2025-02-07, 14:02
Medlem
Raktinyllets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av StorstBastVackrast
Ja, jag gjorde också den notisen. Det är en ganska anmärkningsvärd skillnad i hur hovrätten beskriver mannens redogörelse kontra hur de inte säger ett enda ord om kvinnans annat än att hennes uppgifter är trovärdiga.

Det blir just där ganska tydligt vem av dessa två som rätten faktiskt tror på.

Egentligen borde det inte spela någon roll vem rätten tror på, finns det inga bevis så ska man inte döma någon. Vi kan inte låsa in människor bara för att den som anklagar är en bra skådespelare.
Citera
2025-02-07, 14:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TomatKungen
Man är att betrakta som rättsligt friad.

Man är att betrakta som oskyldig. Punkt.
Citera
2025-02-07, 14:03
Medlem
Citat:
Stackars ynkliga lilla dig

Jag har belägg för allt jag påstår. Att du inte fattar det förändrar inte faktum.

Just precis. Jag har redan skrivit ett inlägg om betydelsen av det. Klarade du inte av att läsa och förstå det?

Att du inte kan skilja på vad som är objektivt och vad som är subjektivt förvånar mig inte.
Vad hon faktiskt upplevde och vad hon säger sig ha upplevt är två helt skilda saker. Men jag har inga som helst förväntningar om att du skall fatta det heller.

En sak är säker. Domstolen har lyssnat till bägge parter. De bedömer bägge parter som trovärdiga.
Domstolen har slagit fast, utifrån två trovärdiga berättelser, att ingen våldtäkt har ägt rum.

Förallt jag vet kanske du upplever dig rånad varje gång du handlar din morgonvälling i affären. Men det betyder inte att du har blivit rånad. Capiche!?

Nej, den ena upplevelsen är påhittad, uppdiktad.
Det har inte förekommit någon våldtäkt. Ingen av parterna beskriver en våldtäkt. Det är vad hovrätten har slagit fast.
Hon ger en trovärdig berättelse. Den berättelse hon ger, är inte berättelsen av en våldtäkt.
Hon ljuger om det mesta, det vet vi redan, hon börjar sina lögner redan innan mannen kommit dit, då hon ljuger inför sin vännina i chatten.
Att hovrätten bedömer henne som trovärdig är en sak, att de sedan friar mannen trots det, säger en hel del. Men vi som läst och noga granskat FUP, vi vet att hon ljuger hej vilt hela tiden om allt som passar henne.

Nu stoppar du dina ord i hovrättens mun. Det är inte snyggt. Det är en av de saker som gör dig till en grov brottsling.

Hovrätten säger klart och tydligt att båda parter är trovärdiga. Hovrätten säger också att ingen våldtäkt har begåtts. Mannen är oskyldig. Eftersom hovrätten säger att hon ger en trovärdig berättelse, och att mannen är oskyldig, så är det också bevisat att ingen våldtäkt begåtts.

Ja, att du är blind är ingen överraskning.
Det var inte han som var arrogant, det är det du som är.
Om det är någon som inte under några omständigheter kan acceptera att inte få som hen vill, så är det du. Det har du visat överdrivet tydligt i denna tråd.

Precis, när hon faktiskt sa nej, då respekterade han det.

Fyllan spelade ingen roll alls. Det är återigen bara något som du själv hittar på. Ren inbillning. Du lider nog av ganska allvarliga inbillningar, hallucinationer och desillusioner, verkar det som.

Du är ingen seriös skribent. En seriös skribent kan föra en konversation utan personliga påhopp på sina motdebattörer och målsäganden i vart och vartannat inlägg. Finns några här i tråden som är seriösa. Som skriver seriösa inlägg och endast någon enstaka gång häver ur sig ett personligt påhopp (men även då gör det med klass). Det blir då en mer intressant och trevlig debatt. när jag ser att du skrivit blir det mer "åh, nej, vad är det nu för tröttsam skit hen har skrivit om målsägande eller om mig, istället för att endast hålla debatten saklig..." medans när vissa andra skribenter har skrivit, så blir jag nyfiken på vad de har skrivit. Även om jag och de har helt olika åsikter i sakfrågan. Du är mer en sådan man vill trycka på "ignorera". Låta bli att läsa din inlägg. Just saying.

Med det sagt. Så nej. Det här ärendet handlar inte om falsk tillvitelse. Målsägande ses som trovärdig av Hovrätten. Så. Det får du tugga i dig.

