2025-02-08, 11:35
Medlem
rex144s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trongen
Jag tror att om dådet va rasistiskt så skulle det va nästan uteslutande invandrare (muslimer och svarta) OCH män. Varför ger han sig på nästan uteslutande kvinnor om det är ett rasistiskt dåd? Det går inte ihop i min värld. Rasister som ger sig på invandrare ger sig nästan alltid på män känns det som.

Kvinnor är sämre på att söka skydd och tänka klart i sådana situationer, de vågade kanske inte springa bort utan blev paralyserade av skräck.
Citera
2025-02-08, 11:35
Medlem
Nu är det ingen ursäkt.
Men när man läser om GM så rullas det upp en bild som näst intill är en manual för hur man skapar en massmördare.
Tänk er att leva ett liv där man blir underkänd i alla ämnen i skolan. Inte lyckas få ett jobb, samt lever totalt ensam. Tro fan man får mörka tankar i en sån tillvaro. Visst ville inte ens militären ha honom? Vi måste bygga ett samhälle där alla får ha en meningsfull vardag och inte blir satta ensamma och känna sig misslyckade på det sättet.
Citera
2025-02-08, 11:36
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av .-.-.-.
Rimligtvis har han skjutit fler kvinnor för att det var kvinnor kan kom åt att skjuta. Kvinnor har generellt fysiska egenskaper som lämpar sig sämre för att bli attackerade, springer lite långsammare, lite svagare i kroppen osv.

Och/eller för att det var fler kvinnor än män i lokalerna. Inte så att jag vet att det var det, men utifrån typen av verksamheter där skulle jag kunna tänka mig att det var mer kvinnor som gick där.
Citera
2025-02-08, 11:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Mosken kanske hade mer säkerhet och kontroll vilka som befann sig där.. kanske inte lika lätt att bara gå in där som helsvensk.. det blir svårt att smälta in.
Svenska vita personer som dog kanske försökte stoppa honom eller var i vägen.. vi har ingen aning om hur det gick till.

Men lägg ner det där rasistkortet. Så fort det är en vit person som utför ett brott måste det vara rasism. Örebro är fullt av invandrare och andra generationens svenskar. Hur skulle han ens kunna kunna skjuta bara vita svenskar? Det är ju en omöjlighet i dagens Sverige. Vi har tagit in 2 miljoner människor de senaste tjugo åren och vita svenskar är inte särskilt bra på barnafödande.

Går vi tillbaka mer än två generationer skulle jag misstänka att vita svenskar är färre än de som invandrat, det är bara så det är.

Obs jag gör ingen värdering av om det är fel eller rätt, konstaterar bara att vi har ett mångkulturellt land och att det har gått ganska snabbt, många hänger inte med i utvecklingen och tror fortfarande att vi är ett land där invandrarna är i minoritet. Ursäkta uttrycket "vita svenskar", men jag vet inte vad jag ska använda så att det blir tydligt.
Citera
2025-02-08, 11:37
Medlem
Enders.Aldebrinks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrollRoll
Sluta sprid fake news. Det är kvinnor som är eller utbildar sig till undersköterskor.
Ja det är nog för hemtjänst eller personlig assistans. Därför dom arbetade halvtid och pluggade på andra halvan vilket är vanligt.
Citera
Medlem
Citat:
Rimligtvis har han skjutit fler kvinnor för att det var kvinnor kan kom åt att skjuta. Kvinnor har generellt fysiska egenskaper som lämpar sig sämre för att bli attackerade, springer lite långsammare, lite svagare i kroppen osv. Man ska komma ihåg att trots hundratals människor på platsen och flera vapen har Rikard faktiskt bara lyckats döda 10 personer. Det är ett rätt kasst utfall.

Håller med. Känns som att det hade varit fler döda om motivet varit att ta ihjäl invandrare. Men vi får se vad det visar sig vara för motiv.
Citera
Medlem
Får vi några mer namn på dem omkomna?
Citera
2025-02-08, 11:38
Medlem
Ratads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Astracan
Vi har en kille i släkten vars personlighet påminner om Rickard Andersson, det lilla vi nu vet om mördaren.

...

