Citat:
Ursprungligen postat av
helplessness-blues
Kan hålla med om att det känns som en trolig teori, att det brast för honom när bidraget drogs in. Den stora frågan är ju dock fortfarande varför han bemödade sig att ta sig 4 km till Komvux för att utföra sin massaker, när han bodde så nära socialkontoret…
Jag tror det kan bero på att socialkontoren brukar vara låsta så det kan vara svårt att orsaka stor skada där. Kanske ansåg han också att det var lärarna/skolan som gjorde att han inte klarade kurserna han var inskriven på, efter att han tidigare gjort halvdana försök och att de var deras fel då att bidraget drogs in. Sedan utesluter jag heller inte att det
kan finnas rasism med i bilden, kanske ansåg han att invandrare godkändes på kurser för lätt eller fick det lätt för sig, men rasism är verkligen inte där man ska börja titta för att förstå. Det är det psykiska tillståndet som är det absoluta primära i förklaringen tror jag.
Jag skrev tidigare att det hade varit som att be en person med brutet ben att delta i ett 100 meterlopp, men snarare ligger nog maraton närmare sanningen. Det handlar om decennier av isolering där han är helt ensam i sina mörka tankar och eventuella vanföreställningar. Det handlar om att han utvecklade fixa idéer där han beskrivs gå runt med handen för munnen och med luva uppdragen. Han vantrivdes i sociala sammanhang och fungerade inte som alla andra. Det fanns inget normalt i hans uppträdande eller beteende.