Citat:
Ursprungligen postat av
Astracan
Vi har en kille i släkten vars personlighet påminner om Rickard Andersson, det lilla vi nu vet om mördaren.
...
Gemensamt för de flesta, omedicinerade med diagnosen, är att man helt drar sig undan.
Man känner sig utanför, overklig. Att bara öppna kylskåpet kan innebära en fara om man tror att tex glödlampor i själva verket är avlyssningsverktyg.
Jag går inte in mer på schizofreni, ni får Googla själva.
Jag tycker, efter det jag sett och läst om Rickard Andersson att det är mer som stämmer med den diagnosen än "bara" autism.
Har också erfarenheter av personer med schizofreni och de vill ha begränsat socialt umgänge. De har svårt att hålla isär verklighet, vad de drömt och sina psykoser. De kan prata om upplevelser med de som de känner sig bekväma med.
Rickard känns som ett lapptäcke av alla möjliga problem. Det mest anmärkningsvärda är hans extrema sociala isolering - att han inte ens ville umgås så mycket med sina närmsta släktingar. Hans avvikande utveckling i tidiga tonåren då han slutar prata och har konstiga ticks som att sätta handen för munnen och dra upp luvor över huvudet har jag sett hos andra.
Men deras avvikande skygghet som vuxna är lätt att uppfatta, även den mest självgoda bitterfittiga socialkärring skulle efter två minuter inse att han hade behövt få diagnos på papper och en god man, skickas vidare till Försäkringskassan och en psykolog för att göra ett vettigt program för hans sociala liv och hälsa.
Citat:
Ursprungligen postat av
Steff83
Av offren i huvudsak att döma så tyder inte detta på rasist eller inceldåd. Ni som gillar att gotta er i det kan sluta genast.
Han kände hat mot dom.som.represemterar samhället helt enkelt som han haft att göra med.
Detta är sjuk individ som skulle haft vård men som ingen i omgivningen tagit tag i varken samhället eller hans familj. Redan vid hans skolgång borde något drastiskt ha gjorts
Han var antagligen inte sjuk, hans problem var nog en personlighetsstörning. Man kan inte bota personlighetsdrag men det går att leva med det om man får hjälp.
Jag bara nämner det så ingen tror att man kunnat sätta Rickard i terapi ett år och sedan hade han blivit som normalt folk.