2025-02-09, 19:43
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Du kan inte avfärda rasistspåret så lätt. Svenskarna är också i minoritet. En hatisk person kan också tycka att svenskarna som var där har sig själva att skylla. Spekulation, javisst. Men så länge vi inte vet kan vi inte vifta bort det spåret.

Jo rasistspåret avfärdar jag till 100%. Det motiverar jag med att det är vanlig svenskar som döda samt även olika hudfärger på de som dödades.
Hade han haft rasistiska motiv så hade han även likt Breivik lämnat tydliga spår för få fram sitt budskap samt polisen direkt gå ut med det.
Även så hade tidigare vänner, familj, skolkamrater kunna vittna om han varit rasistiskt eller sympatiserat med vit makt. Det hade framkommit.

Jag vet att stora delar av vänstern önskar att det vore rasistiskt men den här GM har drivits av andra saker. Frågan är bara vad ?
Citera
2025-02-09, 19:44
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skoputs
1. Var händelsen ett PDV (pågående dödligt våld)? Utsatte GM många människor för dödligt våld?
Svar: Ja

2. Hur ska polisen agera under ett PDV?
Strategi: Gå in som första patrull och konfrontera GM. Verkanseld direkt, grip och förhindra att fler människor blir mördade. PDV är en nödvärnssituation = direkt fara för liv.

3. Följdes PDV?
Svar: Nej

Det måste vara skönt att vara tangentbordsriddare och ha svar på hur polisen på plats borde ha gjort. Men verkligheten kan ibland vara lite mer komplicerad än i en amerikansk actionfilm. Men polis kom snabbt till plats och de gick in i byggnaden. Enligt uppgift blev de beskjutna men besvarade inte elden. För er som sett för många amerikanska actionfilmer är ju det förstås obegripligt, men det kan ju vara så att det var fler människor i närheten och polisen ska förstås inte skjuta på dem.

Strax därefter kom insatsstyrkan. Till skillnad från tangentbordsriddarna som med facit i hand vet att det bara var en gärningsman, kunde inte polisen veta hur många gärningsmän/skyttar det fanns. De var tvungna att jobba sig igenom byggnaden del för del och säkra den och skolbyggnaden är stor. Så dina idiotiska åsikter om att det bara är att gå in och skjuta gärningsmannen kanske inte riktigt fungerar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Är jag korkad eller kan man tro att RA hatade invandrare och kvinnor, men bara så där SD-röstarmesigt, ingen djupare analys och därmed inte ett hatbrott? Han sköt svenskar och män med. Men vi vill ha folk i trevliga lådor.
Han sköt bara kvinnor utan huckle. Trots att majoriteten på skolan har det. Det var ett Isamist dåd. Han skonade muslimerna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Som aldrig träffar patienten då eller?
Det krävs nog inte. Men jag vet inte säkert. Jag arbetar inte i vården så vi får hoppas att nån annan med bättre kunskaper kommer att ge dig svar.
Citera
Medlem
Polisen sa att de dödas mobiler ringde oavbrutet. Alla har en mobil på sig.
Hur kunde de ta så lång tid att identifiera offren då?
Jag begriper att det måste tas dna också. Men mkt info om identitet fanns ju i mobilerna.
Citera
2025-02-09, 19:45
Medlem
Von-Pilsners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Serajovic
Står ju flera döda i media med polisen som källa

Beklagar tidigare inlägg av mig, detta skrev jag innan polisen som är den ENDA säkra rättsfall jag förlitar mig på hade gått ut med att bekräfta antal döda och sårade, men då Flashback inte tillåter att trådskapare får radera eller ändra sina inlägg så står mitt inlägg tyvärr kvar oförändrat trots att vi nu tyvärr vet omfattningen av detta sinnessjuka vansinnesdåd! Tänder ett ljus för vart och ett av skolskjutningens offer! 🥹😢
Citera
2025-02-09, 19:45
Medlem
starxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Adam Lanza hade förmodligen någon typ av schizoid/schizotyp personlighetsstörning. Något åt schizofreni-hållet i alla fall.

