2025-02-08, 17:49
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Artyg
Baserat på det som postats:

- 7/10 dödsoffer är kvinnor
- 1/10 dödsoffer är etnisk svensk (Ev*-Len*) ( varken Els* eller C*mill* är etnisk svenska)

Sätter inget värde i det mer än det är det bästa vi vet just nu.

Var framgår det att Camill* inte var etnisk svensk?
Citera
Medlem
Mindbusinesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av simsalabengt
Vi vet ju ännu inte om han haft kontakter online eller på annat forum under nått annat namn.

Han måste haft en dator eftersom han köpte rökgranater online. Gissar att polisen går igenom historiken i datorn. Inga uppgifter ännu om manifest eller att han varit aktiv i något nätforum. Lite udda minst sagt.
Citera
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gemini_
https://omni.se/forsta-polisen-pa-plats-ska-ingripa-spelet-ar-over/a/RzXAo8
En utbildningsansvarig nämner följande:

"Vid skjutningen i Örebro tvingades de första poliserna på plats att backa på grund av rökutveckling och beskjutning. Men i en sådan här situation går det emot polisens instruktioner att avvakta, enligt Redenfors."

I din länk:
Polisens taktik för pågående dödligt våld, PDV, har ofta beskrivits som att poliserna bara ska fortsätta framåt tills gärningsmannen är oskadliggjord. Finns det en orimlig förväntan på poliser i sådana här lägen?
– Jag förstår om det finns en sådan förväntan för det är ju grundtanken med taktiken, men samtidigt måste man tänka på den egna säkerheten. Konceptet går inte ut på att gärningsmannen ska rikta om sitt våld och skjuta poliser i stället.

Ansvarig utbildare menar däremot:
"– Det gäller att kliva över tröskeln och dra på sig gärningsmannens uppmärksamhet."

Som sagt, vilka är vi att sitta i hemmets lugna vrå och göra en bedömning. Tydligt är också att det finns en diskrepans mellan det teoretiska och det praktiska tankesättet ute på fält. Det förefaller som att det behövs en mer gedigen och omarbetad utbildning kopplat till detta. Att det ska behövas så som samhället ser ut nu är riktigt tråkigt naturligtvis.

Diskrepansen är en synvilla, den finns inte, du hårdtolkar vad någon säger.

Att dra på sig gärningspersonens uppmärksamhet innebär inte att det ska ske till vilket pris som helst och oaktat en mängd andra faktorer och hänsyn.
Citera
2025-02-08, 17:50
Medlem
Snyggast.i.Speedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Har du hans dator?

Jag har inte tillgång till hans dator men är helt övertygad att polisen kommer hitta aktivitet med sedvanlig högerextremism, sverigehat och putinrunkerier på flashback, samnytt och annan sverigefientlig "alternativmedia slash kloakavlopp". GM är urtypen för en sverigehatande incel. Social fobi, psykisk ohälsa, runkade i sin ensamhet till högerextremism, putin, trump, Musk kryddat med hat mot sverige och allt som sverige står för. Utåt är han en tillbakadragen kuf som aldrig kommunicerar med vanliga människor förutom familjemedlemmar när han behöver deras pengar.
Citera
2025-02-08, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av viperstyle
Har du själv källor?

Det var inte jag som kom med påståendet! Bevisbördan är inte min.

Edit: Jag var slarvig. Skribenten och jag verkar ha liknande uppfattning.
Senast redigerad av Palkranen 2025-02-08 kl. 17:56.
Citera
2025-02-08, 17:51
Medlem
Artygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jon10
Var framgår det att Camill* inte var etnisk svensk?

Italienskt påbrå. Det har grävts fram här i tråden.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Aftonblaskan och irene pozar fortsätter att skriva att det är ett rasistiskt dåd.

Bara namnet ”Irena Požar” gör att man scrollar förbi.

Dessa skribenter på nyhetssidorna är irrelevanta. Deras krönikor har inget inflytande på samhället.
De har fått för mycket luft.

De var fullkomligt tysta när Salwan Momika mördades eller när Mayson Ayoub mördades.

Bara för det är en svensk GM så kommer dessa orcher till journalister fram ur deras grottor.
De är hycklare.
Senast redigerad av Jon10 2025-02-08 kl. 17:56.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ankademiker
Orimligt att 74 % självmord.med handeldvapen i Australien utförts med halvautomat.
https://www.abc.net.au/news/2016-04-28/fact-check-gun-homicides-and-suicides-john-howard-port-arthur/7254880
Citera
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piddelito
Vi får väl se vad som kommer fram i utredningen. För min del har jag förståelse för att det tar tid att genomsöka en över 17000 kvm stor lokal byggd som en labyrint, fylld av rök och utan vetskap om försåtsmineringar och antalet gärningsmän.

Du tror inte att det hördes någonting som kunde hjälpa till att förstå var GM befann sig?? Tyst som en mus? Alltså när han fortfarande var i livet.
Dessutom att säkra byggnaden är något helt annat än att stoppa skjutningen.
Citera
2025-02-08, 17:52
Medlem
ducells avatar
Vet vi namnen på alla döda?
Dom enda jag känner till är skytten och den andra killen som va förlovad.
Fram med namnen på döda och dom skadade.
Citera
2025-02-08, 17:53
Medlem
Artygs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jon10
Ok, där ser man. Det hade jag missat.

Det är inte bekräftade uppgifter, men hon har ett tydligt icke-svenskt efternamn. Vet inte ens om hon är bekräftat offer.
Citera
2025-02-08, 17:53
Medlem
ducells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Artyg
Italienskt påbrå. Det har grävts fram här i tråden.
Vem är camill*a
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in