Och varför tror du att det är meddelandena till Z som är "lögnaktiga"? Z är hennes vän. V en ytligt bekant, som hon ville stå på god fot med. Vem är det troligast att hon är ärlig mot? Sin vän eller en ytligt bekant? Givetvis vännen. Det säger sig självt. inför de vi känner bäst är vi oftast som ärligast och mest oss själva. Det vet du nog om du tänker efter några varv. För bekanta har vi en förmåga att lägga på en mer filtrerad och glättig bild av oss själva... Detta är mycket mycket enkel psykologi. Så synd att Hovrätten inte gav större uppmärksamhet åt hennes snap-konversation med Z.

Sedan kan v och målsägande upplevt helt två olika saker av samma situation. Målsägande upplever en våldtäkt och att hon av rädsla följer hans minsta vink. Medans V upplever samtycke pga. att hon 8av rädsla) följer hans minsta vink.

Jag är ingen grov brottsling. och jag kommer rapportera ditt inlägg och sedan ignorera dig. Lär dig att föra vettig konversation människa!
Citera
2025-02-07, 14:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raktinyllet
Så om jag går och anmäler dig för våldtäkt imorgon så är det bara jag som kan fria dig från den moraliska skuldfrågan?

För ingen kan ljuga om en våldtäkt eller hur? Sluta skriva nu du skämmer ut dig totalt.

Nu är det mer du som skämmer ut dig. Men jag ska bygga vidare på ditt lilla inlägg, så kanske polletten trillar ner för dig.

Du och jag träffas idag. Jag våldtar dig. Du anmäler mig för våldtäkt imorgon. Men bevisningen håller inte måttet och jag blir rättsligt friad från ansvar för våldtäkt. Slipper rättsligt påföljd. Men jag är ju fortfarande moraliskt skyldig till den våldtäkt jag ju faktiskt utsatte dig för. jag är inte oskyldig bara för att jag är rättsligt friad.

Blev det tydligare så för dig?

Jo, klart folk kan ljuga om våldtäkt. Men vad fan har det med detta fallet att göra? Ingenting. Hovrätten bedömer målsägande som trovärdig. Dvs. inte som en lögnerska. Du kanske ska lita på Hovrätten i deras bedömning? Jag menar: du litar ju på deras bedömning kring bevisningen. eller ska du bara sitta och plocka russinen ur kakan? Och välja att tro på deras bedömning gällande bevisningen, men inte tro på deras bedömning gällande målsägandes trovärdighet?

Detta fallet handlar inte om falsk tillvitelse. Så det kan du stryka.

I övrigt så är det sällan våldtäkt VS falsk tillvitelse.

Många gånger i sådana här fall är det så att ena partner upplever sig bli våldtagen och den andra parten upplever sig ha samtycke. Dvs.: ingen begår något brott. inte den som upplever sig ha samtycke. och inte heller den som upplever sig bli våldtagen (och därav anmäler våldtäkten). De har bara två helt olika upplevelser av exakt samma situation. Det får du nog allt tugga i dig.
Citera
2025-02-07, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av perpactum
https://gofile.io/d/nvQvMJ
Varför sekretess på målsägande? Hon är väl vuxen?
Berätta mer om henne.
Instabil eller stabilt psyke? Van eller ovan med ONS?
Citera
2025-02-07, 14:18
Medlem
perpactums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ehehhas
Varför sekretess på målsägande? Hon är väl vuxen?
Berätta mer om henne.
Instabil eller stabilt psyke? Van eller ovan med ONS?
Det är standard i våldtäktsmål.
Senast redigerad av perpactum 2025-02-07 kl. 14:20.
Citera
2025-02-07, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Raktinyllet
Egentligen borde det inte spela någon roll vem rätten tror på, finns det inga bevis så ska man inte döma någon. Vi kan inte låsa in människor bara för att den som anklagar är en bra skådespelare.

Du. Jag skriver detta igen:

Många gånger i sådana här fall är det så att ena partner upplever sig bli våldtagen och den andra parten upplever sig ha samtycke. Dvs.: ingen begår något brott. inte den som upplever sig ha samtycke. och inte heller den som upplever sig bli våldtagen (och därav anmäler våldtäkten). De har bara två helt olika upplevelser av exakt samma situation. Det får du nog allt tugga i dig.

