2025-02-09, 20:43
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Waji
Jo rasistspåret avfärdar jag till 100%. Det motiverar jag med att det är vanlig svenskar som döda samt även olika hudfärger på de som dödades.
Hade han haft rasistiska motiv så hade han även likt Breivik lämnat tydliga spår för få fram sitt budskap samt polisen direkt gå ut med det.
Även så hade tidigare vänner, familj, skolkamrater kunna vittna om han varit rasistiskt eller sympatiserat med vit makt. Det hade framkommit.

Jag vet att stora delar av vänstern önskar att det vore rasistiskt men den här GM har drivits av andra saker. Frågan är bara vad ?

Att avfärda rasistspåret till100% är väldigt oklokt med tanke på vad lite vi vet.

Du utgår ifrån att alla presumtiva massmördare kör en Breivik. Oklokt.

Jag vet inte vad stora delar av vänstern önskar. Jag tillhör för övrigt inte den.
Citera
2025-02-09, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spindeldrottning
Jag gav upp FK, men du som kan rutinerna: visst stämmer det att man efter 30 år och inte har barn, ej har rätt till något bidrag om man "bara" har en autismdiagnos?
Sen vet jag inte om RA ägde sin lgh? Kunde inte se att hans adress var kopplad till en brf.

Just det vet jag faktiskt inte däremot vet jag hur man gör arbetsförmågebedömningen; man bedömer på vilket sätt sjukdomen sätter ned arbetsförmågan. Svårare psykiatriska diagnoser är ju i regel betydligt mer arbetsförmågenedsättande än tex en fysisk åkomma i alla fall i det längre perspektivet.

Autism är ingen sjukdom så där får man ju se till hur nedsättningen ev påverkar förmågan och om det finns någon annan sjukdomsbild.
Citera
2025-02-09, 20:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spindeldrottning
Intressant, tack för länk!

Jag tänkte tillbaka när jag gick i skolan, oxå född 89 som RA.
Det fanns ett visst antal grabbar i klasserna som hade liknande beteende. Både i grundskolan och gymnasium. Social fobi? blyghet? rädd för folk? hat mot folk? paranoid? ingen aning.

Jag var rätt tyst själv, hade social fobi.

Det är något med allt detta som berör på ett märkligt vis. Jag brukar absolut inte vurma för gärningsmän och detta dåd är avskyvärt, verkligen. Men samtidigt känns det så, sorgligt på något vis. Och inte bara för offren utan även gärningsmannens liv. Det kanske är för att man relaterar på något vis. Jag har barn inom familjen som lider av selektiv mutism som är hur härliga som helst hemma och med vänner men knäpptysta i skolan (visserligen i lågstadieåldern) och även autister i närmsta kretsen… Finns verkligen inget ont i någon av de, och inte har autisten ”tomma autistögon” eller något heller som många beskriver det när det gäller gärningsmannen… Jag tycker inte gärningsmannen ser sjuk ut på bilder som till exempel Trollhättan-Anton gjorde, utan mer sorgsen och lite tom… Önskar verkligen att något motiv och orsak till allt detta framkommer…
Citera
2025-02-09, 20:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av glajarn
Det konstiga är att dom inte kallar detta för ett terror attack
Hade det varit en invandrare som gått in på en skola och skjutit ihjäl svenskar så hade man helt klart kallat detta för en terrorattack.
Vad han var ute efter är ju ganska klart med tanke på vilka som han dödade.
Att det inte finns motiv är bara skit snack tror jag. Polisen vet nog mer än vad dom säger.
Jag tror det var ett TERROR Islamistiskt dåd. Han skonade muslimer och sköt dom barhuvade kvinnorna.
Citera
2025-02-09, 20:48
Medlem
Gigant_Supermans avatar
Frågat om mördaren var dvärg? Ser liten ut och korta armar på bilderna.
Citera
2025-02-09, 20:51
Medlem
HGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krosamajabanan
Jag tror det var ett TERROR Islamistiskt dåd. Han skonade muslimer och sköt dom barhuvade kvinnorna.

