2025-02-08, 18:35
Medlem
Sveppss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jurre62
Han bytte också efternamn från sin mammas till pappans efternamn…

Vad jobbar hans mamma med?

Någon som vet?
Citera
2025-02-08, 18:36
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svepps
Man får inget grepp om detta, undrar hur han valde ut just undersköterskorna, kände han igen dem….eller gick han in i första möjliga grupp/klassrum och bestämde sig för att alla ska dö.

Killen som ringde sin fästmö och mamma förblödde ju. Undrar om han blev skjuten av misstag. Usch det är otäckt hur man än tänker och vad man än kommer fram till.

Varför gick det rykten om soc-anställda i början??

Ryktet om socialen var det väl Aftonbladet som spred?
Citera
2025-02-08, 18:37
Avstängd
Är inte detta hets mot folkgrupp?

https://www.vlt.se/2025-02-06/annu-en-anders-skapar-dod-och-kaos/

”Ännu en Anders”
Citera
Medlem
K.Blomkvists avatar
Jag fick en del artiklar från en bekant.
Inte alla har sett eller läst dem tror jag

De var nog låsta men det vet jag inte.

Artiklar om Örebro:
https://imgur.com/a/artiklar-om-rebro-LFjKt8T
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Jo han hade varit inskriven där i tre omgångar, senast 2021. Sannolikt ett aktivitets krav från Socialtjänsten för att bibehålla sin försörjning. Verkar inte ha fullföljt några kurser med betyg.

Tänker att det måste ha varit rätt vidrigt för honom att tvingas studera där om han nu hade extrem social fobi och andra diagnoser.
Ja, men man måste samtidigt anstränga sig för att hålla sig anställningsbar. Man kan inte förvänta sig att samhället ska försörja en person i hela livet. Man har då två val, hitta en arbetsgivare som är beredd att anställda även om man inte har slutfört gymnasiet eller också komplettera sina betyg så att man har tillräcklig kompetens för att kunna bli anställd.

Frågor:
1. Om du var arbetsgivare, skulle du anställa någon som är 20, 25, 30 eller 35 år som inte har gymnasieexamen?

2. Skulle du anställa någon som är 35 år men aldrig någonsin haft ett arbete.

3. Tycker du att en person som är 20 år och inte har gått färdig gymnasiet ska bli försörjd i 50 år tills det är dags för pension?

4. Hur tycker du att samhället ska ta hand om en person med sociala fobier?

Som jag ser det så är det att träna bort dessa fobier genom förskola, grundskola, gymnasieskola och fritidsaktiviteter så att man känner sig tillräckligt trygg för att vara en del av samhället.
Citera
Avstängd
Citat:

Därför att Aftonbladet skrev att polisen sa att killen inte hade fått några soc pengar utbetalda, då dom ansåg att han inte kunde stryka att han hade sökt något jobb under den tiden som dom själva hade julledigt.

Det i sig är en stor tell om varför killen tog till vapen..

Och att det var komvux kan vara, att arbetsförmedlingar och andra förmedlingar ibland går dit för att lära folk hur man ska söka jobb, och visa hur man skriver ansökan..
Senast redigerad av vildhane 2025-02-08 kl. 18:40.
Citera
2025-02-08, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svempa2014
Vi får se. Palmemordet var pga dåliga poliser. Estonia var pga att de inte ville att vi skulle hata Estland.

Risk finns ju även här men jag tror inte de vågar hålla något hemligt.

Fråga chat Gpt om varför det skulle kunna döljas.. och du förstår varför detta också i så fall skulle hamna i samma box. Vet inte varför men får en känsla att även detta kommer hamna i samma kategori. kanske någon förklaring kommer men om det är sann eller inte vet man ju inte. Det är så många konstiga detaljer i detta dåd så man vet ju inte vad man ska tro. Detta är bara mina åsikter det behöver ju inte alls vara så. Men Ai sår frön i tankarna om olika teorier...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ankademiker
Bra, då vet vi även utifrån det du länkar...
"experts contacted by Fact Check said other factors would have influenced the drops"

..., jämte självklarheten att självmord med handeldvapen sällan utförs med halvautomat, att du tramsar.

Avslutar OT nu.
Exakt ingenstans har jag skrivit att självmord minskade specifikt för att halvautomater förbjöds. Det är din halmgubbe och den får du ta ansvar för själv. Än mindre har jag skrivit att självmord ofta utförs med halvautomat - halmgubbe 2.

Jag skrev ”En effekt av förbudet blev att antalet självmord med handeldvapen minskade med 74%”. Förbudet omfattade automat, halvautomat och pumprepeterande, men desto viktigare är den allmänna effekten av den stora insamlingen och förverkandet av över 1 miljon handeldvapen av alla möjliga sorter, även såna som inte omfattades av förbudet men lämnades in frivilligt.

Att experter sen dividerar om vilka bidragande faktorer som fanns och huruvida minskningen var 67% eller 74% över en 10-årsperiod förändrar inte det faktum att den totala effekten av att John Howard slog till med storsläggan mot vapen blev en stor minskning av antalet som stoppar en bössa i käften och trycker av. Punkt.
Citera
Medlem
Citat:
Man får inget grepp om detta, undrar hur han valde ut just undersköterskorna, kände han igen dem….eller gick han in i första möjliga grupp/klassrum och bestämde sig för att alla ska dö.

Killen som ringde sin fästmö och mamma förblödde ju. Undrar om han blev skjuten av misstag. Usch det är otäckt hur man än tänker och vad man än kommer fram till.

RA påminner mycket om Sandy Hook- Adam Lanza, där motiven också förblir oklara.
Citera
2025-02-08, 18:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Eller, som jag precis skrev, så blev det en naturlig följd av att han valde att genomföra sin attack just på komvux, där det fanns många kvinnor och invandrare.

Nej han visste vad han gjorde... det var ju planerat. Var väl någon i tråden idag som hittat hans tidigare inlägg att han var emot islam. Samt behövde tips på att köpa vapen.
Citera
2025-02-08, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Har du hans dator?

Nej, givetvis inte, men om han hade ett rasistiskt manifesto borde han väl rimligtvis ha postat det online.

Och han hade något sådant material på datorn hade väl polisen gått ut med det vid det här laget. Ganska väsentlig information för allmänheten.
Citera
2025-02-08, 18:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klantgubbe
Om de varit måltavlorna, varför då skjuta flera svenska?

För att dom kanske var i vägen.. eller försökte stoppa honom?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in