Så sluta nu upp att anklaga målsägande för att vara en falsk tillvitare. För som sagt var: det är inte antingen våldtäkt eller falsk tillvitelse. Två personer kan ha helt olika upplevelser av samma händelse. Bådas upplevelse är lika sanna och äkta för en var av dem.

men ja. Vad gäller rättssäkerhet så är jag helt enig med dig. Vi kan inte låsa in folk i fängelse om inte bevisningen gör gällande att det är ställt bortom allt rimligt tvivel att de gjort det de står anklagade för. Heller fria än fälla.

men rättsligt friad är inte synonymt med att man är oskyldig.
Citera
2025-02-07, 14:29
Medlem
Raktinyllets avatar
Citat:
Du. Jag skriver detta igen:

Så sluta nu upp att anklaga målsägande för att vara en falsk tillvitare. För som sagt var: det är inte antingen våldtäkt eller falsk tillvitelse. Två personer kan ha helt olika upplevelser av samma händelse. Bådas upplevelse är lika sanna och äkta för en var av dem.

men ja. Vad gäller rättssäkerhet så är jag helt enig med dig. Vi kan inte låsa in folk i fängelse om inte bevisningen gör gällande att det är ställt bortom allt rimligt tvivel att de gjort det de står anklagade för. Heller fria än fälla.

men rättsligt friad är inte synonymt med att man är oskyldig.

Är du helt galen? Jag har inte anklagat henne för att vara en falskanmälare. Jag har hela tiden sagt att vi omöjligt kan veta vad som hänt eftersom det inte finns några bevis.

Det är du som fortfarande tjatar om att han är våldtäktsman och att bara hon kan fria honom från den moraliska skuldfrågan. Som att du vet vad som har hänt.

Jag börjar tro att jag blir trollad, att du sitter bakom skärmen och skrattar när du skriver dina efterblivna inlägg.
Citera
2025-02-07, 14:33
Medlem
senderoluminosas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av perpactum
https://gofile.io/d/nvQvMJ

Tack!

Intressant.

Citatet "Viking Lundkvist har som ny bevisning i hovrätten åberopat
skärmdump med meddelande på sociala medier" är nog den viktigaste meningen i domen.
Citera
2025-02-07, 14:35
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Hon har inte anklagat honom anonymt för våldtäkt.

Det är här på flashback, anti-yttrandefrihetens skithus, som sådana falska anklagares identitet skyddas med näbbar och klor.

Eller, får man kanske peka ut henne nu, när det har visat sig att hon faktiskt inte är något offer? Utan tvärtom, är den som om någon är en gärningsman, och den oskyldigt utpekade är den som är offer. Det är hans identitet ni moderatorer här på flashback BORDE ha skyddat med näbbar och klor.

I detta fallet behövdes inte en öppen rättegång för att visa rättsrötan, den var helt blottad för alla och envar ändå.

Jag har god förståelse för att brottsutsatta skyddas, men det måste gälla bägge inblandade parter i samma utsträckning. Ingen vet ju förrän efteråt vem som är gärningsman och vem som är offer.

I detta fallet visade sig mannen vara offret, samtidigt som han är den som ideligen hängs ut med fullt namn och helt falskeligen utpekas som våldtäktsman.

Båda parter borde kunna diskuteras fritt i samhället och på Flashback som parter i rättegången. Det borde också vara fritt att hävda både skuld och oskuld som man vill. Åsikten är fri. Målsäganden riktar idag anklagelser anonymt eftersom hon inte måste stå för dem med namn.

Rättssäkerhet kräver öppna rättegångar med insyn för allmänheten för att vi skall kunna kontrollera att allt går rätt till, så som bland annat gjorts i denna tråd, med den beklagliga begränsningen gällande målsäganden.
Citera
2025-02-07, 14:47
Medlem
Citat:
Du är ingen seriös skribent. En seriös skribent kan föra en konversation utan personliga påhopp på sina motdebattörer och målsäganden i vart och vartannat inlägg.

Så man får inte hoppa på ljugande målsägande, men att hänga ut en oskyldigt misstänkt med namn och påstå att denna är en våldtäktsman, trots att han dessutom friats i domstol, det tycker du är ok. Du tar dig själv dessutom frihet att peka ut mig och andra här på forumet som brottsliga. Då får du allt finna dig att själv bli utpekad som både det ena och det andra!

Så jo - stackars ynkliga lilla dig.

