2025-02-08, 02:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sagodjur
Dom kan t ex skjuta varningsskott i luften.
En kula som skjuts upp i luften måste falla ner. Vad tror du händer om den faller ner på din skalle? Finns fall där folk har dött av nedfallande kulor. Varningsskott kan ha motsatt effekt. Istället för att skrämma och få en gärningsman att ge upp så kan han istället bli uppstressad, få panik, och börja skjuta.
Citera
2025-02-08, 02:09
Medlem
Tror ni att det kommer komma ut ett FUP om detta längre fram ?
Citera
2025-02-08, 02:10
Medlem
Stilichios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lolloliten
Det sade du något.
Man får inte mönstra med autism, men man får inte heller gå i en skola för autism utan läkarintyg.
Vill inte säga för mycket om mig men har en väldigt nära släkting med autism nivå 2. Den släktingen var tvungen att ha intyg för gymnasiet. Alltså för att få gå specialanpassad skolgång för autistiska.
Med andra ord måste hans avslag berott på diagnos. Men, han kan ha låtit bli att skriva om sin autism på ansökan och fått avslag pga bristfälliga betyg.
Eller så har skolan placerat honom i en specialklass med föräldrarnas godkännande utan diagnos. Skolor kan göra så av humanitära skäl. Skolan styr sin egen verksamhet. Tror han drömde om en militär karriär, men inte lyckades läsa upp matten.
Senast redigerad av Stilichio 2025-02-08 kl. 02:25.
Citera
2025-02-08, 02:11
Medlem
Stilichios avatar
Citat:
Ursprungligen postat av randigaladan
Nej
Citera
2025-02-08, 02:12
Medlem
baron-brazils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av randigaladan

Nej. Inte en chans i helvete.
Citera
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sagodjur
att stressa GM är planen.

Precis. Instruktionsmaterial för PDV verkar enigt säga att ingripande poliser ska utgå ifrån att GM kommer bruka dödligt våld mot alla i sin närhet om GM får chansen. Så rutinerna förutsätter liksom att det inte finns någon risk för att eskalera situationen - situationen är redan en 10 av 10 på eskalationsskalan.
Citera
Medlem
Sagodjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xavian
En kula som skjuts upp i luften måste falla ner. Vad tror du händer om den faller ner på din skalle? Finns fall där folk har dött av nedfallande kulor. Varningsskott kan ha motsatt effekt. Istället för att skrämma och få en gärningsman att ge upp så kan han istället bli uppstressad, få panik, och börja skjuta.

det här har vi snackat om 100 gånger i tråden:

Polisen ska vid en skolskjutning arbeta enligt en metod som kallas PDV, pågående dödligt våld, och deras främsta uppgift är att konfrontera gärningspersonen
Citera
2025-02-08, 02:13
Avstängd
tramsebyxans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lolloliten
Nej, de kommer aldrig släppa ev filmer.
Vill du ens se dem? Förstår du vad du skulle få se?
Hoppas verkligen inte att det kommer florera filmer på dessa stackars skjutna människor.

Jag vill se början av filmerna. Jag vill se hur mycket rök det var. Och jag skulle vilja se om poliserna gjorde någon ansträngning för att hitta en annan, mer rökfri väg in. Det var ju en stor arbetsplats. Med tanke på att gasmasker ingår i polisbilarnas kit eller har åtminstone gjort det förut. Sedan skulle jag ha stängt av ifall skadade, döende och döda dök upp i bild. Jag gillar inte gore.

Men du har säkert rätt i att de aldrig kommer att släppa dessa filmer.
Vilket jag kan förstå, eftersom allmän publicering känns respektlöst mot de direkt drabbade och de indirekt drabbade (anhöriga osv).
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Carrock
Blir bara så fruktansvärt provocerad av okunskap och dumheter.

Är det verkligen så svårt för kvinnor att läsa på kring tex definitionen och EU:s ramverk kring vad som klassificeras som terrordåd?

Samma. Men det ger inget o bry sig om det... Ju mindre man bryr sig om sånt man inte kan påverka desto bättre mår man själv. Sen kan man alltid ha i åtanke att dessa nog är unga, försöker hitta en identitet, vilsna i livet. Tror att man måste göra det.. Blir spammade av män hela dagarna som tycker dom ska tänka det.. Söker och fullständigt älskar uppärksamhet..

Du kan utbilda några av dem, men acceptera för din egen skull att dom flesta människor inklusive män faktiskt bara inte vill.

Och dessutom, cindy laupers "girls just wanna have fun" stämmer faktiskt... Dom håller bara på sådär för att dom försöker att ha kul.
Citera
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amiralen1968
Vad hade de mördade personerna gemensamt? Var de alla socionomer?

Trodde offren var invandrade elever.

Vad som hände med de försvunna soctanterna vet man det?

Tror ni soctanten som nekade honom sitter och gråter nu?

Någon enstaka svensk dog?
Citera
2025-02-08, 02:15
Medlem
loooser123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Mig veterligen har inga andra etablerade gammelmedier hakat på "Ut ur Europa"-tolkningen. Och de har tillgång till ljudexperter på samma sätt som TV4 har det. Känns inte som TV4 har så mycket på fötterna.

Nääää. Kan TV4 vara årets "Fake News"?

Man undrar givetvis vilka dessa "ljudexperter" på TV4 är. De borde läggas in på psyket, då de hör saker som inte existerar i verkligheten.
Citera
2025-02-08, 02:16
Medlem
Sagodjurs avatar
Expressen har skrivit mer om GM's bakgrund som student på skolan:

"Senare var han inskriven på den kommunala vuxenutbildningen, komvux, i Örebro, med målet att att läsa upp gymnasiematten. Han var inskriven under höstterminen 2013 och därefter från höstterminen 2019 till vårterminen 2021. "

Detta visar att GM's koppling till själva skolan är större än vad som framgått tidigare.

Han har alltså gått där redan 2013 och sen mellan 2019 och 2021.

Kanske är det här vi kan hitta motivet till dådet - att mycket ilska och hat är förknippat med skolan, kanske mobbning, utanförskap, upplevda eller verkliga orättvisor. andra elever och eller lärare.

Att skolskjutningar sker av tidigare elever är vanligt förekommande och ofta just av orsakerna jag spekulerar i ovan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in