2025-02-08, 19:23
Medlem
rubbergirls avatar
En människa som flyger under radarn irl flyger givetvis under radarn på nätet oxå. Så att leta efter alias likt Rickard89 är lönlöst.
Citera
2025-02-08, 19:24
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zadnahoj
Det är ingen uppgift jag känner till. Men hade vart intressant om det stämmer.
Det var det här inlägget jag tänkte på, men batuta verkar ha debunkat det med körkortstiden.

Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Jag hittade en användare på nätet som låter som R. Hans poster är från 2012.

I februari letar han efter utländska sidor som säljer vapendelar - t.ex Glock magasin - då han ej har bästa ekonomin & vill hitta det billigare.

3/3-2012 säger han att han samma dag köpt en Mossberg 590a1 begagnad för 5.000:- Svenska versionen med 2+1 magasin & vill borra upp den så han får 7 magasin.

(R tog jägarexamen 2011 & kort tid efteråt fick han vapenlicens, han hade ett sådant vapen)

Samma dag efterlyser han oxå videos där man får lära sig att utföra knivattacker.
(sägs att R hade kniv med sig)

Några dgr senare vill han ha tips på semiauto jaktgevär med 30 magasin & större kaliber än 22.
Helst vill han ha M1 Garand el. M14 men blir upplyst de är förbjudna. Han får förslag på bl. a Winchester (sådant hade han oxå).

Några veckor senare verkar det som han snart har prov för körkortsterori.
(när tog R körkort?)

Hockeyintresserad, lirar Battlefield 3, gillar inte muslimer & verkar rädd för skogstokigsa turkar.

(jag kan tyvärr ej länka men det är inte så svårt att hitta)

Citat:
Ursprungligen postat av Batuta
Såg intressant ut, men RA ska tagit körkort 2009 enligt DN.

https://www.removepaywall.com/search?url=https://www.dn.se/sverige/beskrivs-som-motiverad-men-gick-helt-under-radarn/
Citera
2025-02-08, 19:24
Medlem
kurt-sunes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlmaTor3
Nja, 19.76 poäng för att komma in i Uppsala, som ändå har haft ganska dåligt rykte tidigare och höll på att bli av med rättigheten att utbilda studenter, läser du på de mindre högskolorna är det betydligt enklare att komma in, men det är ju samma för andra utbildningar. Nåja, jag ska hejda mig här, intressant diskussion men vi slirar väl iväg för långt från ämnet.

0,4 - 0,45 på högskoleprovet kan man klara sig på för att komma in. Det klarar man i princip genom att bara lämna samma svar på alla frågor. Detf är lika lätt som att komma in som att komma ut. Bara att chatgpt:a sig igenom utbildningen. Mycket grupparbeten och vad jag hört behöver man inte ens öppna böckerna i många av kurserna.

Det kan vara topic, eftersom detta kan vara en attack mot socialtjänsten och det är en myndighet som inte är så omtyckt av deras klienter. Det finns en djup polarisering mellan socialtjänsten och deras klienter som kan leda till sådana här händelser. Vi får se vad motivet kan ha varit, men det lutar ju enligt media att det är en attack riktat mot soc.
Citera
2025-02-08, 19:25
Medlem
Bigpoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Säljer M nu in detta som rasistdåd? Eller är det ”hittepå” rubriker från AB för klick?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/eMRn3M/ulf-kristersson-forstar-radslan-hos-invandrare-efter-dadet

Hur ser sammansättningen av elever ut på skolan i jämförelse med offren?

Speglar det inte ganska väl den generella populationen på skolan rent statistiskt?
Jo det verkar göra det när det gäller nationalitet, men jag undrar hur det är när det gäller ålder. Genomsnittsåldern på offren är ganska hög. Frågan är om inte den ligger betydligt högre än genomsnittet på populationen i skolan. Det statistiska beviset på ålderism som motiv kan vara tydligare än rasism som motiv.
Citera
2025-02-08, 19:26
Medlem
Jag har kollat metadatan på flera foton nu. Många av dem saknar exif. Men att oregelbundna ratios, och upplösningar förekommer får mig att misstänka printscreens.

