2025-02-08, 12:11
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Polisen kanske borde ställa krav att den som äger vapen måste en gång om året komma till en skytteklubb och skjuta 50-100 skott.
Då skulle man kunna upptäcka konstigt beteende och göra orosanmälan till polisen.
Många psyksjuka skulle inte orka ta sig till skytteklubben och då skulle man kunna ta ifrån de deras vapen.
Dom flesta aktiva jägare skjuter inför jakten för att kolla att allt funkar som det ska, ställa in sikten osv. Då ofta på skjutbanor (man får även skjuta tillfälligt på egen tomt/mark för detta inom ej detaljplanerat område) men många ser det smidigt med en skjutbana.
Många jaktlag träffas också några gånger för detta innan jakt.

Problemet med alla krav är att det ska rapporteras på något sätt. Någon ska göra det och någon ska ta emot det samt ha resurser att gå igenom det.

Men som skrivits tidigare borde man kunna kräva föreningsintyg vid inköp av vapen, som vid inköp för sportskytte.
Då går en förening/klubb i god för att ansökan blir rätt, rätt vapen, att personen kan hantera vapnet osv.
Då krävs även medlemskap i föreningen och det lär få fler jägare till skjutbanan övrig tid också.
Men emellan köp är det nog svårt att ha koll på alla som äger vapen.
Det är ca 500.000 vapenägare (jägare och sportskyttar) i Sverige idag.
All administration för rapporter mm blir för omfattande.
Men vid varje nyköp bör man kunna ha lite bättre koll, men då av någon annan än polis och vård då dom har fullt upp, så länge det inte finns skäl att kolla någon extra.
En enklare hälsodeklaration borde också skickas med vid ansökan. Det ligger ju på sökande att skriva under att man fyllt i den sanningsenligt, och visar det sig inte stämma tex vid slumpvisa kontroller blir man kontrollerad mer och kan bli av med sin licens.
Citera
2025-02-08, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ken Dryden
Hon är iväl ngift i den i Sverige sedan länge boende italienska familjen Condro? Hon är då lika italiensk som Pernilla Wahlgren var på den tiden hon hette Pernilla Ingrosso.

Familjen Condro är intressant så tillvida att Stockholms främste skomakare för handsydda skor i 10.000-kronorsklassen, nämligen Ferro Condro, hade sitt skomakeri på Tegnérgatan i Stockholm under många år. Jag tror till och med att självaste kung Carl XVI Gustaf har köpt skor av denne man.

Hennes pappa är född i Italien.
Citera
2025-02-08, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LawNumberSix
Det hade absolut ingen betydelse för GM om han kunnat bli sjukskriven eller ej, för om GM så skulle blivit hade han ändå fått 0 NOLL kr av Försäkringskassan (pga att han ingen inkomst haft) dock hade ett sjukintyg genererat i att GM varit berättigad till Försörjningsstöd av Soc.

Det stämmer inte, det finns en lägsta nivå vid sjukersättning. Precis som vid vanlig pension (garantipension).

30 år fyllda så får du 13 622 kronor före skatt i månaden. Sen tillkommer ev. Bostadsbidrag.

Källa; https://www.forsakringskassan.se/privatperson/funktionsnedsattning/sjukersattning/sjukersattning-vid-stadigvarande-nedsatt-arbetsformaga
Citera
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Bränt en mental säkring? Vi diskuterar vad som gått fel här och vad som behöver göras för att förhindra att något liknande händer. Du har tagit positionen att inget fel har hänt här och försvarar att en ostabil person med dålig ekonomi ska inneha vapenlicens och vapen.

Jag försvarar att dålig ekonomi inte ska användas som anledning att ta ifrån någon vapen, annat än om kronofogden behöver panta vapnen för att betala personens skulder. Om en "ostabil" (sic) person har vapen, då ska i så fall vapnen tas ifrån denne för att denne är "ostabil". Inte för att denne har skralt med pengar.
Citera
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graev
Italienska konton skriver på italienska till Camilla. Var står det att hon är född i Sverige?