Och hur vet du detta??
Citera
2025-02-09, 20:51
Medlem
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/hon-var-larare-till-massmordaren-han-var-helt-tyst/

Hans svårigheter framgår med tydlighet i intervjun med hans gymnasielärare.
Citera
2025-02-09, 20:52
Medlem
Jordgubbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lamplight99
RA:s tidigare lärare. https://www.expressen.se/nyheter/sverige/hon-var-larare-till-massmordaren-han-var-helt-tyst/
Förefaller extremt. Utdrag "I skolan gick elever med social fobi men hans tystnad var ovanlig ... kunde vara frånvarande i flera dagar ... Skolkamraterna kallade honom 'Luvan' ... och täckte ansiktet med sin hand ... Han svarade inte på tilltal".
Citera
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Jag kan rutinerna på Försäkringskassan och av vad som har framkommit om GM har jag svårt att se att han inte skulle ha uppfyllt kriterierna för en ersättning.

Det kan ju givetvis vara att han har vägrat komma i kontakt med vård/läkare; å andra sidan kanske han hade föredragit det framför Socialtjänsten och deras ständiga krav på aktivitet.

Inte ens tanter som är 55+ och har cancer/ont i hela kroppen/förslitningsskador/reumatism m.m. får ju sjukersättning idag. Det har blivit oerhört svårt att få det som förr kallades förtidspension.

Sannolikt hade RA kunnat få sjukersättning men han kan också ha ansetts vara för ung ännu.
Citera
Medlem
Citat:
Det är något med allt detta som berör på ett märkligt vis. Jag brukar absolut inte vurma för gärningsmän och detta dåd är avskyvärt, verkligen. Men samtidigt känns det så, sorgligt på något vis. Och inte bara för offren utan även gärningsmannens liv. Det kanske är för att man relaterar på något vis. Jag har barn inom familjen som lider av selektiv mutism som är hur härliga som helst hemma och med vänner men knäpptysta i skolan (visserligen i lågstadieåldern) och även autister i närmsta kretsen… Finns verkligen inget ont i någon av de, och inte har autisten ”tomma autistögon” eller något heller som många beskriver det när det gäller gärningsmannen… Jag tycker inte gärningsmannen ser sjuk ut på bilder som till exempel Trollhättan-Anton gjorde, utan mer sorgsen och lite tom… Önskar verkligen att något motiv och orsak till allt detta framkommer…

Håller med på allt. Det är något med detta som är...annorlunda. Jag har själv medelsvår autism men fick min diagnos sent, så det är möjligt att jag relaterar utifrån det också. RA ser oftast besvärad ut på bilderna men främst sorgsen. Det hela är så hemskt, för att det hade verkligen inte behövt hända. Han hade ju potential att lyckas med saker då han fått betyg i vissa ämnen och han såg väldigt bra ut.
Sorg på alla plan i detta dåd.
Citera
2025-02-09, 20:54
Medlem
Citat:
Jag har exakt samma känsla som du vad gäller gm. Han har kanske inte fått rätt hjälp någon stans och det kanske har ställts orimliga krav på honom och han har kanske blivit mobbad.
Citera
2025-02-09, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adidaskrigare
Troligtvis så använde han flera vapen. Anledningen varför man har med sig flera vapen under en skolskjutning är för att om något av vapnen slutar funka så ska man kunna fortsätta attacken med annat vapen

Tyvärr är inte ” troligtvis” den fakta jag söker, men tack för svar i alla fall.

Citat:
Ursprungligen postat av sjelvefaan
Ja man har hittat 3. Han hade licens på 4.

Har koll på de tre vapnen, frågan var ju hur många som användes. Men tack i alla fall.

Det som nu ändå förvånar mig efter att (men en klump imagen) ha läst det mesta i den här tråden
är att det inte klurats mer kring vad eventuellt flera använda vapen kan ha inneburit.

Gjorde polisen ett dåligt jobb eller inte? Det vore konstigt att inte fundera kring om de hade kunnat agera mer ”resolut”, men vi har fortfarande för lite fakta för att kunna påstå att det verkligen var så. Och antalet använda vapen är en (av flera!) faktorer i detta.

OM det har använts fler vapen så bör polisen som gick in upptäckt det rätt så snabbt. Och det är i så fall helt rimligt att de agerat utifrån hypotesen att det finns fler gärningsmän i byggnaden. Vilket i sin tur i så skulle kunnat försena en del andra insatser.

Bara som ett inspel… ja, till er som fortfarande är kloka nog att inte redan ha låst er i tanken alltså.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in