2025-02-09, 02:40
Medlem
Finns det övervakningskameror inne i skolan? Kanske redan tagits upp i tråden men orkar inte leta igenom. Och hur kommer det sig att vi ombes att invänta till utredningen är klar och sen kommer åklagaren fram och säger att förundersökningen kan förbli hemlig för all evighet?? Myndigheterna säger ju tvärs emot varandra nonstop.

Minns inte ifall de kom ut med fup i trollhättan men att en hel del övervakningsfilmer släpptes.
Detta bör krävas av både allmänheten och regering att förundersökningen ska släppas offentligt så att svenska folket kan få klarhet i vad som hänt även om de inte kan bli någon dom.

Mycket lurt fall och man undrar om man kommer kunna förlita sig på en förundersökning och myndigheter efter alla solklara lögner och dåliga förklaringar till saker och ting.
Citera
2025-02-09, 02:40
Medlem
K.Blomkvists avatar
Därför sköt inte polisen tillbaka

Skolskjutningen i Örebro: Han var bland de första på plats
Publicerad 8 feb 2025 kl 21.38

https://www.expressen.se/nyheter/sverige/skolskjutningen-i-orebro-han-var-bland-de-forsta-pa-plats/
Poliserna har helt enkelt inte hunnit besvara elden

”Jag känner bara stolthet över kollegorna”
https://polistidningen.se/2025/02/jag-kanner-bara-stolthet-over-kollegorna/
Citera
2025-02-09, 02:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sexyclasse
Men nu klarade ju människan inte ens att läsa upp sina betyg på komvux som vuxen. Inte en enda kurs grejade han. Han var inte särbegåvad. Bara sär.

Du fattar verkligen inte. Många särbegåvade hamnar i dåligt psykiskt mående och har problem med det sociala.

Att RA failade skolgången säger inte ett skit om hans begåvning. Han kan ha haft en IQ på 180 och han kan ha varit dum som ett spån.
Citera
2025-02-09, 02:44
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av AndresIniesta8
Finns det övervakningskameror inne i skolan? Kanske redan tagits upp i tråden men orkar inte leta igenom. Och hur kommer det sig att vi ombes att invänta till utredningen är klar och sen kommer åklagaren fram och säger att förundersökningen kan förbli hemlig för all evighet?? Myndigheterna säger ju tvärs emot varandra nonstop.

Polisen väljer om de går ut med det eller ej. För och nackdelar vägs ihop. Man vill inte få en negativ samhällseffekt.
Citera
2025-02-09, 02:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AndresIniesta8

Minns inte ifall de kom ut med fup i trollhättan men att en hel del övervakningsfilmer släpptes.
Detta bör krävas av både allmänheten och regering att förundersökningen ska släppas offentligt så att svenska folket kan få klarhet i vad som hänt även om de inte kan bli någon dom.

Mycket lurt fall och man undrar om man kommer kunna förlita sig på en förundersökning och myndigheter efter alla solklara lögner och dåliga förklaringar till saker och ting.

Goddag yxskaft, ingen FUP från Trollhättan är för att ingen åtalades, du kanske missade att GM där dödades.
För att en FUP ska finnas måste ett åtal ha väckts.

Godnatt yxskaft.
Citera
2025-02-09, 02:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Inkapslad
Polisen väljer om de går ut med det eller ej. För och nackdelar vägs ihop. Man vill inte få en negativ samhällseffekt.

Jo jag förstår det, men nu när det är väldigt många som ifrågasätter polisens och de andra myndigheternas arbete och de svar dom ger, ser jag att den negativa samhällseffekten är mycket större än om den släpps ut. Sen kan man inte förvänta sig att den kommer att släppas i sin helhet men dom viktiga delarna såsom Motiv, utförandet, planering och eventuell kameraövervakning bör släppas ut. Alltså inte bara att ”vi anser att motivet är dålig självkänsla” eller något annat trams utan ”motivet är detta och det har vi bevisat genom detta” och då vill man som allmänhet kunna bekräfta det som sägs och när det kan bekräftas och inte ifrågasättas så kommer samhällseffekten kunna förväntas vara bättre.

Trött hjärna som tänker rätta gärna om något känns fel!
Citera
2025-02-09, 02:57
Medlem
Kantarelllers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugntsimma
Goddag yxskaft, ingen FUP från Trollhättan är för att ingen åtalades, du kanske missade att GM där dödades.

Godnatt yxskaft.
Jo jag vill minnas att det kom en FUP från Trollhättan?
Tror till och med att jag har den sparad någonstans
Senast redigerad av Kantarelller 2025-02-09 kl. 03:07.
Citera
2025-02-09, 02:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Evilution
Du fattar verkligen inte. Många särbegåvade hamnar i dåligt psykiskt mående och har problem med det sociala.

Att RA failade skolgången säger inte ett skit om hans begåvning. Han kan ha haft en IQ på 180 och han kan ha varit dum som ett spån.

Jag tror du har fel. Vad talar för att han skulle vara särbegåvad? Oavsett om man saknar talang brukar man ha en hög kompetens inom vissa områden. Den här personen led av psykisk ohälsa och psykiska vanföreställningar. På vilket sätt kopplar du det till just särbegåvning?
Citera
2025-02-09, 02:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugntsimma

Godnatt yxskaft.
Nej, en FUP finns alltid, den offentligörs per standard om åtal väcks. Den kan även offentligöras även om inte åtal väcks om ett stort allmänintresse finns. Mig veterligen så finnt det en FUP för skolattacken i trollhättan.
Citera
2025-02-09, 03:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kantarelller
Jo jag vill minnas att det kom en FUP from Trollhättan?
Tror till och med att jag har den sparad någonstans
Ja det finns, bara att söka på Flashback.
Citera
2025-02-09, 03:04
Medlem
K.Blomkvists avatar
Samuel, 10 förlorade vänner till familjen i masskjutningen: ”De var så snälla”
Publicerad igår 19:39

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/orebro/samuel-10-forlorade-vanner-till-familjen-i-masskjutningen-de-var-sa-snalla

Hans mammas kompisar blev offer för masskjutningen på Risbergska skolan i tisdags
Citera
2025-02-09, 03:08
Medlem
sneakydudes avatar
Hur kan det komma sig att de enda offentliggjorda offren är icke-svenskar…? Är ju bäddat för att bli en skitnödig diskussion angånde ett rasistiskt motiv, känns nästan som att media gjort ett aktivt val för att skapa debatt. Eller kan det vara så att samtliga offer var av utländsk härkomst?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in