2025-02-08, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Flera vittnen har trätt fram. Minns två kvinnor som hade hijab

Som han skonade, eller vad menar du?
Citera
2025-02-08, 11:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av remixutoheaven
Det går bara att spekulera just nu kring varför han gjorde som han gjorde.

Men om vi tittar på den faktan som finns så verkar det vara en väldigt ensam man med svårigheter och säkert en diagnos eller två. Bodde och levde ensam, drog sig undan samt varit arbetslös i flera år. Han har också varit inskriven på skolan vid två tillfällen om de uppgifterna stämmer. Sen finns det rykten om att han har fått sitt stöd indraget vilket kan ha varit den utlösande faktorn till massakern.

Enligt GM(min teori) så har han gjort allt för att bli en bra samhällsmedborgare men samhället sviker honom varje gång han gör ett tappert försök. Delvis för han inte passar in och att han nog känner sig udda samt ej sedd, därav hoppar komvux då känslan av otillräcklighet finner sig. Lägg till att han kanske alltid varit en udda fågel, med social fobi och ångest som följt honom hela livet. Kanske trott att saker och ting skulle lösa sig när han blev äldre men en dag inser GM att han är 35 år och att ingeting har blivit som han drömt om.

Själv tror jag det är en kombination av flera faktorer, känslan av blivit sviken av samhället i stort, ingen närhet från kvinnor och ett förakt av invandrare som får det bättre än honom själv. Det kokar ihop sig mot ett stort förakt och hat helt enkelt mot hela samhället, han ser bara fiender överallt.

En dag får han besked om att försörjningsstöd är indraget, han blir givetvis så arg och bestämmer sig för att hämnas på det samhället som svikit honom.

Resten är historia.

Och eller han styrdes av någon som pressa honom till de han gjorde… kanske gav han pengar krypto-valuta för vapen och ammo? Resor?
eftersom han saknade digitala spår, hade bytt namn och finansierade sitt liv utan uppenbar inkomst, finns det ju starka skäl att tro att någon hjälpte honom eller använde honom som en bricka i ett större spel men det är ju bara spekulationer.
Citera
2025-02-08, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Antar väl att han valde just den skolan pga SFI..

Näää givet hans diagnos med autism så valde han nog den skolan för att den var bekant för honom då han gått där själv.
Citera
2025-02-08, 11:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av remixutoheaven
Det går bara att spekulera just nu kring varför han gjorde som han gjorde.

Men om vi tittar på den faktan som finns så verkar det vara en väldigt ensam man med svårigheter och säkert en diagnos eller två. Bodde och levde ensam, drog sig undan samt varit arbetslös i flera år. Han har också varit inskriven på skolan vid två tillfällen om de uppgifterna stämmer. Sen finns det rykten om att han har fått sitt stöd indraget vilket kan ha varit den utlösande faktorn till massakern.

Enligt GM(min teori) så har han gjort allt för att bli en bra samhällsmedborgare men samhället sviker honom varje gång han gör ett tappert försök. Delvis för han inte passar in och att han nog känner sig udda samt ej sedd, därav hoppar komvux då känslan av otillräcklighet finner sig. Lägg till att han kanske alltid varit en udda fågel, med social fobi och ångest som följt honom hela livet. Kanske trott att saker och ting skulle lösa sig när han blev äldre men en dag inser GM att han är 35 år och att ingeting har blivit som han drömt om.

Själv tror jag det är en kombination av flera faktorer, känslan av blivit sviken av samhället i stort, ingen närhet från kvinnor och ett förakt av invandrare som får det bättre än honom själv. Det kokar ihop sig mot ett stort förakt och hat helt enkelt mot hela samhället, han ser bara fiender överallt.

En dag får han besked om att försörjningsstöd är indraget, han blir givetvis så arg och bestämmer sig för att hämnas på det samhället som svikit honom.

Resten är historia.
Han hade enligt uppgifter i media, två diagnoser redan vid tretton års ålder. Däremot är det sekretessbelagt vilka dessa diagnoser var.
Citera
2025-02-08, 11:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pogbasshoes
Han valde antagligen den för att han gick där.

Ja han kände säkert till lokalen bra och det gjorde väl han tryggare men om han nu var ute efter utrikesfödda så är det ju en bra plats att göra det på då SFI har sin undervisning där.
Citera
2025-02-08, 11:09
Avstängd
Molekyl3ns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Flera vittnen har trätt fram. Minns två kvinnor som hade hijab

Dä känns ettt rasistiskt dåd längre bort, varför inte in på socialtjänsten från början OM dessa var hans kall?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av helplessness-blues
Kan hålla med om att det känns som en trolig teori, att det brast för honom när bidraget drogs in. Den stora frågan är ju dock fortfarande varför han bemödade sig att ta sig 4 km till Komvux för att utföra sin massaker, när han bodde så nära socialkontoret…

Jag tror det kan bero på att socialkontoren brukar vara låsta så det kan vara svårt att orsaka stor skada där. Kanske ansåg han också att det var lärarna/skolan som gjorde att han inte klarade kurserna han var inskriven på, efter att han tidigare gjort halvdana försök och att de var deras fel då att bidraget drogs in. Sedan utesluter jag heller inte att det kan finnas rasism med i bilden, kanske ansåg han att invandrare godkändes på kurser för lätt eller fick det lätt för sig, men rasism är verkligen inte där man ska börja titta för att förstå. Det är det psykiska tillståndet som är det absoluta primära i förklaringen tror jag.