Detta är väldigt ovanligt och svårt att diagnostisera. Orsakerna är en blandning mellan DNA, droganvändning och dåliga miljöfaktorer tidigt i livet. Har man starka anlag för det så kan bland annat psykisk trauma utlösa det.

Adam Lanza hade garanterat inte autism och det hade nog inte Richard Andersson heller.

Jag kan tänka mig att den som utredde Richard tog den enkla vägen och gav honom en autismdiagnos för att man inte visste bättre, precis som i Lanzas fall.

Jag tror också att Richard Andersson hade en schizoid/schizotyp störning.
Schizofreni är inte i närheten av samma sak som schizoid. Schizoid är ett personlighetssyndrom och schizofreni är psykossjukdom. Människor med schizofreni hade nog haft orehört svårt att verkställa ett liknande dåd pga de har en såpass låg funktionsnivå. Men ja jag tror på ett personlighetssyndrom.
Citera
2025-02-09, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Det krävs nog inte. Men jag vet inte säkert. Jag arbetar inte i vården så vi får hoppas att nån annan med bättre kunskaper kommer att ge dig svar.

Du menar väl försäkringskassan? För det är ju de som ska fatta beslut. Inte vården.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Polisen sa att de dödas mobiler ringde oavbrutet. Alla har en mobil på sig.
Hur kunde de ta så lång tid att identifiera offren då?
Jag begriper att det måste tas dna också. Men mkt info om identitet fanns ju i mobilerna.
Man kan inte bara låsa upp en iPhone sådär, det krävs en process för att låsa upp en låst iPhone samt Android.
Polisen visste säkert vem offrena var med stor sannolikhet redan några timmar efter händelsen. Men dem ville vara 100% så dem använde samtliga metoder
Citera
Medlem
Wajis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tarmstuvning
Vad är det för fel på Andersson?
Jag kan ha fel såklart men jag tror detta var planerat.
Han gjorde en liten Breivik.
Motiv?
Han blev väl nekad bidrag eller ngt.
Sjukt.. Ja det finns många som mår dåligt.

Inget fel på Andersson. Men om man vill bli ihågkommen så väljer man inte ett av de vanligaste namnen i Sverige är min tanke.

Usch. Det är många som mår dåligt och jag känner själv mig nerstämd då de känns så jävla overkligt.
Citera
2025-02-09, 19:47
Medlem
moralhoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ottoplommon
Ja det förstår man ju att det var den utlösande faktorn. Förstår faktiskt inte hur socialen kunde göra så.
Har du någon teori varför han skonade vissa då? Om han ville hämnas på samhället borde han skjutit ihjäl så många som möjligt som kom i hans väg. Jag tror att han riktade in sig på dem som såg ut att vara invandrade.

Jag tror inte han "skonade" vissa. Jag tror att han kan ha varit fokuserad på annat eller överväldigad och behövt återhämta sig mentalt. Vissa kanske uppfattade det i sitt huvud som att han "skonade" dom men... ja. Jag tror faktiskt inte det var det som skedde. Vi har ännu inte fått en klar bakgrund på de han ska ha "skonat" (det har varit prat om invandrartjejer som hjälpte en skjuten, osv).

Jag *tror* som flera tagit upp i tråden att Adam Lanza (Sandy Hook-skytten) är den närmaste jämförelsen. Han genomförde också en till synes motivlös skjutning på grund av att hans mor skulle sälja barndomshemmet och planerade att flytta honom till en annan stad. Helt enkelt en utlösande faktor som fick honom känna att marken rämnade under honom. Samma sak för RA och det uteblivna försörjningsstödet.

Folk har en tendens att vilja ha djupare svar och motivationer när den här typen av saker händer... men ibland så är dom förhållandevis simpla och knutna direkt till personen.
Citera
2025-02-09, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Statistenidittliv
Du menar väl försäkringskassan? För det är ju de som ska fatta beslut. Inte vården.
Jag menar att läkare i vården vet vad som gäller. Även ssk vet nog.

Men visst en handläggare på socialen vet ju också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in