2025-02-09, 22:29
Medlem
Benji86s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krosamajabanan
Att han skonade muslimer. Inte en enda sköt han. Fast majoriteten i den klassen bär huckle. Ingengen av offren

Vad får du för dig att han skonade muslimer? Källa?
Han har skjutit flertals med mellanöstern bakgrund.
Citera
2025-02-09, 22:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rarecube
Det stod i tidningen att han hade två bekräftade diagnoser. Det var konfidentiellt vilka det var tydligen. Orkar inte leta upp källan nu igen men jag vet att jag har läst det.

Har sökt men inte hittat. Snälla gör ett försök att länka till var du läst det.
Citera
2025-02-09, 22:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av landbandy
Tror han var alldeles utom sig och missförstådd och ingen ville hjälpa honom med den personlighet han bar på .
De på skolan trodde att de hjälpte honom med att se framåt ,kämpa på osv.
Utan en tanke på att han själv hade insett sin egen oförmåga i att vara social och klara jobb och utbildning .

Bättre att han hade fått syssla med att jobba på hunddagis eftersom han älskade hundar.
Det finns ingen anledning att skjuta hundar för honom- för det som gör hundar mer trevliga än människor; är just det att hundar INTE pratar och kräver saker och Inte heller påpekar ens fel och brister ,utan De tycker om en som man är ,hur man luktar,hur man tittar ,hur man ser ut ,de mobbar en inte utan viftar på svansen utav glädje att man bara är med dem och chillar !

Inte undra på att hundar är människans bästa vän ; även Richards.
Han älskade ju att ta hand om familjens hund .

Det sorgliga var att polisen var ju i hans lägenhet och hämtade ut hunden därifrån.

Så synd att han inte tänkte på att hunden skulle bli utan honom ,om han gjorde som han gjorde .....och att han ångrade sig och körde hem igen till sin älskade hund ....istället .🦮

Jag förstår allt du skriver om och det är så.
Han klarade inte av de kraven som ställdes och förväntningar. Det rann över och konflikten med Soc (om det var så) tog över.
Hemskt när inget annat spelade roll längre, inte hunden, inte hans föräldrar, inte hans hobbies.
Han älskade livet ändå, om inte hade han skjutit sig själv för länge sedan.
Citera
2025-02-09, 22:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RutgerFuchs
Valet av plats gjorde ju av GM och han visste att det var invandrartätt på skolan.

Jag är dock inte färdig med min slutsats utan det är en levande process som kan förändras i takt med att vi får mer information. Utifrån vad vi vet idag tycker jag att det rasistiska motivet är det mest sannolika, följt av ett mer allmänt missnöjesuttryck över livet och samhället - ett utvidgat självmord där han drar med sig de som får stå symbol för hans plågor in i döden.
Det är klassiska hönan/ägget. Han har varit elev (och misslyckats) på den skolan. Har går tillbaka och "hämnas" på skolan. Offen blir ett urval av de som går på skolan - kvinnor och personer med utländs härkomst.

Alternativt han vill komma åt kvinnor och de med utländsk härkomst - därför beger han sig till skolan där han tvingats gå (och misslyckats) och känner till klientelet.

Alternativ han brydde sig inte alls. Skolan var det senaste "sammanhanget" han hade. Hade han haft arbetsplats praktik på IKEA hade han gått dit.
Citera
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av witchbitch78
Vad får dig att tro att inget gjordes när han gick i högstadiet? Det kan ha gjorts massor av insatser, men om han själv inte kunde förmå sig att ta till sig insatserna, så händer det ju inget. Jag jobbar med dessa typer av elever på högstadiet, vi anpassar och åter anpassar men hur mycket vi än försöker bemöta elevernas behov så förblir vissa hemmasittare. Och det är, utifrån min erfarenhet, frånvaron som är största anledningen till uteblivna betyg. Vi har tät kontakt med vårdnadshavare som gör allt i sin makt för att få eleven till skolan, de tar stöd från andra skyddsnät i samhället - men ändå förblir eleven hemma.

Enl. en artikel i DN som numera är låst fanns det 10 anteckningar om honom hos Elevhälsan & dessa inkluderade även möten med skolpsykolog.
10 anteckningar under 3 år är inte mkt & hade det gjorts mkt för honom så hade det varit fler.
Det var annorlunda för 20 år sedan.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tener
Utifrån det som beskrivits så skulle jag gissa att RA hade Autism och selektiv mutism.

Kan selektiv mutism debutera så sent? Skolkamrater beskrev väl att han plötsligt blev helt tyst, försvann in i sig själv, gick runt med handen över munnen etc.
Citera
Medlem
SiggeSpringnotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Utförare har ju sällan särskilt mycket med socialtjänsten att göra, förutom att det är där uppdraget beslutas.

