2025-02-09, 19:48
Medlem
Von-Pilsners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Serajovic
Står ju flera döda i media med polisen som källa
Beklagar djupt tidigare inlägg av mig, detta skrev jag innan polisen som är den ENDA säkra rättskällor jag förlitar mig på hade gått ut med att bekräfta antal döda och sårade, men då Flashback inte tillåter att trådskapare får radera eller ändra sina inlägg så står mitt inlägg tyvärr kvar oförändrat trots att vi nu tyvärr vet omfattningen av detta sinnessjuka vansinnesdåd! Tänder ett ljus för vart och ett av skolskjutningens offer! 🥹😢
Citera
2025-02-09, 19:48
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Adam Lanza hade förmodligen någon typ av schizoid/schizotyp personlighetsstörning. Något åt schizofreni-hållet i alla fall.

Adam Lanza hade garanterat inte autism och det hade nog inte Richard Andersson heller.

Schizoid är inte schizofreni. Det kallas så för att det påminner om schizofrenins negativa symptom. Man "har inget liv", man fantiserar, har inga vänner för att man inte vill ha det, man har flacka känslor och man är motsatsen till lättsårad, man bryr sig inte. Det finns få numera, tror de flesta som hade detta hade en hjärnskada.

Schizotyp handlar om att man övertolkar världen. Man tolkar in onda avsikter och religion. Det är på något sätt motsatsen till autism. Men man har inte tappat kontakten med verkligheten, man har bara en konstig syn och man har inte hallisar. Det är en extremt ovanlig diagnos idag. Man vet inte om den är besläktad med schizofreni.

Dessa diagnoser var dessutom vanligare förr när man trodde att autism inte kunde visa sig som hos dagens lätt autistiska, så de fick en sådan diagnos istället. Det har fått läkare att tro att dessa två diagnoser egentligen inte finns, men det kanske finns en och annan som passar där.

Både schizoid och schizotyp är något man har med sig sedan ungdomen, det är inget man får. Så på det sättet är det inte olikt autism. Jag förstår inte vilka drag som saknas för att dessa killar inte ska ha autism.
Citera
2025-02-09, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moralhora
Jag tror inte han "skonade" vissa. Jag tror att han kan ha varit fokuserad på annat eller överväldigad och behövt återhämta sig mentalt. Vissa kanske uppfattade det i sitt huvud som att han "skonade" dom men... ja. Jag tror faktiskt inte det var det som skedde. Vi har ännu inte fått en klar bakgrund på de han ska ha "skonat" (det har varit prat om invandrartjejer som hjälpte en skjuten, osv).

Jag *tror* som flera tagit upp i tråden att Adam Lanza (Sandy Hook-skytten) är den närmaste jämförelsen. Han genomförde också en till synes motivlös skjutning på grund av att hans mor skulle sälja barndomshemmet och planerade att flytta honom till en annan stad. Helt enkelt en utlösande faktor som fick honom känna att marken rämnade under honom. Samma sak för RA och det uteblivna försörjningsstödet.

Folk har en tendens att vilja ha djupare svar och motivationer när den här typen av saker händer... men ibland så är dom förhållandevis simpla och knutna direkt till personen.

Om vi inte har fått en klar bakgrund till påståendet gällande skoningen, varför påstår du då att han inte gjorde det? Vad är det som gör att du kan påstå att han inte skonade dem samtidigt som du säger att ingen har någon korrekt information...
Citera
Medlem
jori9900s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Är jag korkad eller kan man tro att RA hatade invandrare och kvinnor, men bara så där SD-röstarmesigt, ingen djupare analys och därmed inte ett hatbrott? Han sköt svenskar och män med. Men vi vill ha folk i trevliga lådor.

Varför skulle det vara riktat mot invandrare och kvinnor? RA kunde ju inte veta specifikt vilka som skulle vara på skolan just då. Det vara bara slumpen att det blev just dessa grupper. Och invandrare och kvinnor är mest på vuxenskolor numera, ...

RA var ju själv elev på skolan och därför var det naturiligt för honom att välja just den skolan. Det är ju det skolskyttar brukar göra, skjuta på sin egen skola.
Citera
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Polisen sa att de dödas mobiler ringde hela tiden. Borde det inte varit lätt att identifiera offren då?
Alla har en mobil på sig och anhöriga ringde oavbrutet,
Det borde väl snabbat på processen iallafall.
Vilket geni du är. Att inte polisen tänkte på det. Om de svarat i de dödas mobiler så hade identifieringsarbetet varit klart redan i tisdags. Du borde tipsa polisen om det till nästa gång det händer. Kolla mobilerna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adidaskrigare
Du har en poäng, men deras släktningar har troligtvis begått brott
Ja men då ska väl inte de som är skötsamma skjutas ihjäl???
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moralhora
Åtminstone ett vittne ska ha sagt att han fick in huvudskott på människor som flydde. Så han verkar dessvärre varit en bra skytt och det är möjligt att han träffade några på visst avstånd. Jag har mest hört pratas om två korridorer som han var i (C och D *tror* jag).

