2025-02-08, 04:28
Medlem
Pripps0.0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tramsebyxan
Så var händer det positiva? Var i världen händer det icke-destruktiva?
Ingenstans. Alla länder har sina för-, och nackdelar, inget är svart eller vitt.

Det är dock rätt tydligt för mig att Europa är under destruktion. Med hjälp av EU.
Den här händelsen nyttjas för att så splittring. Återigen. Inget sunt land gör så, det går att göra annorlunda. Att ena en befolkning i Europa när sånt här händer kan göras, men det gör man av någon anledning inte längre.

Vem ställer egentligen frågan om varför vi har så många autister i ett ickefungerande såkallat I-land?
I princip alla har en diagnos idag, varför?
Citera
2025-02-08, 04:49
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av C13H16ClNO
Är det detta klipp?

https://vt.tiktok.com/ZSM1p4mkE/

Aa det var det. Tackar!

Den var ju mycket längre än det som man har fått se här inne innan...

Det där när han "skratta till", hörde jag också i ett redigerat klipp och då var brus och allt borttaget, ljudnivåer höjda etc. Och då lät det som han sa "Vafan.."

Typ ett snabbt... "Amen vafan!" sen blam.
Citera
2025-02-08, 04:50
Avstängd
tramsebyxans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CrispyKreem

På den tiden Risbergska ännu var gymnasieskola (fram till 2016) fanns det både gymnasieklasser och Komvuxklasser på skolan. Menar du att en skjutning 2016 skulle ha varit en skolskjutning endast där det fanns gymnasieelever medan klassrummen där Komvux råkade befinna sig just då ska hanteras som en annan typ av händelse?

Om det hade funnits en förskola där i byggnaden mittemellan Komvux och SFI (där t.ex. somaliska kvinnor kan lämna in sina barn med "svenska sjukan"), tycker du att polisen borde ha prioriterat något?

2016 var 9 år sedan.

Att urholka begrepp gynnar ingen. Tänk Peter och vargen.
Citera
2025-02-08, 05:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Blaze.
Fast han var godkänd i estetisk verksamhet och psykologi och något ämne till men underkänd i 5-6 andra, bl.a matte.

Vet inte hur det ser ut i skolan nu men på min tid (är runt samma ålder som GM) så var det dårakt inte svårt att bli godkänd i alla ämnen så hög frånvaro måste varit ett faktum. Men håller med, lätt att tänka att han var lågbegovad men svårt att avgöra när hög frånvaro kan spelat en stor roll.

Inte alls. Det räckte med att inte ha hunnit lämna in en av uppgifterna för att bli kuggad. Man kunde ha hög närvaro och ändå få IG om man snöade in sig på att uppgiften skulle vara korrekt och inte istället inlämnad i tid.

Själv blev alla mina skolarbeten försenade så fort man var tvungen att plöja ett jävla skönlitterärt verk eller annan skitbok.
Senast redigerad av Statistenidittliv 2025-02-08 kl. 05:10.
Citera
2025-02-08, 05:12
Medlem
Drujnasus avatar
Finns det någon som kan lägga upp en tidsaxel genom att plocka fram de exakta tiderna när filmerna spelades in? Eller går det inte att komma åt de uppgifterna i filerna?
Citera
2025-02-08, 05:29
Medlem
C13H16ClNOs avatar
Säkert postat tidigare men här är 9 olika klipp samlade under massakern.

https://gofile.io/d/qIaCIe
Citera
2025-02-08, 05:30
Medlem
Combivals avatar
Den här killen hade tydligen länge en ”fobi” för att prata. Såpass att han ständigt höll handen för munnen, till och med när han slogs. Skulle han helt plötsligt börja prata med folk under skjutningen?

Jag tror inte att det bottnar i någon rasism. Hans totala brist på hjälp, särskilt den senaste tiden kan få vem som helst att knäckas. Hade han dessutom autism, en grupp där självmordsrisken är högre så är det förjävligt att samhället verkade strunta i honom. Varför helt lämna en ung man helt utan inkomst när han uppenbarligen hade stora problem.

