2025-02-08, 19:34
Medlem
Bigpoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Ja och GM verkar inte ha fungerat i något sammanhang så han borde nog ha haft en sjukersättning, varaktig sådan.

Vissa människor har en sådan omfattande problematik att de inte är att arbetsföra överhuvudtaget.
Ja och går det bara att hålla ner antalet på en rimlig nivå så blir det samhällsekonomiskt mycket billigare än åtgärder och kontroller för villkorade utbetalningar som säkert kan kosta två kronor i administration för varje utbetald krona.
Citera
2025-02-08, 19:39
Medlem
moralhoras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Tvärtom. Jag tror han levde sitt liv på nätet. Att han inte haft sociala medier - där man skall visa upp bilder på vilket fantastiskt liv man har - är självklart. Men han finns säkert med på div. forum, spelcommunities el. dylikt.

Polisen har sagt rakt ut att de endast hittat ett konto kopplat till en spelplattform (gissningsvis Steam) än så länge. Jag tror faktiskt att han var en sådan enstöring att han inte ens gillade människor online - möjligtvis kan jag tänka mig att han gjorde någon form av kontakt med någon via ett spel vilket är anledningen varför bilderna finns.

Men det kan också vara så att han fått bilderna skickade till sig av en släktning, dock så är närvaron av selfies bland dom som gör det mer sannolikt att han laddat upp det själv.
Citera
2025-02-08, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
0,4 - 0,45 på högskoleprovet kan man klara sig på för att komma in. Det klarar man i princip genom att bara lämna samma svar på alla frågor. Detf är lika lätt som att komma in som att komma ut. Bara att chatgpt:a sig igenom utbildningen. Mycket grupparbeten och vad jag hört behöver man inte ens öppna böckerna i många av kurserna.

Det kan vara topic, eftersom detta kan vara en attack mot socialtjänsten och det är en myndighet som inte är så omtyckt av deras klienter. Det finns en djup polarisering mellan socialtjänsten och deras klienter som kan leda till sådana här händelser. Vi får se vad motivet kan ha varit, men det lutar ju enligt media att det är en attack riktat mot soc.

Så om man ska vara elak så räcker det med att ha lite empati för att klara utbildningen, bara man sedan lämnar empatin i papperskorgen när man börjar jobba?
Citera
2025-02-08, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lisbeth-Salander
Undrade själv så jag googlade fram denna prisbild:

Hagelbössan Mossberg, 15 000 kr

Hagelbössa Winchester 1300 , 5000 kr

Browning halvauto 30-06, 20 000 - 30 000 kr

Ruger halvauto .22, 5 000 - 10 000 kr

Begagnat mindre än halva priset och priserna på nya vapen (och allt annat) var rejält mycket lägre i förhållande till pengavärde och reallöner 2011.
Citera
2025-02-08, 19:47
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Lång video med f.d. polisen Peter Springare om dådet.
https://www.youtube.com/watch?v=nn7ZLznQD-M

Jag fattar att Peter Springare kan överdriva en smula för att göra sig relevant. Men folk måste ändå begripa att det finns frågetecken kring polisens agerande. Det går inte att avfärda alla frågor med att "skrivbordskrigare inte förstår PDV" när ett tidigare polisbefäl själv ifrågasätter agerandet. Man behöver inte, i precis varenda läge och in absurdum, utgå från att polisen är ofelbar och hitta på ursäkter för den. Det blir tröttsamt, och är extremt kontraproduktivt. Polisen behöver inte "arbetsro", den behöver regelbundna sparkar i baken.

Om brottsbekämpningen i landet fallerar grovt, och det är polisen som utför brottsbekämpningen, då säger Ockams rakkniv att det är polisen du ska ifrågasätta. Inte "saaaamhÄÄäället" eller andra diffusa begrepp.
Senast redigerad av fluff995 2025-02-08 kl. 19:58.
Citera
2025-02-08, 19:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Helt rätt men då måste olika myndigheter ha information om detta , han flyttade hemifrån tidigt och klarat av att behålla bostad, tog körkort och jägarexamen så frågan är ju vem förutom anhöriga som visste att det fanns såpass svår problematik