Citat:
Finns några här i tråden som är seriösa. Som skriver seriösa inlägg och endast någon enstaka gång häver ur sig ett personligt påhopp (men även då gör det med klass). Det blir då en mer intressant och trevlig debatt. när jag ser att du skrivit blir det mer "åh, nej, vad är det nu för tröttsam skit hen har skrivit om målsägande eller om mig, istället för att endast hålla debatten saklig..." medans när vissa andra skribenter har skrivit, så blir jag nyfiken på vad de har skrivit. Även om jag och de har helt olika åsikter i sakfrågan. Du är mer en sådan man vill trycka på "ignorera". Låta bli att läsa din inlägg. Just saying.

Du har aldrig varit i närheten av att nå den seriösa nivån som finns i vissa av de inlägg somliga av oss skriver i den här tråden. Du är alldeles för enkelspårig och juridiskt illiterat för det.

Citat:
Med det sagt. Så nej. Det här ärendet handlar inte om falsk tillvitelse. Målsägande ses som trovärdig av Hovrätten. Så. Det får du tugga i dig.

Där har du fel, det är inte målsägande som hovrätten ser som trovärdig, det är de uppgifter hon lämnat som hovrätten ser som trovärdiga. Det är att du är helt blind för den typen av skillnader i vad en domstol skriver, som gör att du aldrig kan nå den seriös nivån på debatten här.

Nästa steg är det faktum att du inte bara lyfter fram det felaktiga argumentet att hovrätten ser kvinnan som trovärdig, när det är uppgifterna de ser som trovärdiga, utan att du i samma andetag helt blundar för det som hovrätten säger i samma ärende om mannens berättelse, nämligen att den utöver att vara trovärdig också är lång, levande, klar, detaljrik och sammanhängande. Ett mycket tydlig tecken på att hovrätten sätter betydligt större tilltro till mannen, än till kvinnan, i de delar som deras berättelse skiljer sig åt. Något som naturligtvis också återspeglas i domen. Som helt frias mannen från alla anklagelser.

Citat:
Och varför tror du att det är meddelandena till Z som är "lögnaktiga"? Z är hennes vän. V en ytligt bekant, som hon ville stå på god fot med. Vem är det troligast att hon är ärlig mot? Sin vän eller en ytligt bekant? Givetvis vännen. Det säger sig självt. inför de vi känner bäst är vi oftast som ärligast och mest oss själva. Det vet du nog om du tänker efter några varv. För bekanta har vi en förmåga att lägga på en mer filtrerad och glättig bild av oss själva... Detta är mycket mycket enkel psykologi. Så synd att Hovrätten inte gav större uppmärksamhet åt hennes snap-konversation med Z.

Just det. Ändå ljög hon för sin vän.
Hovrätten gav absolut uppmärksamhet åt hennes snap-konversation med sin väninna. Men jag är inte ett skvatt förvånad över att du inte har uppmärksammat det. Återigen ett exempel på varför du aldrig kan nå den högre nivån av debatt som också föregår sig på forumet, om än i betydligt mindre omfattning än alla de tramsinlägg du och dina gelikar gödslar med.

Citat:
Sedan kan v och målsägande upplevt helt två olika saker av samma situation. Målsägande upplever en våldtäkt och att hon av rädsla följer hans minsta vink. Medans V upplever samtycke pga. att hon 8av rädsla) följer hans minsta vink.

Jag är ingen grov brottsling. och jag kommer rapportera ditt inlägg och sedan ignorera dig. Lär dig att föra vettig konversation människa!

På samma vis som du utpekar folk som brottsliga till höger och vänster i tråden, så tar jag mig samma frihet och utpekar dig som brottslig, för du är en grov brottsling när du agerar som du gör. Till skillnad från mig. Att du inte klarar av att bli bemött på samma vis som du bemöter andra säger allt om dig, och din typ. och det är just typiskt för din typ. Att du någonsin skulle kunna lära sig föra en vettig konversation har jag inga som helst illusioner om, så det kommer jag inte uppmana dig till. Du borde inte bara ignorera mig, utan hela tråden.
Citera
2025-02-07, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av senderoluminosa
Tack!

Intressant.

Citatet "Viking Lundkvist har som ny bevisning i hovrätten åberopat
skärmdump med meddelande på sociala medier" är nog den viktigaste meningen i domen.

Hur fan lyckas du utläsa det när det överhuvudtaget inte omnämns i domskälen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in