Majoriteten var USKor dock - det tyder på att det var dessa han överraskade i klassrummet. Kanske lyckades han sedan knäppa ett par personer som inte hann inrymmas någonstans, men gissar på att den övervägande majoriteten av offer var i korridor BC där han började.

Aftonbladets grafik över skolan är behjälplig här - väldigt rörig planlösning där om han kunde sikta på avstånd inte behövde röra sig otroligt mycket för att personer skulle vara utspridda: https://special.aftonbladet.se/story/73ogd9

Läste nyss en artikel där det står typ att döda och skadade låg i drivor och där det beskrivs hur en skadad kvinna låg fastklämd i en dörr och att polisen fick kliva över henne när de först gick in och genomsökte. Jag tycker fortfarande att det, i kombination med uppgifter om offer utspridda över hela skolan och diverse andra vittnesmål, bland annat att skadade bars ut ur byggnaden redan i början av händelsen, gör att det låter lite ändå med totalt 16 offer (döda och skadade)… Eller det är ju inte lite, och tack och lov att det ändå stannade vid det och inte blev ännu fler, men det stämmer inte riktigt.
Citera
2025-02-09, 19:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Adam Lanza hade förmodligen någon typ av schizoid/schizotyp personlighetsstörning. Något åt schizofreni-hållet i alla fall.

Detta är väldigt ovanligt och svårt att diagnostisera. Orsakerna är en blandning mellan DNA, droganvändning och dåliga miljöfaktorer tidigt i livet. Har man starka anlag för det så kan bland annat psykisk trauma utlösa det.

Adam Lanza hade garanterat inte autism och det hade nog inte Richard Andersson heller.

Jag kan tänka mig att den som utredde Richard tog den enkla vägen och gav honom en autismdiagnos för att man inte visste bättre, precis som i Lanzas fall.

Jag tror också att Richard Andersson hade en schizoid/schizotyp störning.

Schizofreni har en debut i ålder 18-30 år . Har man ett trauma sen tidigare så är de väldigt vanligt att man drabbas av de . Den här killen har ju både funktionsvariation och inom autism spektra , att han ska ha lidit av psykos är inte osannolikt . Utan snarare tvärtom . Är vanliga bland män dessutom . Tror inte de fins något direkt motiv , mer än att han var ensam , han hade problem med de sociala , psykisk sjukdom och funktionsvariationer .. en störning … fastnat i något och blivit triggad .. ville inte leva och har i flera år velat ta livet av sig .. men då skulle han dö i tystnad … han tog tillfället i akt .. skolan han gjorde detta på var inte slumpmässigt .. eller så va de så att där visste han hur han skulle gå in och vart och sen hur ..
Citera
2025-02-09, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Ja men då ska väl inte de som är skötsamma skjutas ihjäl???
Det är ju inte synd om dem som dött för dem finns inte längre, dem kan inte ha några känslor. Det är familjerna det är synd om.
Citera
2025-02-09, 19:53
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lamplight99
Läste nyss en artikel där det står typ att döda och skadade låg i drivor och där det beskrivs hur en skadad kvinna låg fastklämd i en dörr och att polisen fick kliva över henne när de först gick in och genomsökte. Jag tycker fortfarande att det, i kombination med uppgifter om offer utspridda över hela skolan och diverse andra vittnesmål, bland annat att skadade bars ut ur byggnaden redan i början av händelsen, gör att det låter lite ändå med totalt 16 offer (döda och skadade)… Eller det är ju inte lite, och tack och lov att det ändå stannade vid det och inte blev ännu fler, men det stämmer inte riktigt.

Det stämmer väl bra med att han slutade skjuta folk ganska snart efter att polis gick in i byggnaden?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Von-Pilsner
Beklagar djupt tidigare inlägg av mig, detta skrev jag innan polisen som är den ENDA säkra rättskällor jag förlitar mig på hade gått ut med att bekräfta antal döda och sårade, men då Flashback inte tillåter att trådskapare får radera eller ändra sina inlägg så står mitt inlägg tyvärr kvar oförändrat trots att vi nu tyvärr vet omfattningen av detta sinnessjuka vansinnesdåd! Tänder ett ljus för vart och ett av skolskjutningens offer! 🥹😢
Jag följde rapporteringen från 15:30, främst i SR P1s extrasändningar och jag lade märke till att polisen inte ville beröra frågan om döda. Polistalesmannan sade bara att han inte hade några uppgifter om döda.

De förnekade aldrig att det fanns döda, bara att de inte hade info om det.
Citera
Medlem
ursalunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Novotar
Nu kommer GW med sitt antagande….
Rasistkortet. Han var ute f att skjuta invandrare.
fy fan! Pucko
Varför Pucko? För det var svenskar bland offer? Löjligt när fol skriver "etnisk svenskar". Tror ni att han har frågat om etnicitet innan han sköt? Folk har väl inte skrivet det på panna. Många invandrare ser ut ju som svenskar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in