiserad brottslighet, vilket i sig inte är olagligt, så skulle man hamna i polisens misstankeregister. Jag tror SÄPO skulle ha synpunkter på den personens säk.klass.
Jag hoppas du förstår att ingen här kan producera en källa eftersom exakt hur och när inhämtning sker är klassad som en hemlighet.
Det vi har att gå på är att enligt lag ska inhämtning ske löpande. Det är tekniskt möjligt att genomföra att så sker kontinuerligt, exempelvis varje kväll.
Från min sida är det bara en kvalificerad gissning att det kan ske varje dygn. Men jag vet i verkligheten inte. Och det har jag heller aldrig påstått.
Har vi källor på att inhämtning är klassad som en hemlighet?
Ja, vi alla sitter och har kvalificerade spekulationer, men att sitta och tro att det sker varje kväll, bara för att det är tekniskt möjligt är orealistiskt, som jag illustrerat ovan.