2025-02-08, 11:43
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Klantgubbe
Som han skonade, eller vad menar du?

Yes
Citera
2025-02-08, 11:44
Medlem
Browndawgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RektumHamid
”Svart rök i 90 sekunder”, rätt stor skillnad på sekunder och minuter ändå?

Ja det var nog ett mega typo av mig. Menade sekunder från början .

Däremot försvinner inte röken efter 90 sekunder så klart.
Citera
2025-02-08, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Dom socialsekreterare som jobbar med funktionshinder har oftast läst flera kurser om just funktionsnedsättningar. Men en socialsekreterare som jobbar med ekonomiskt bistånd har faktiskt ingen anledning att kunna nåt specifikt om ämnet.

Har svårt att förstå trådens besatthet av socialtjänsten också. Vad är det man tänker sig rent konkret att en socialsekreterare skulle ha kunnat göra för att förhindra den här galningen?

Vad menar du? Är det inte Socialtjänsten som har beslutat om hans försörjning? Är inte det en central fråga i sammanhanget? Yttersta myndighetsutövningen för en enskild människa. Är det bara att rycka på axlarna? Hejdå nu är pengarna slut för din del. Lycka till!

Man tar bort den enda försörjning han någonsin har haft och han är 35 år utan behörighet någonstans. Är inte det en ingripande åtgärd så vet inte jag.
Senast redigerad av Mellanting 2025-02-08 kl. 11:46.
Citera
2025-02-08, 11:45
Medlem
Ken Drydens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaneBellingham93
4 av kvinnorna är 50+, en är 68. Vilka roller kan de ha haft? De måste väl varit personal av något slag? Eller vidareutbildade de sig till någonting?

Camilla, 52, Eva-Lena, 54 och Selma, 56, gick på undrsköterskeutbildningen.
Citera
2025-02-08, 11:45
Medlem
RutgerFuchss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaneBellingham93
4 av kvinnorna är 50+, en är 68. Vilka roller kan de ha haft? De måste väl varit personal av något slag? Eller vidareutbildade de sig till någonting?
50+ är inte ovanligt på SFI.
Citera
2025-02-08, 11:46
Medlem
tdlefnierreguss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Molekyl3n
Dä känns ettt rasistiskt dåd längre bort, varför inte in på socialtjänsten från början OM dessa var hans kall?

Det är mycket möjligt att det var ett rasistiskt då men det kanske också vara en galning också. Det där var ändå den skolan som han senast befann sig på och känner mest troligt till skolan bäst.

Vet inte om någon skolskjutning där en elev eller fd elev gått till någon annan skola än den som han själv gått på. Alla skolskjutningar har inte med mobbning att göra heller utan att GM vill döda folk och går till en plats som de känner till
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nezzaja
Aldrig sagt att det var omöjligt, men ej rimligt att dra på sig skyddsväst och skjuta utan en bättre lägesbild än den som de förklarat.

Vi kommer få reda på händelseförloppet - och jag tror absolut att det kommer finnas lärdomar att dra eftersom det här är första gången det händer i Sverige. Skillnad på övning och skarpt läge! Och ja, skolan var enorm = om ingen drar en ritning ur röven på 0,3 sek så vet ingen exakt hur byggnaden är upplagd, medan gärningsmannen/männen (de visste inte hur många än) kanske kunde utrymmet utan och innan. Men de går in villiga att offra sina liv för att rädda andra, vad har du gjort idag?

De går in med målet att dra all uppmärksamhet till sig, att gärningsmannen slutar skjuta civila, och han började skjuta mot polisen. Och ditt inspel angående fönster, jag har iaf sett på klipp att insatsstyrkan var uppe på taket, prickskyttar var väl dessutom utplacerade?

Teoretiskt vet jag hur ett flygplan fungerer, det betyder inte att det är jag utnämner mig själv till expert och hävdar att jag ska bygga det. Att påstå att kuk, testo och skyddsväst skulle löst problemet är mer gaming än verklighet.
Poliser har skyddsväst till vardags.
Citera
Medlem
Mazeppas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlesbronson-69
Får vi några mer namn på dem omkomna?

Upp till anhöriga....
Citera
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Personliga assistenter är ofta män. Mycket lyft och förflyttningar om brukaren har fysiska handikapp eller har en boendesituation som kräver fysiskt arbete.
Det är inte ovanligt att det är kvinnor också. Ja skulle nog säga att det är ganska lika över könen.
Inom vården idag (oavsett vilken) är du ofta två vid lyft och tyngre arbetssituationer osv.

Jag har 3 släktingar som arbetar inom hemtjänsten. Alla är kvinnor.
Jag har även ett par vänner som pga funktionsnedsättningar har personliga assistanser och bådas assistenter är fler kvinnor än män.
Citera
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Olämplighet och bristande ansvarskänsla för att ens kunna försörja sig själv? Ska en sådan person verkligen äga 4 vapen?

Vapen är en initial kostnad. Kostar ytterst lite i drift. Framförallt om man knappt använder dem. Vore direkt korkat att komma och ta ifrån någon vapen för att denne har dålig ekonomi.

Citat:
Ursprungligen postat av Snyggast.i.Speedo
Vet inte om du trollar.

Nej, jag är bara inte korkad. Du kan inte ta folks egendom ifrån dem med mindre än att den behövs för att betala kronofogden. Var GM inte vid den punkten, ska staten inte kunna ta GMs egendom ifrån honom. Grund-fucking-läggande.
Citera
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mellanting
Jag tror inte att han var ute efter att mörda så många som möjligt. Då hade han nog gjort det. Han verkar heller inte ha skjutit mot alla så det talar ju också emot det.

Polisen uttalar sig om att de har avvärjt att många fler skulle ha dött; låter bara som att man vill överdriva sin insats. Vad är det polisen har gjort? De har inte avlossat ett enda skott mot GM.

Polisen gjorde ingenting denna gång, råkade stöta på GM av en slump. Fick någon skottsalva mot sig, sköt inte tillbaka utan drog och gömde sig i 1 timme. Efter det vart svart rök i 90 sekunder. Så dom tydligen tappade bort han under dessa hela 90 sekunder Hur vissa kan tycka detta är bra Polis ingripande är ju väldigt konstigt.
Citera
2025-02-08, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dogmatix
Nu är det ingen ursäkt.
Men när man läser om GM så rullas det upp en bild som näst intill är en manual för hur man skapar en massmördare.
Tänk er att leva ett liv där man blir underkänd i alla ämnen i skolan. Inte lyckas få ett jobb, samt lever totalt ensam. Tro fan man får mörka tankar i en sån tillvaro. Visst ville inte ens militären ha honom? Vi måste bygga ett samhälle där alla får ha en meningsfull vardag och inte blir satta ensamma och känna sig misslyckade på det sättet.

Lite så.
Man bygger ett samhälle där ensamma och utslagna människor i stort sett blir isolerade. Sen undrar man vad som gått snett när någon av dem får nog?

Integration är något som alla behöver, inte bara invandrare som flytt hit.
Jag skulle säga att det här är Sveriges stora akilleshäl just nu, och något som kanske t.o.m har potential för att blir en avgörande fråga i nästa val.

Media gör allt för att polarisera samhället, politikernas retorik ligger på samma usla nivå. Dags att vi försöker skapa ett samhälle som alla trivs i kanske?
Senast redigerad av Cooltrayne 2025-02-08 kl. 11:51.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in