Vad jag har sett har han inte haft boendestöd (funktionsstöd) och han har ju absolut inte haft hemtjänst (vård och omsorg).

Känns extremt långsökt att dessa skulle ha nåt med soc-spåret att göra.

Han levde på soc i tio år, klart han hade med dom att göra.
Citera
2025-02-09, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sexyclasse
Jag vet mycket väl vad Aspergers och Autism är. Alltför väl. Men var han diagnostiserad? Ge mig din källa på detta tack. Annars står jag fortfarande vid att hans föräldrar inte har gjort det som förväntas av en vårdnadshavare. Börjar du förstå varthän jag barkar?

"Rickard Andersson gick i en specialklass för personer med Aspergers syndrom och högfungerande autism i gymnasiet. Men det är ännu inte bekräftat om han hade en neuropsykiatrisk funktionsnedsättning, eller NPF-diagnos."
https://www.tv4.se/artikel/7rwiuZBDxjN9UQo1gFShVX/oron-stigmatisering-av-autism-kan-oeka-efter-skolmassakern
Sluta skylla på föräldrarna. RA var 35 år när skolskjutningen hände.
Jag tror att föräldrarna förutom sorgen för sin son lider alla helvetes kval just nu.
Säkert klandrar de sig själva kan jag tänka.

Det är så lätt att vara efterklok med facit i hand. När man tänker bakåt. -och den gången,-och den gången! -vi borde förstått, vi borde ha sett ! I nuet tänker man bara framåt men när något händer börjar man tänka bakåt. Och då faller plötsligen bitarna på plats.

Eftersom RA varit klient hos myndigheter sedan 25 års ålder(vuxen) så är det hos dem svaren måste sökas.
Citera
2025-02-09, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Economicus
Jag vill ha rättvisa och för att jag har märkt att majoriteten av de som röstar på SD och är invandrarfientliga medvetet pushar för att detta inte var ett hatbrott.
Polisen till och med överväger nu att inte ens upprätta en FUP och att hemlighålla skit som "motiv" dylikt.

Sen om man tittar på statistiken på liknande brott så har GM med 99,9 % marginal alltid varit en rasistjävel.

Ett förundersökningsprotokoll kommer att upprättas. Detta sker vid alla förundersökningar. Men i normalfallet så blir det först offentligt när någon åtalas och den därmed lämnas in till en domstol. I detta fall så är GM död och då kommer det inte bli ett åtal och därmed skulle det normalt inte bli offentligt.

Men sekretessen kan hävas och gör hela eller delar av förundersökningen offentlig. Man kan även välja att redovisa resultatet på annat sätt. Detta är någon som har hänt förut i uppmärksamma händelser. Exempelvis så släppte man FUP efter skolattacken i Trollhättan detta trotts att gärningsmannen var död.

Detta fall är så pass uppmärksammat att det skulle göra mer skada att hålla resultatet av förundersökningen hemlig än att göra den offentlig oavsett resultatet av den.
Citera
2025-02-09, 22:34
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Rättvisa absolut. Att diverse SD-folk och FB-svansen gör allt för att avleda detta är tydligt. Men som sagt för tidigt att dra några slutsatser.
Försök inte politisera det här nu. Förresten, finns det inte en egen tråd för det?
Citera
2025-02-09, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sexyclasse
Har sökt men inte hittat. Snälla gör ett försök att länka till var du läst det.

Det räckte med att söka i tråden.

”DN:s kartläggning visar att Rickard Andersson tidigt uppmärksammades för sina psykiska problem, redan för två decennier sedan.
---
Hans elevhälsojournal visar på två olika diagnoser. Vilka dessa är har sekretessbelagts.”

https://www.dn.se/sverige/journalen-visar-misstankte-skyttens-tidiga-kontakter-med-psykolog/
Citera
2025-02-09, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anteanti
Polisen sa ju senast idag 17:15 att dom jobbar hårt med att få fram motiv etc...

Lyssnande på Agenda nu ikväll där en polischef (N.Hallgren; gav ett kompetent intryck) med insyn berättade att de har kommit en bit på väg och att man har börjat få en bild av GM, det verkar inte något rasistmotiv än så länge av vad de avslöjar men det skulle ju kunna tillkomma. Man utesluter inget.

Typiskt sett brukar väl GM lämna något underlag/manifest där man direkt förstår kopplingen till rasism, det är väl det som i sådana blir ”terrorn”. Spridandet av skräck och terror. Det verkar inte finnas här så jag tror faktiskt inte att gärningen är baserad på ett rasistiska motiv.

Det råkade finnas många med invandrarbakgrund där på plats men det gör det på de flesta allmänna platserna i Sverige idag, det kunde man kanske en dra en slutsats om för 20-30 år sen men inte idag.

Etniska svenskar är ofta i minoritet på allmänna platser i alla fall i mellersta och södra Sverige. Bara besöka ett köpcentrum så ser man det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in