Nu har jag bara läst högst sporadiskt i tråden (har ett liv utanför nätet) men att Richard bytt till ett mer svensktklingande efternamn är väl inte så underligt då många med "konstiga" namn sorteras bort redan vid en första gallring bland jobbansökningarna. Verkar som om han "dragit i alla halmstrån" han kunnat för att få jobb. Tycker jag sett någonstans att han bytt förnamn också, men inte vad han ev hette innan.
Det här med att han gömde sig i en luvtröja och la handen för munnen. Kan någon vid något tillfälle sagt att han hade dålig andedräkt/fula tänder?
Och så denna j-vla betygshets, man kan vara jätteduktig på en sak utan att ha något betyg. Förr fick man gå om en klass i skolan om man inte klarade av den, men det är väl stigmatiserande. Bättre då att "kasta ut folk kylan". De som gått om en eller flera klasser blir ju större och förståndigare än sina klasskamrater och får därför ett visst övertag. Sedan kan det givetvis bli problem om halva klassen behöver gå om en klass. Det behövs fler mindre skolor. Inte jättekomplex som Risbergska. (Förlåt moderatorn. Var tvungen att skriva av mig lite

)
Tyckte först att han valt en udda tid för sitt dåd. Mitt i lunchen. Men vid en närmare eftertanke verkar det ju varit väl valt då det borde varit många i korridorerna så dags. Om inte det varit för de nationella proven...
Med tanke på att polisen gått ut med att de hittade mycket ammunition bredvid MGM tror jag också att han planerat att skjuta fler.
Rökgranaten han kastade mot poliserna borde gjort att han själv också fick sämre sikt. Något han kanske inte räknat med.
På det hela taget får vi hoppas att vi som samhälle lärt oss något av detta. Att det är viktigt att bry sig om dem som är olika oss. Både invandrade och svenskar och bjuda in dem i gemenskapen.