Hon är nog en Condro. Här är kanske hennes Facebook. Hon bakar lussekatter och firar nationaldagen den 6 juni:
https://www.facebook.com/camilla.condro
Citera
2025-02-08, 12:13
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graev
Italienska konton skriver på italienska till Camilla. Var står det att hon är född i Sverige?
Hennes personnummer antyder på detta tydligen.
Citera
2025-02-08, 12:13
Medlem
everythingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Polisen kanske borde ställa krav att den som äger vapen måste en gång om året komma till en skytteklubb och skjuta 50-100 skott.
Då skulle man kunna upptäcka konstigt beteende och göra orosanmälan till polisen.
Många psyksjuka skulle inte orka ta sig till skytteklubben och då skulle man kunna ta ifrån de deras vapen.
Korkad idé.. Sätt 30 årsgräns på ar15, gör det tvingade att anmäla vapenägare som hamnar i psykiatrin.. Typ samkör vapenregister med journalsystem... Nu är det bara om du nämner att du har vapen som läkare anmäler ev olämplighet att inneha vapen...
Det finns inte skjutbanor i Stockholm som sväljer ens att varje jägare avlossar varsitt skott inför älgjakten.
Citera
2025-02-08, 12:15
Medlem
Piddelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Det är nog inte ens de tio minuterna som är den största kontroversen. Utan att det sedan tog insatsstyrkan 45 minuter (12.45 till 13.30) att lokalisera GM. Förmodligen medan sporadisk skottlossning fortfarande pågick - så hela köret med PDV och att gå snabbt framåt osv torde fortfarande ha gällt som princip.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/63eG73/massmordet-i-orebro-en-tidslinje
Vi får väl se vad som kommer fram i utredningen. För min del har jag förståelse för att det tar tid att genomsöka en över 17000 kvm stor lokal byggd som en labyrint, fylld av rök och utan vetskap om försåtsmineringar och antalet gärningsmän.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vrevis
Beror på vad man menar med felaktigt lyfter bidrag då, man kan ju anse att det både är rätt eller fel med typ förtidspension för t.ex. svår NPF + ångest som GM verkar ha lidit av. Jag lutar nog åt att det inte är sjukersättning man ska in i utan arbetsträning och vård (inte gratis det heller), men det är min personliga åsikt. Framförallt ska man inte begå massmord för att man förlorar sin försörjning, känner 0 sympati där.

Det är ingen som pratar om sympati för GM.

Jag menar endast att det är alldeles för många i Sverige som inte klarar sin egen försörjning idag som vi alla som arbetar är med och försörjer. Många av dessa har arbetsförmåga och skulle kunna flytta tex för att ta enklare jobb. Det är i den gruppen man ska strama åt - inte för de psykiskt sjuka.

Har du en extrem social fobi skulle jag säga att din arbetsförmåga är 100 % nedsatt pga sjukdom sett till hela arbetsmarknaden, då ska du inte med hot om indragen ersättning tvingas till en aktivitet.
Citera
Medlem
Citat:
Hon är nog en Condro. Här är kanske hennes Facebook. Hon bakar lussekatter och firar nationaldagen den 6 juni:

Ja det är där jag hittar italienska konton som skriver till henne på italienska. Har du svar på min fråga?
Citera
2025-02-08, 12:16
Medlem
Giant Squids avatar
Citat:
Hon är iväl ngift i den i Sverige sedan länge boende italienska familjen Condro? Hon är då lika italiensk som Pernilla Wahlgren var på den tiden hon hette Pernilla Ingrosso.

Familjen Condro är intressant så tillvida att Stockholms främste skomakare för handsydda skor i 10.000-kronorsklassen, nämligen Ferro Condro, hade sitt skomakeri på Tegnérgatan i Stockholm under många år. Jag tror till och med att självaste kung Carl XVI Gustaf har köpt skor av denne man.
Det finns flera släkter som heter Condro utan att ha någon relation till varandra.
Citera
2025-02-08, 12:16
Medlem
Citat:

Släktforskarsajter, mamman svensk, pappan italienare, hon född i Sverige.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in