Edit: Bilderna som ligger vertikalt ex selfies har en svart ram run sig. ex. https://postimg.cc/z3x8rk2H typiskt för diverse bildvyer online. Börjar känna mig rätt säker på att dessa har printscreenats någonstans ifrån.

Edit igen: Enligt SR spelade han mycket Counter Strike, kan dessa komma från någon typ av CS community på ex Discord. Han kan knappast ha spelat ensam? Någon som spelat med honom? Vet i vilka gaming kretsar han hängde? SR benämner honom som "mycket aktiv".
Senast redigerad av zadnahoj 2025-02-08 kl. 19:32.
Citera
2025-02-08, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av adina
Förr fick människor förtidspension för att de fungerade dåligt i arbetssammanhang och då ska man komma ihåg att vi hade massor av industrier och olika typer av företag som hade råd att ha personer anställda som gjorde oklara arbetsuppgifter som det egentligen inte fanns behov av

Ja och GM verkar inte ha fungerat i något sammanhang så han borde nog ha haft en sjukersättning, varaktig sådan.

Vissa människor har en sådan omfattande problematik att de inte är att arbetsföra överhuvudtaget.
Citera
2025-02-08, 19:29
Medlem
rubbergirls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Giant Squid
Det var det här inlägget jag tänkte på, men batuta verkar ha debunkat det med körkortstiden.

Ja, användaren frågar om det finns testprov på nätet så jag tolkar det som det är han som ska göra teoriprov.
Så det är kanske bara ytterligare en blivande massmördare & inte R.
Citera
2025-02-08, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vildhane
Ah okej, nej då var det jag som misstolkade om hur han kunde kommit in i den där skolan.
Ah kanske formulerade mig knepigt!
Citera
2025-02-08, 19:31
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rubbergirl
Ja, användaren frågar om det finns testprov på nätet så jag tolkar det som det är han som ska göra teoriprov.
Så det är kanske bara ytterligare en blivande massmördare & inte R.
Ja, eller så skulle han köra upp för lastbilskort, vem vet. Kan vara någon enkel begreppsförvirring.
Du kan fortfarande inte länka, eller riskerar du hänga ut personen med riktigt namn och så?
Citera
2025-02-08, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wolfess
Skolan är permanent stängd. Ingen kommer in.
Förväntat svar men frågade ändå. Tack då vet jag.
Citera
2025-02-08, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Ja och GM verkar inte ha fungerat i något sammanhang så han borde nog ha haft en sjukersättning, varaktig sådan.

Vissa människor har en sådan omfattande problematik att de inte är att arbetsföra överhuvudtaget.
Helt rätt men då måste olika myndigheter ha information om detta , han flyttade hemifrån tidigt och klarat av att behålla bostad, tog körkort och jägarexamen så frågan är ju vem förutom anhöriga som visste att det fanns såpass svår problematik
Citera
2025-02-08, 19:34
Medlem
naturtvåls avatar
Det som är av största vikt är det som hände gärningsmannen innan han begick massmorden.

Det har varnats i lång tid om den nedmonteringen av mentalvården i landet. Det började när man tömde institutionerna och släppte ut de tidigare mentalvårds patienterna därför att man menade det var inhumant att ha dom intagna.

Resultatet blev att inom kort tid var uppemot 90 procent av dom döda, då dom inte mäktade med att leva på utsidan.

Dom gånger vår mentalvård diskuterades var när tidigare patienter eller personer inte fått adekvat vård blev utåtagerande som t.ex. när dom anfallit någon oskyldig med ett järnrör etc.

Då hördes samma upprörda kör som nu och politikerna lovade i vanlig ordning radikala reformer. Men som vanligt i vår lilla ankdamm blev det bara en tumme dessa gånger också.

Vad som har hänt är den yttersta konsekvensen av ett pågående samhällsförfall...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in