Jag skrev tidigare att det hade varit som att be en person med brutet ben att delta i ett 100 meterlopp, men snarare ligger nog maraton närmare sanningen. Det handlar om decennier av isolering där han är helt ensam i sina mörka tankar och eventuella vanföreställningar. Det handlar om att han utvecklade fixa idéer där han beskrivs gå runt med handen för munnen och med luva uppdragen. Han vantrivdes i sociala sammanhang och fungerade inte som alla andra. Det fanns inget normalt i hans uppträdande eller beteende.
Citera
Medlem
Citat:
Antar väl att han valde just den skolan pga SFI..

Citat:

Båda har rätt tror jag. Min teori är att han gått där och därför var bekant med den skolan. Samtidigt när han gick där så bevittnade han säkert massvis med folk i heltäckande slöja och annat som bara pratade på sina språk och det fick honom att känna ett agg mot de. Han kände sig ännu mer utanför och började störa sig på de. När han sedan fick sitt bidrag indraget så fick det bägaren att rinna över. Han kände, rätt eller fel, att de andra var förfördelade på hans bekostnad.

Därför bestämde han sig för att gå dit och skjuta ner så många blattar han kunde. Dessutom har han säkert också påverkats av senaste årens svenska kaos som är allmän kännedom. Alla sprängningar och invandrarproblem. Allt det här sammantaget fick honom att göra det han gjorde.
Citera
2025-02-08, 11:10
Medlem
Citat:

Det tror jag också. Jag tror inte att det är ett rasistiskt motiv däremot kanske ett visst förakt mot samhället om hur man öser och satsar resurser på nyanlända och ifrågasätter försörjningen för andra befolkningsgrupper i behov av stöd och hjälp.

Våra politiker bör nog ta sig en funderare över vår fördelningspolitik.
Citera
Medlem
https://www.washingtonpost.com/nation/interactive/2023/ar-15-damage-to-human-body/

Detta tyckte jag var intressant läsning för att förstå lite om höghastighetsvapen och dess skador.
Citera
Medlem
Citat:
Ja han kände säkert till lokalen bra och det gjorde väl han tryggare men om han nu var ute efter utrikesfödda så är det ju en bra plats att göra det på då SFI har sin undervisning där.

Finns inget som tyder på att han va en rasse så skulle tro att han va där för att skjuta människor som behandlat honom illa enligt honom själv.
Citera
2025-02-08, 11:11
Medlem
Astracans avatar
Vi har en kille i släkten vars personlighet påminner om Rickard Andersson, det lilla vi nu vet om mördaren.

Inga konstigheter alls under barndomen men i tonåren blev han allt märkligare.
Fick en schizofrenidiagnos i 25-årsåldern.
Schizofreni innebär inte, som många tror, att man är olika personligheter.
Däremot har många "röster inom sig" som beodrar en vad man ska göra, hur man ska tänka osv.
Vanföreställningar om tex förföljelse finns i sjukdomen.
Gemensamt för de flesta, omedicinerade med diagnosen, är att man helt drar sig undan.
Man känner sig utanför, overklig. Att bara öppna kylskåpet kan innebära en fara om man tror att tex glödlampor i själva verket är avlyssningsverktyg.

Jag går inte in mer på schizofreni, ni får Googla själva.
Jag tycker, efter det jag sett och läst om Rickard Andersson att det är mer som stämmer med den diagnosen än "bara" autism.
Har du autism har du inte sällan ett specialintresse som du riktar all din energi åt. Då har du inga problem med att umgås med likasinnade.
Man hävdar väl att många av våra största vetenskapsmän hade/har autism?

I vilket fall, schizofreni har ofta differentialdiagnoser.
Bla. Tvångssyndrom (OCD)
Det är en typ av ångeststörning där tvångstankar och ibland även tvångshandlingar tar mycket av en persons tid. Vanliga former av tvångsproblem kan handla om rädsla för smitta och sjukdom som leder till långdragna rengöringsritualer och rädsla för att orsaka andra skada.

Pandemin var ingen lek för många av dem med OCD.
Våran släkting bär fortfarande munskydd om han tvingar sig ut. Han bor på ett gruppboende där städning och sanering är a och o, ändå vill han inte få bakterier eller andra människors andedräkt på sig då dom i hans värld är "ute efter honom" och det är inte luft i deras lungor, det är gift.

Han har många ritualer. Att låta siffror som kommer till honom styra allt är en sådan.
Om han "hör" siffran 17 när han ska gå in på toaletten måste steg 17 hamna innanför tröskeln när han går genom rummet.
Det kan ta timmar innan det blir "perfekt" och ett toabesök är möjligt.

Därför funderar jag på om Rickard Andersson hade siffror eller någon annan referens i huvudet när han klev in på skolan?
Var det det som gjorde att han var selektiv?
För om det stämmer att han inte sköt kvinnorna med hijab, då går islam som förklaring bort.
Om han sköt två svenskar tycker åtminstone jag att rasistmotivet blir lite grumligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in