2025-02-09, 09:30
Medlem
Nej. Det är en missuppfattning. Se mina tidigare kommentarer. Går att nå via min användare.
Citat:
Ursprungligen postat av Max3x
Någon som vet om någon av offren är socialsekreterare eller socialchef? Polisens spår är väl att GM hämnas ett beslut att dra in hans bistånd. Jag ser bara personer som jobbar på timmar som biträden och läser till USK för att kunna få fast anställning inom omsorgen. Svårt att tro att GM skulle vilja hämnas på dessa!
Citera
2025-02-09, 09:30
Medlem
moralhoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SiamGnome
Det kan vara mening som ett rastiskt brott även om alla offer skulle vara svenska. Då var det bara så att det gick åthelvete för GM om meningen hade varit att skjuta ickeuropeer.

Klart det kan vara så, men när personer begår den här typen av dåd utav ideologiska motiv så är de sällan inte blyga att annonsera ut det. Det är antingen manifest, eller extremt hög internetaktivitet i extremistsfären. RA är ett spöke än så länge. Polisen har gått ut med att de endast funnit ett konto knutet till honom på en spelplattform - gissningsvis Steam.

Saker kan ändras desto mer som gås genom såklart. Men just nu verkar det som många greppar efter halmstrån att "deras" teori stämmer. Lite som de som hävdar att han har judiska rötter för att han har en avlägsen släkting från 1800-talet som var en katolik från Frankrike (men rymdödlejudarna ljuger såklart och egentligen så var han jude).
Citera
2025-02-09, 09:31
Avstängd
Invandrare så fort en svensk begår ett brott ”det var ett rasistdåd!”

Invandrare när en invandrare hugger ihjäl en 60-åring till döds på en offentlig ICA-maxi butik, syrsor hörs…….

Orcher.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jori9900
TV4 ljudmanipulation, vilket det är, är bara falsk lögnpropaganda från en rasist som hatar svenskar. Patrick (som manipulerade ljudinspelningen) är ju en notorisk SD och svenskhatare som är anställd på vt4 och ägnar hela dagarna på att hitta på lögner om Sverige och svenskar som han sprider via vt4.

Våran skolskytt hade inga rasistiska eller politiska motiv så det kommer inte att hittas några signaler någonstanns om anledingen till massmorden.

Denna typ att empatilösa dumsvenne som utförde morden var sinnessjuk helt enkelt.

Vi vet inte om motiven ännu. TV4 kan ha rätt eller fel.
Citera
Medlem
euromixerss avatar
Aftonbladet har intervjuat en polis som var på plats vid skjutningen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kwxopk/polisen-daniel-lenart-om-insatsen-pa-risbergska-manniskor-i-total-skrack
Citera
2025-02-09, 09:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Eget försvar? TV4 är ingen juridisk part i detta fallet.

Det är fråga om ren uppvigling och utgör ett hot mot svenska folket i detta fallet.

De själva, nyttiga idioter, inbegripna.
…försvarsställning, så att de alltid försvarar invandrare först, innan de börjar analysera.
Citera
2025-02-09, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av euromixers
Aftonbladet har intervjuat en polis som var på plats vid skjutningen.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/kwxopk/polisen-daniel-lenart-om-insatsen-pa-risbergska-manniskor-i-total-skrack
Yes, sett. Alla skrivbordsryttare som suttit och bräkt om polisens feghet kanske bör tänka ett extra varv efter att ha sett den. En polis som jobbat i yttre tjänst knappt en månad tvekade inte att gå rakt in i infernot.
Citera
2025-02-09, 09:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moralhora
Klart det kan vara så, men när personer begår den här typen av dåd utav ideologiska motiv så är de sällan inte blyga att annonsera ut det. Det är antingen manifest, eller extremt hög internetaktivitet i extremistsfären. RA är ett spöke än så länge. Polisen har gått ut med att de endast funnit ett konto knutet till honom på en spelplattform - gissningsvis Steam.