Såvitt jag har förstått har han som vuxen endast haft försörjningsstöd. Jag utgår från att hans svårigheter framkommit i kontakterna med Socialtjänsten. Den stora frågan är varför de inte tagit sitt samverkansansvar och slussat honom till Försäkringskassan?
Citera
2025-02-08, 19:55
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wolfess
Skolan är permanent stängd. Ingen kommer in.
Skulle tro att skolan kommer stängs för gott och verksamheten flyttas till andra lokaler. Det kan inte kännas bra att starta upp någon utbildning oavsett hur lång tid det går.
Citera
2025-02-08, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bigpox
Ja och går det bara att hålla ner antalet på en rimlig nivå så blir det samhällsekonomiskt mycket billigare än åtgärder och kontroller för villkorade utbetalningar som säkert kan kosta två kronor i administration för varje utbetald krona.

Precis, rätt ersättning till rätt person. Och rätt kravställning på människor. Göra rätt sak från början.
Citera
2025-02-08, 19:56
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlmaTor3
Så om man ska vara elak så räcker det med att ha lite empati för att klara utbildningen, bara man sedan lämnar empatin i papperskorgen när man börjar jobba?
Det är mycket som är fel inom socialtjänsten. De borde jobba mer som vården och inkludera klienterna i det sociala arbetet som ett team. De ser sina klienter som motståndare istället för att jobba MED sina klienter. Det är ett kulturellt problem som socionomerna utvecklat under lång tid dessvärre och det skapar en djup polarisering, vilket kan bli farligt om det brister för någon de bemött på ett dåligt sätt. De träffar samhällets mest utsatta människor och då fungerar inte den byråkratiska och i många fall tyvärr en mobbande ton mot klienterna. Översitteri skulle man kunna sammanfatta det hela.

Då kan sådana här saker hända när det brister för en marginaliserad människa som lever under svår stress. I detta fall ekonomisk stress sannolikt i kombination med svår psykisk ohälsa.
Citera
2025-02-08, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av K.Blomkvist
Den där "rubbergirl" hittar jag inte med sök funktionen.

Denna där vill jag veta lite mer om.

Jag har sökt på nätet men det enda jag hittade var detta:

https://www.reddit.com/r/Shotguns/comments/96ziej/bought_a_mossberg_590a1_and_a_few_accessories/?tl=sv

Tidigare i tråden spekulerades det även att dessa potentiellt kan vara vad som användes av MGM för att framkalla rök: https://www.frysenairsoft.se/tillbehor/granater/rokutvecklare-svart-90-sekunder/ kanske kan man även hitta att detta disskuteras någonstans i närtid och på så vis få fram ett online alias.
Citera
2025-02-08, 19:58
Medlem
hr4fninns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zadnahoj
Två saker jag noterade.

1. Bilderna från detta album verkar vara borttagna(?) även fast de skall innehålla 8 bilder. https://freeimghost.net/a/richard.CoDg

2. Baserat på filnamnen här: https://freeimghost.net/a/noname2.CCOk så är filerna .png. Vad jag vet så är det i princip standard att alla typer av kameror sparar bilder som .jpg/.jpeg eftersom det är bäst för foton. Att dessa är .png tycker jag säger att dom antingen A. Är printscreenade någonstans ifrån eller B. Uppladdade någonstans (ex social medier) där de blivit komprimerade till .png och sedan nedladdade igen.

3. Ett annat mysterium är varför har så många bilder laddats upp på så många olika img hosts som dessutom länkar till varandra. Det är nästan som om en grupp människor kollektivt försökt kartlägga honom för 11 månader sedan. Jag finner det jätte konstigt.

Det finns nog fler spår utlagda på nätet. Jag tror dock inte att det är några som försökte kartlägga honom när de laddar upp bilder.

Mest troligt är att han själv la upp dessa bilder när han fantiserade om skolskjutningen. Har sett en del forum där skolskjutningar glorifieras. Där hyllas liknande bilder ifrån barndomen. Många av bilderna visar även på hans sinnesstämning vid vuxen ålder som han säkert också vill lämna efter sig.

Kanske lämnade han mer spår i metadatan i filerna?
Citera
2025-02-08, 19:59
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exoticspice
Skulle tro att skolan kommer stängs för gott och verksamheten flyttas till andra lokaler. Det kan inte kännas bra att starta upp någon utbildning oavsett hur lång tid det går.

De borde riva den. En plats för massmord, vem kan få studiero där framöver?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in