Jag tänker på alla skjutningar i Sverige den senaste tiden och allt tjat i media om att dessa barn/ungdomar/ vuxna måste få hjälp och stöd. Hur har han sett på det? Det vore inte alls konstigt om han tänkt att det är så man ska agera för att få uppmärksamhet och hjälp. Att ta saker ordagrant är vanligt för människor med autism, men är inte alltid det bästa.

Det är oerhört tragiskt oavsett vilken nationalitet de drabbade hade. På sätt och vis är jag inte ett dugg förvånad över det han gjorde. Man hör mer ofta nu för tiden människor säga, ”måste jag begå brott för att få hjälp?” När ska samhället börja lyssna på människor med psykisk problematik, och framförallt på anhöriga som oroligt försöker berätta om orostecken de ser? Varför måste det hända fruktansvärda saker och vara försent innan samhället (soc, sjukvård mm) äntligen lyssnar och agerar?

De säger att de ”vill fånga upp de här personerna i tid”. Men sen händer absolut ingenting mer. Det är för jävligt och det värsta är att det kommer öka, de här ”oförklarliga” vansinnesdåden.
Citera
2025-02-08, 05:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sagodjur
Expressen har skrivit mer om GM's bakgrund som student på skolan:

"Senare var han inskriven på den kommunala vuxenutbildningen, komvux, i Örebro, med målet att att läsa upp gymnasiematten. Han var inskriven under höstterminen 2013 och därefter från höstterminen 2019 till vårterminen 2021. "

Detta visar att GM's koppling till själva skolan är större än vad som framgått tidigare.

Han har alltså gått där redan 2013 och sen mellan 2019 och 2021.

Kanske är det här vi kan hitta motivet till dådet - att mycket ilska och hat är förknippat med skolan, kanske mobbning, utanförskap, upplevda eller verkliga orättvisor. andra elever och eller lärare.

Att skolskjutningar sker av tidigare elever är vanligt förekommande och ofta just av orsakerna jag spekulerar i ovan.

Min stora undran är vad människan levde av. Hade han aktivitetsersättning som han förlorade när han fyllde 30 och sen försökte sig på att läsa in gymnasiet för att på så sätt kunna öka sina chanser till att få jobb? Sen när det sket sig var det soc som gällde och när den sen drogs in var loppet kört och framtiden grusad? Då såg han bara svart?
Senast redigerad av Statistenidittliv 2025-02-08 kl. 05:49.
Citera
2025-02-08, 06:00
Medlem
Kan regeringen legalisera prostution så dessa ensamvargar kan få lite närhet så dom slipper utförs sånt här skit. Jag förstår att det är hemskt det som inträffat. Men människan har förfan inte träffat en människa har haft svårt med kompisar jag säger bara att det är samhället är fel alla ni som sitter här och klappar er för bröstet ni är jävligt duktiga pånatt frysa ut folk och det märks tydligt i mycket låg ålder. Detta är kontentan av det...
Citera
2025-02-08, 06:00
Medlem
Hmm varför jobbar norrlands polisen med örebro händelsen?? Räcker det inte med alla som var involverade och på PLATS???

Poliser från Umeå arbetar med utredningen efter skolskjutningen i Örebro
https://www.vk.se/2025-02-07/poliser-fran-umea-arbetar-med-utredningen-efter-skolskjutningen-i-orebro-18c8b
Citera
2025-02-08, 06:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fotbollen2424
Hmm varför jobbar norrlands polisen med örebro händelsen?? Räcker det inte med alla som var involverade och på PLATS???

https://www.vk.se/2025-02-07/poliser-fran-umea-arbetar-med-utredningen-efter-skolskjutningen-i-orebro-18c8b

Man vill ta lärdom av händelsen ifall den skulle upprepas?
Citera
2025-02-08, 06:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fotbollen2424

Det är väl inte så svårt att 'brainstorma' kring. Det är viktigt att kartlägga GM för att utesluta medhjälpare eller 'anstiftare' till gärningen. Kanske har man hittat en koppling till Umeå man vill utreda. Någon resa GM gjort eller korrespondens med part i trakten man vill titta närmare på. För att sondera terrängen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in