Gemensamt för de flesta, omedicinerade med diagnosen, är att man helt drar sig undan.
Man känner sig utanför, overklig. Att bara öppna kylskåpet kan innebära en fara om man tror att tex glödlampor i själva verket är avlyssningsverktyg.

Jag går inte in mer på schizofreni, ni får Googla själva.
Jag tycker, efter det jag sett och läst om Rickard Andersson att det är mer som stämmer med den diagnosen än "bara" autism.
Har också erfarenheter av personer med schizofreni och de vill ha begränsat socialt umgänge. De har svårt att hålla isär verklighet, vad de drömt och sina psykoser. De kan prata om upplevelser med de som de känner sig bekväma med.

Rickard känns som ett lapptäcke av alla möjliga problem. Det mest anmärkningsvärda är hans extrema sociala isolering - att han inte ens ville umgås så mycket med sina närmsta släktingar. Hans avvikande utveckling i tidiga tonåren då han slutar prata och har konstiga ticks som att sätta handen för munnen och dra upp luvor över huvudet har jag sett hos andra.
Men deras avvikande skygghet som vuxna är lätt att uppfatta, även den mest självgoda bitterfittiga socialkärring skulle efter två minuter inse att han hade behövt få diagnos på papper och en god man, skickas vidare till Försäkringskassan och en psykolog för att göra ett vettigt program för hans sociala liv och hälsa.

Citat:
Ursprungligen postat av Steff83
Av offren i huvudsak att döma så tyder inte detta på rasist eller inceldåd. Ni som gillar att gotta er i det kan sluta genast.

Han kände hat mot dom.som.represemterar samhället helt enkelt som han haft att göra med.

Detta är sjuk individ som skulle haft vård men som ingen i omgivningen tagit tag i varken samhället eller hans familj. Redan vid hans skolgång borde något drastiskt ha gjorts
Han var antagligen inte sjuk, hans problem var nog en personlighetsstörning. Man kan inte bota personlighetsdrag men det går att leva med det om man får hjälp.

Jag bara nämner det så ingen tror att man kunnat sätta Rickard i terapi ett år och sedan hade han blivit som normalt folk.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TrollRoll
Sluta sprid fake news. Det är kvinnor som är eller utbildar sig till undersköterskor.

Var står det att offren är studenter?
Citera
Medlem
Citat:
Rimligtvis har han skjutit fler kvinnor för att det var kvinnor kan kom åt att skjuta. Kvinnor har generellt fysiska egenskaper som lämpar sig sämre för att bli attackerade, springer lite långsammare, lite svagare i kroppen osv. Man ska komma ihåg att trots hundratals människor på platsen och flera vapen har Rikard faktiskt bara lyckats döda 10 personer. Det är ett rätt kasst utfall.

Jo fast då skjuter han ju första bästa och då är inte rasism motivet väl.
Fast hur ser könsfördelningen ut på skolan då?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rarecube
Precis så är det. Det skulle ingå obligatorisk kurslitteratur i ämnet när de utbildar sig till socionom, lärare, vårdpersonal etc. Media har också ett stort ansvar här att börja lyfta problemen och att rannsaka politikerna åt folket, så som det ska vara. Men numera är det politikerna som styr narrativ för media som kommer ut till folket.

Dom socialsekreterare som jobbar med funktionshinder har oftast läst flera kurser om just funktionsnedsättningar. Men en socialsekreterare som jobbar med ekonomiskt bistånd har faktiskt ingen anledning att kunna nåt specifikt om ämnet.

Har svårt att förstå trådens besatthet av socialtjänsten också. Vad är det man tänker sig rent konkret att en socialsekreterare skulle ha kunnat göra för att förhindra den här galningen?
Citera
2025-02-08, 11:39
Medlem
Citat:

Jag tror inte att han var ute efter att mörda så många som möjligt. Då hade han nog gjort det. Han verkar heller inte ha skjutit mot alla så det talar ju också emot det.

Polisen uttalar sig om att de har avvärjt att många fler skulle ha dött; låter bara som att man vill överdriva sin insats. Vad är det polisen har gjort? De har inte avlossat ett enda skott mot GM.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in