Citat:
Ursprungligen postat av
Ekonomistudent91
Motivet är fortfarande okänt.
Det är också möjligt att det inte kommer att finnas något förundersökningsprotokoll tillgängligt för allmänheten.
Jag är nu helt säker på att GM hade invandrarfientliga motiv och att vår regering också agerar på ett sådant sätt.
Juridiskt material ska vara offentligt om det inte är sekretessbelagt. I detta fall borde det inte röra sig om sekretess, eftersom brott av denna typ inte utgör ett hot mot nationens säkerhet – såvida det inte handlar om att skydda GM och hans invandrarfientlighet eller att gynna Sverigedemokraterna.
Jag anser att det är dags att sätta press på regeringen och avsätta den, för att förhindra att Sverigedemokraterna och andra fientliga krafter styr landet.
Hur kan du vara säker på det? Finns väl mycket mer som pekar på att han själv gått på komvux än invandrarfientliga motiv? Klistrar in mitt resonemang från annat inlägg:
”Han bytte om och startade allt inne i komvuxs del av skolan. Den delen av skolan han själv gått på alltså. (Tes: riktat mot hans egen skolgång)
Det var nationella prov på fm. Detta borde ha medfört att just komvuxelever av en händelse inte var på plats efter lunch just denna dag. (Tes: en tursam miss i hans planering)
Var det endast undersköterskorna som hade lektioner denna eftermiddag? Isf går det att säga ännu mindre om motiv utifrån vilka han dödade.
Jag läste att en matematiklärare dog. Han hade studerat just matematik på Risbergska. Kan han ha haft henne som lärare? Eller var det (vilket jag egentligen tror) också en slump att hon befann sig där precis då? Här skulle det annars faktiskt kunna finnas en koppling GM/BO till skillnad mot övriga han dödade.
En sista sak. OM han främst ville döda personer med invandrarbakgrund. Borde han inte ha startat i SFIs del av skolan då? Den delen han startade i (komvux) borde vara den del av skolan som det en vanlig dag är flest svenskar på plats jämfört med både SFI och undersköterskeprogrammet.
Min slutsats är att det inte går att dra några slutsatser alls utifrån den informationen vi har att tillgå nu. Men att sannolikheten att han var ute efter att ”döda så många invandrare som möjligt” känns låg.
Och att polisen försöker mörka något tror jag absolut inte. Vi kommer få veta, tids nog.”