2025-02-09, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lamplight99
Kanske redan postats men intervju med RA:s tidigare lärare.

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/hon-var-larare-till-massmordaren-han-var-helt-tyst/

Intressant, tack för länk!

Jag tänkte tillbaka när jag gick i skolan, oxå född 89 som RA.
Det fanns ett visst antal grabbar i klasserna som hade liknande beteende. Både i grundskolan och gymnasium. Social fobi? blyghet? rädd för folk? hat mot folk? paranoid? ingen aning.

Jag var rätt tyst själv, hade social fobi.
Citera
2025-02-09, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sosseresistent
Ja, mycket bra tal. Det gamla vanliga snacket om att nu står vi enade och måste ta hand om varandra - förutom när det kommer till sjuka och arbetslösa då såklart.

Sedan undrar man vart vår landsfader håller hus när det skjuts och sprängs alla övriga dagar på året.
Blir ju svårt med tal till nationen varje dag 😓 så ser Sverige ut nu.
Hörde i någon intervju att man sprang runt med en utskriven handlingsplan för den här situationen. Handfallna!! Låter ju verkligen som Sveriges skolor får börjar öva detta lika ofta som brandövningar.
Citera
2025-02-09, 20:34
Medlem
glajarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Nej det hade man inte automatiskt gjort. Om en Abdullah gjort det på uppdrag av ISIS eller Hamas så skulle man det.

Jo tidningarna hade gjort det.
Citera
2025-02-09, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Jag kan rutinerna på Försäkringskassan och av vad som har framkommit om GM har jag svårt att se att han inte skulle ha uppfyllt kriterierna för en ersättning.

Det kan ju givetvis vara att han har vägrat komma i kontakt med vård/läkare; å andra sidan kanske han hade föredragit det framför Socialtjänsten och deras ständiga krav på aktivitet.

Jag gav upp FK, men du som kan rutinerna: visst stämmer det att man efter 30 år och inte har barn, ej har rätt till något bidrag om man "bara" har en autismdiagnos?
Sen vet jag inte om RA ägde sin lgh? Kunde inte se att hans adress var kopplad till en brf.
Citera
2025-02-09, 20:35
Medlem
Har någon av Rickards sociala medier hittats? Eller är det helt tomt
Citera
2025-02-09, 20:36
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Är jag korkad eller kan man tro att RA hatade invandrare och kvinnor, men bara så där SD-röstarmesigt, ingen djupare analys och därmed inte ett hatbrott? Han sköt svenskar och män med. Men vi vill ha folk i trevliga lådor.

Det intrycket har jag också. Har inte framkommit något som säger att han drevs av något starkt ideologiskt t.ex att han hatade muslimer, judar eller invandrare generellt. Inte heller verkar han ha tänkt i banor kring ett större politiskt etablissemang som är grunden till allt förfall likt Breivik(han verkar ju hata en majoritet av de etablerade norska politikerna). Dock förekom ju viss planering för att utföra dådet så det var inte heller ett dåd som skedde i ren affekt. Någon typ av djupare avsky/hat bör han ju ändå haft.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Jag kan rutinerna på Försäkringskassan och av vad som har framkommit om GM har jag svårt att se att han inte skulle ha uppfyllt kriterierna för en ersättning.

Det kan ju givetvis vara att han har vägrat komma i kontakt med vård/läkare; å andra sidan kanske han hade föredragit det framför Socialtjänsten och deras ständiga krav på aktivitet.

Det är svårare att få sjukersättning idag. Man ska vara beredd att bli nekad. Det säger alla läkare.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sexyclasse
Jag tror du har fel. Vad talar för att han skulle vara särbegåvad? Oavsett om man saknar talang brukar man ha en hög kompetens inom vissa områden. Den här personen led av psykisk ohälsa och psykiska vanföreställningar. På vilket sätt kopplar du det till just särbegåvning?

Det gör jag inte. Jag kommenterade bara det okunniga påståendet om att omständigheterna att han failat skolan betyder att han är blåst.

Det säger inte ett skit Han kan vara ett geni. Eller dum som tåget.
Citera
2025-02-09, 20:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av absolut-justice
Byggnadstekniskt skit samma om rummet haft fönster eller inte-enplan = du kan utrymma utan att tvingas kuta i en korridor, något är väldigt fel här, vilken brandklassning har skolan ??
Har du varit inne på den skolan? Den är som en labyrint och många klassrum har bara fönster mot små innergårdar för att på ljusinsläpp. Korridorer och tvärkorridorer med klassrum, grupprum och innergårdar i ett rutmönster.
Citera
2025-02-09, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av spindeldrottning
Intressant, tack för länk!

Jag tänkte tillbaka när jag gick i skolan, oxå född 89 som RA.
Det fanns ett visst antal grabbar i klasserna som hade liknande beteende. Både i grundskolan och gymnasium. Social fobi? blyghet? rädd för folk? hat mot folk? paranoid? ingen aning.

Jag var rätt tyst själv, hade social fobi.

Han hade nog selektiv mutism, om han bara pratade med familjen.
Citera
2025-02-09, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Ja i din fantasi.
Men det har du inga belägg alls för.
RA trivdes inte med människor. Inte med några människor alls. Fakta.

EDIT: Isåfall hade polisen funnit det i hans dator. Om han " blivit radikaliserad på nätet."
Nej han trivdes inte med människor. Men kanske med gud. Han gjorde jahid och kom till paradiset där allt är bra och man får 21 oskulder om man dödar otrogna.

Varför tror du han sko0nade muslimer?
Citera
2025-02-09, 20:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Britney12356
Han hade nog selektiv mutism, om han bara pratade med familjen.

Ja, jag googlade på det innan i veckan och det låter troligt. Usch så jobbigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in