2025-02-08, 19:10
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BombaySaphire
Skotthåll syns på flera av skolans ytterdörrar:

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/sparen-efter-skolskjutningen-i-orebro-bilder-visar-skotthal/

Kollar hålbilden på dom 2 skott som gått innifrån och ut genom grön metalldörr.
Det är såpass tight hålbild att jag nog vill inflika att han bemästrar siktet.
Citera
2025-02-08, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zadnahoj
Här en till udda grej gällande bilderna här:

https://postimg.cc/gallery/CMyrWz2 bildernas ålder, samt hur de namngivits i serie utan datetime stamp ex IMG926382 får mig att misstänka att dessa är antingen skannade analoga fotografier eller tagna med första generationens digital kamera. Men bland dessa bilder så finns nyare bilder, selfies med mobilkamera ex denna (https://postimg.cc/z3x8rk2H) som följer samma serie för namnen.

Detta är true detective!!!! 👍🏼
Citera
2025-02-08, 19:13
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kevinkimraymond93
Kropparna låg utspridda över en stor del av byggnaden

Har du möjlighet att bekräfta det med en länk / eller annan hänvisning?
Citera
2025-02-08, 19:13
Medlem
Bara jag som tror att han knappt levde ett liv på nätet heller. Hade väl kommit ut uppgifter då om detta. På samma sätt som jag fått berättar om hur RA eller 'luvan' var av min krets, endast två personer av min cirkel visste vem han var. Och tillhör samma spann plus minus 5 år.
Citera
2025-02-08, 19:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kurt-sune
socionom är en utbildning som är lätt både att komma in på och att klara. Det gör att kvaliteten på handläggarna som börjar inom socialtjänsten är skrämmande låg. Så låg att exempelvis en lektor som heter Michael Tärnfalk som brukar skriva på X nyligen sa upp sig i protest då, han tyckte att studenterna höll så låg nivå och knappt var läskunniga. Utan tjänstemannaansvar och insyn utifrån blir det förstås en katastrof för de människor som är kris och ska ha hjälp av dessa inkompetenta socionomer.

Men det värsta är nog inte att utbildningen håller låg kvalitet, utan att tjänstemännen på soc går långt utanför vad som är tillåtet enligt lag, eftersom de inte behöver ta personligt ansvar för olagligheter som de utsätter sina klienter för. Det är klart att en sådan verklighet kan skapa svår polarisering och leda till att bägaren rinner över för människor som är i en krissituation.

Nja, 19.76 poäng för att komma in i Uppsala, som ändå har haft ganska dåligt rykte tidigare och höll på att bli av med rättigheten att utbilda studenter, läser du på de mindre högskolorna är det betydligt enklare att komma in, men det är ju samma för andra utbildningar. Nåja, jag ska hejda mig här, intressant diskussion men vi slirar väl iväg för långt från ämnet.
Citera
2025-02-08, 19:17
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Apanjullet
Det skulle kunna förklara varför insatsen tog en timme. Polisen kommer till platsen, utrymmer alla i korridoren och börja leta efter gärningsmannen, skolan är stor med många utrymmen och även till viss del rökfylld, och tillslut skjuter gärningsmannen sig själv. Polisen går igenom alla rum och hela skolan resterande 30 minuter. (Absolut bara en teori) Bild på skolan: https://images.aftonbladet-cdn.se/v2/images/8efd9656-f4f7-4ed1-82d3-b9121dbf58b2?fit=crop&format=auto&h=774&q=50&w=130 0&2ef6df47

Den sidan finns inte!
Gör om gör rätt
Citera
2025-02-08, 19:17
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bullan-Bluebird
Spontant, från svensk kontext, skulle det snarare kunna leda till att vid psykiska besvär (pga sorg, konflikter, etc) låta bli att söka hjälp, för att det då registreras i din journal och du därmed förlorar vapentillstånden.

Inget läkarintyg, inget vapen. Krävs ju läkarintyg för att ta körkort.
Citera
2025-02-08, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AnonymousPenny
Bara jag som tror att han knappt levde ett liv på nätet heller. Hade väl kommit ut uppgifter då om detta. På samma sätt som jag fått berättar om hur RA eller 'luvan' var av min krets, endast två personer av min cirkel visste vem han var. Och tillhör samma spann plus minus 5 år.

stämmmer till viss del man har endast lyckats knuta honom till steam (spelplattform) där han enligt sr spelat cs ofta.
Citera
2025-02-08, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av playlek
vilka ämbeten sitter undersköterskor och SFI elever på???
inte ens lärare sitter på så kallade "ämbeten". o även om så vore fallet så skulle han tagit sig till lärarrummen och inte klassrummen.

finns ingen rimlig förklaring till varför skolan blev måltavla (förutom en vilja att sprida skräck bland invandrare). mer rimligt hade varit att gå till attack mot sockontoret, arbetsförmedlingen, servicecenter.
Ganska uppenbart att GM gjorde skolattacen på den skola där han blivit kuggad (och i eget tycke missförstådd). Att skolan har 85+% invandrare som elever har nog bara gjort att de flesta BO har invandrarebakgrund .
Citera
2025-02-08, 19:20
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:

Tvärtom. Jag tror han levde sitt liv på nätet. Att han inte haft sociala medier - där man skall visa upp bilder på vilket fantastiskt liv man har - är självklart. Men han finns säkert med på div. forum, spelcommunities el. dylikt.
Citera
2025-02-08, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av captainalex
stämmmer till viss del man har endast lyckats knuta honom till steam (spelplattform) där han enligt sr spelat cs ofta.

Vet vi vilket alias han använt? Kanske kan försöka gräva lite på nätet på det ifall han nu använde nätet mycket - vilket jag tvivlar på.
Citera
2025-02-08, 19:23
Medlem
Citat:
Vet vi vilket alias han använt? Kanske kan försöka gräva lite på nätet på det ifall han nu använde nätet mycket - vilket jag tvivlar på.

Det verkar inte finnas något alias ute, men hans mejl har ju aftonbladet mfl fått tag i, Känns inte som att han kört någon anonym adress, så det borde gå att gräva fram mer genom att testa förnamn.efternamn på typ Hotmail.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in