2025-02-09, 19:53
Medlem
moralhoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av adidaskrigare
Om vi inte har fått en klar bakgrund till påståendet gällande skoningen, varför påstår du då att han inte gjorde det? Vad är det som gör att du kan påstå att han inte skonade dem samtidigt som du säger att ingen har någon korrekt information...

Därav "jag tror" = jag spekulerar. Vi har inte fått mer information om de han "skonat" mer än väldigt luddiga beskrivningar, som jag har sett vissa motsäga dessa uppgifter att han "skonat" människor (till exempel har vissa påstått att tjejerna som räddat vaktmästaren var bakom honom). Om du har konkreta vittnesmål från personer som säger att han skonat dom - lägg upp det för all del!

Men - ännu en gång - jag tror att man är rätt överväldigad när man väl begår den här typen av dåd, oavsett hur mycket man fantiserat om det innan. Man tappar nog rätt snabbt formen kan jag tänka mig och måste ta tillfällen att återhämta sig - vilket är också varför dessa skjutningar oftast är över relativt snabbt eftersom folk hinner fly.
Citera
2025-02-09, 19:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Jag menar att läkare i vården vet vad som gäller. Även ssk vet nog.

Men visst en handläggare på socialen vet ju också.

Men du skriver att FK bara har förtroende för vissa läkare. Var jobbar dessa läkare någonstans?
Citera
2025-02-09, 19:55
Medlem
Fråga: Har det någonstans framkommit om han sköt med ett eller flera vapen?

Tycker jag har koll på det mesta som publicerats, men hittar inte svaret på denna fråga.
Citera
2025-02-09, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Det stämmer väl bra med att han slutade skjuta folk ganska snart efter att polis gick in i byggnaden?
Forskning framtagen i USA visar att en GM kan hinna träffa fyra personer i minuten vid den här typen av dåd.

GM verkar ha varit aktiv i c:a tio minuter. Det ger en teoretisk potential på fyrtio döda.
Citera
2025-02-09, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moralhora
Jag tror inte han "skonade" vissa. Jag tror att han kan ha varit fokuserad på annat eller överväldigad och behövt återhämta sig mentalt. Vissa kanske uppfattade det i sitt huvud som att han "skonade" dom men... ja. Jag tror faktiskt inte det var det som skedde. Vi har ännu inte fått en klar bakgrund på de han ska ha "skonat" (det har varit prat om invandrartjejer som hjälpte en skjuten, osv).

Jag *tror* som flera tagit upp i tråden att Adam Lanza (Sandy Hook-skytten) är den närmaste jämförelsen. Han genomförde också en till synes motivlös skjutning på grund av att hans mor skulle sälja barndomshemmet och planerade att flytta honom till en annan stad. Helt enkelt en utlösande faktor som fick honom känna att marken rämnade under honom. Samma sak för RA och det uteblivna försörjningsstödet.

Folk har en tendens att vilja ha djupare svar och motivationer när den här typen av saker händer... men ibland så är dom förhållandevis simpla och knutna direkt till personen.
Ja det kanske är slumpartat. Man vill gärna ha en förklaring och förstå.
Vi letar alltid efter mönster och vill plutta in händelser i rätt låda.
Men det finns kanske ingen låda som är rätt i fallet RA.
Citera
2025-02-09, 19:56
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jori9900
Varför skulle det vara riktat mot invandrare och kvinnor? RA kunde ju inte veta specifikt vilka som skulle vara på skolan just då. Det vara bara slumpen att det blev just dessa grupper. Och invandrare och kvinnor är mest på vuxenskolor numera, ...

RA var ju själv elev på skolan och därför var det naturiligt för honom att välja just den skolan. Det är ju det skolskyttar brukar göra, skjuta på sin egen skola.

Kan absolut vara så.
Citera
2025-02-09, 19:57
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JolieKayy
Också något jag reagerat på är att än sålänge har jag inte sett en enda polis som faktiskt var på plats vid dådet på en presskonferens? Rätta mig om jag har fel. Svaret på 90% av frågorna blir alltid ”jag har inte den informationen” ”jag vet inte” och den klassiska ”vi kan inte säga något om det i nuläget” man ba jahopp… vad fan är meningen då? Samma blaska varje gång, sen är dom alltid lite sådär passivt aggressiva haha

Du känner inte till begreppet förundersökningssekretess va?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Men du skriver att FK bara har förtroende för vissa läkare. Var jobbar dessa läkare någonstans?
De kan nog ha litet olika jobb, antar jag. En del jobbar nog på sjukhus som överläkare men har uppdrag för FK vid sidan om.

Men jag vet som sagt inte i detalj.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Right-humanist
Fråga: Har det någonstans framkommit om han sköt med ett eller flera vapen?

Tycker jag har koll på det mesta som publicerats, men hittar inte svaret på denna fråga.
Troligtvis så använde han flera vapen. Anledningen varför man har med sig flera vapen under en skolskjutning är för att om något av vapnen slutar funka så ska man kunna fortsätta attacken med annat vapen
Citera
2025-02-09, 19:58
Medlem
Citat:
De kan nog ha litet olika jobb, antar jag. En del jobbar nog på sjukhus som överläkare men har uppdrag för FK vid sidan om.

Men jag vet som sagt inte i detalj.

Så man ska ha turen att träffa rätt läkare alltså.
Citera
2025-02-09, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tvabytesyahoose
Saknas stöd i lagstiftningen för det så det är inget alternativ
Det borde införas tvångsvård då det dkulle spara många liv.
Citera
2025-02-09, 19:59
Moderator
OYs avatar
Citat:
Forskning framtagen i USA visar att en GM kan hinna träffa fyra personer i minuten vid den här typen av dåd.

GM verkar ha varit aktiv i c:a tio minuter. Det ger en teoretisk potential på fyrtio döda.

Ja, det har vi redan dryftat i tråden.

Antalet dödade och skadade kan i någon mån tala för att mördaren slutade döda relativt snart efter att polisen konfronterade honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in