Saker kan ändras desto mer som gås genom såklart. Men just nu verkar det som många greppar efter halmstrån att "deras" teori stämmer. Lite som de som hävdar att han har judiska rötter för att han har en avlägsen släkting från 1800-talet som var en katolik från Frankrike (men rymdödlejudarna ljuger såklart och egentligen så var han jude).

Ja det är vanligt att signalerar om varför de gör det (Alla fall i amerikansk kontext). De studier som finns tyder på det. Vanligaste motivet är ilska/hat mot något eller några och eller att de har gått på pumpen. Ex Tjej sagt nej. Dåliga resultat på prov. Får inte vara med i fotbollslaget längre.
Citera
2025-02-09, 09:36
Medlem
Nu har jag bara läst högst sporadiskt i tråden (har ett liv utanför nätet) men att Richard bytt till ett mer svensktklingande efternamn är väl inte så underligt då många med "konstiga" namn sorteras bort redan vid en första gallring bland jobbansökningarna. Verkar som om han "dragit i alla halmstrån" han kunnat för att få jobb. Tycker jag sett någonstans att han bytt förnamn också, men inte vad han ev hette innan.

Det här med att han gömde sig i en luvtröja och la handen för munnen. Kan någon vid något tillfälle sagt att han hade dålig andedräkt/fula tänder?

Och så denna j-vla betygshets, man kan vara jätteduktig på en sak utan att ha något betyg. Förr fick man gå om en klass i skolan om man inte klarade av den, men det är väl stigmatiserande. Bättre då att "kasta ut folk kylan". De som gått om en eller flera klasser blir ju större och förståndigare än sina klasskamrater och får därför ett visst övertag. Sedan kan det givetvis bli problem om halva klassen behöver gå om en klass. Det behövs fler mindre skolor. Inte jättekomplex som Risbergska. (Förlåt moderatorn. Var tvungen att skriva av mig lite )

Tyckte först att han valt en udda tid för sitt dåd. Mitt i lunchen. Men vid en närmare eftertanke verkar det ju varit väl valt då det borde varit många i korridorerna så dags. Om inte det varit för de nationella proven...

Med tanke på att polisen gått ut med att de hittade mycket ammunition bredvid MGM tror jag också att han planerat att skjuta fler.

Rökgranaten han kastade mot poliserna borde gjort att han själv också fick sämre sikt. Något han kanske inte räknat med.

På det hela taget får vi hoppas att vi som samhälle lärt oss något av detta. Att det är viktigt att bry sig om dem som är olika oss. Både invandrade och svenskar och bjuda in dem i gemenskapen.
Citera
2025-02-09, 09:36
Medlem
BombaySaphires avatar
1. Rasistdåd eller ej. Vi vet inte än. Först när polisen har gått igenom hans mobil, dator m.m. vet vi mer om motivet.

2. Lokalen. Han gick kanske till den här skolan för att han kände till lokalen sedan tidigare? Det kunde lika gärna ha varit Ikea eller Biltema om han hade känt sig bekant med deras lokaler. Eller vad tror ni?
Citera
2025-02-09, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cocobutter
Klart det var rasism. Svårt vara invandrare i Sverige 2025

Nej det är osäkert att motivet var det. Vi vet inte ännu. Människor försöker hitta motivet som passar sin egen världsbild. Det är farligt, speciellt om polisen skulle göra så. På FB är det bara jobbigt att personer gör det.
Citera
2025-02-09, 09:40
Medlem
Citat:
– Det som tog hårdast på mig var att bredvid de döda ser vi deras mobiltelefoner. Och telefonerna ringer konstant. Man kunde se något litet hjärta i displayen och det tog hårt på mig att någon ringer och ingen kommer svara, säger han.

Det andra som han återkommer till flera gånger är lukten. Daniel beskriver det som en lukt av färsk död.

En lukt som han trots sina 18 år i tjänst inte hade kunnat förbereda sig på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in