2025-02-07, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SegPanda
Självklart gjorde dom det i ett land där det inte skett en skolskjutning sedan 1961.
Det har skett flertalet skolattacker och försök till attacker de senaste 10 åren. Men visst, ingen skjutning.
Citera
2025-02-07, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av De79
Japp, så är min bild också av hur det borde gå till men jag har ingenstans sett eller hört att de har gått in och hjälpt skadade innan skytten var funnen. Kan du länka?

Det kom ut många filmklipp på instagram och snapchat hur skadade bärs ut på bår och lastas in i de 20 ambulanser som var på plats. Jag har inget klipp med klockslag just nu men om du tittar i den här tråden så kan du se när klippen postades och att det var under pågående insats.
Citera
Medlem
Citat:
Självklart gjorde dom det i ett land där det inte skett en skolskjutning sedan 1961.
Det gör ju inte att det inte kunde hända.

Polisen bedömde att sådant här skulle kunna hända i Sverige.
Citera
Medlem
everythingiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Vad ger hagelgevär för typ av skador ?
De ger svåra skador på kort håll även med fint hagel... Men med grövre hagel och framförallt med buckshots eller slugs dödande även I en lång korridor. Buckshots är typ 8 st 9mm danskar, och slugs en ensam projektil som även expanderar ofta. Så inomhus är det ett dödligt vapen.
Citera
2025-02-07, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
Absolut, jag tror till 100% att den här killen hade kunnat vara en del av samhället och haft ett yrke om han fått det stöd han behövde. Han kanske inte hade fixat heltid, och han hade definitivt inte kunnat ha vilket jobb som helst. Men på ett eller annat sätt hade han helt säkert kunna integreras med rätt stöd.

Ett stöd som han bevisligen aldrig fick, oavsett om han sökt den själv eller borde ha fångats upp av tex soc. Istället verkar det som att man försökt pressa in honom i samhällets mall och brutalt misslyckats med det, vilket ledde fram till en tragedi.

Det här händer varenda dag i Sverige, den enda skillnaden är att han tog ytterligare 10 personer med sig i sitt suicid medan majoriteten åker hem, tar en näve tabletter och får en liten dödsannons i tidningen som ingen reflekterar över. De försvinner från jordens yta utan ett ljud och Svensson lever sitt liv som om ingenting har hänt.

Det som har hänt är förjävligt, men det är en konsekvens av ett samhälle som inte fungerar. Vi får bara hoppas att det här väcker en debatt som skapar förändring innan såna här vansinnesdåd blir vardag.

Man hade kunnat önska att det här problemet blir mer uppmärksammat nu.
Citera
2025-02-07, 10:47
Medlem
K.Blomkvists avatar
Citat:
Ursprungligen postat av everythingis
Håller med, det troligaste är kan inte jobba... Det finns förmodligen fler inspelningar från toaletten bredvid typ... Alla skickar ju inte sitt material till skvallertidningar och press, polisen får nog en del direkt.

De där toalettfilmerna visar ju vilket enorm skräck han upplevde.
Han ställde sig uppe på handfatet för han visste nog att det kunde komma ett skott genom dörren.

Jag önskar att någon kunde få honom att berätta hur han upplevde det och hur han tänkte.

Toalett filmerna finns här:
https://gofile.io/d/qIaCIe
Citera
2025-02-07, 10:48
Medlem
Citat:

Du tror alltså i din efterblivna hjärna att man tränar det enbart för skjutvapenvåld?

Din polare i Trollhättan använde tex svärd.
Då tycker du inte att man behöver låsa in sig?
Bara använda sin karate och avväpna honom..

Satan vad efterblivna as det finns i denna tråden.
Citera
2025-02-07, 10:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Tingovel
Det har skett flertalet skolattacker och försök till attacker de senaste 10 åren. Men visst, ingen skjutning.

Ja helt normalt att öva på skolattack i en SFI klass på en komvux skola 3 veckor innan det faktiskt sker på exakt den skolan.
Citera
2025-02-07, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PainfulVacuum
Absolut, jag tror till 100% att den här killen hade kunnat vara en del av samhället och haft ett yrke om han fått det stöd han behövde. Han kanske inte hade fixat heltid, och han hade definitivt inte kunnat ha vilket jobb som helst. Men på ett eller annat sätt hade han helt säkert kunna integreras med rätt stöd.

Ett stöd som han bevisligen aldrig fick, oavsett om han sökt den själv eller borde ha fångats upp av tex soc. Istället verkar det som att man försökt pressa in honom i samhällets mall och brutalt misslyckats med det, vilket ledde fram till en tragedi.

Det här händer varenda dag i Sverige, den enda skillnaden är att han tog ytterligare 10 personer med sig i sitt suicid medan majoriteten åker hem, tar en näve tabletter och får en liten dödsannons i tidningen som ingen reflekterar över. De försvinner från jordens yta utan ett ljud och Svensson lever sitt liv som om ingenting har hänt.

Det som har hänt är förjävligt, men det är en konsekvens av ett samhälle som inte fungerar. Vi får bara hoppas att det här väcker en debatt som skapar förändring innan såna här vansinnesdåd blir vardag.
Mycket bra analys har själv sett bekanta som blir helt utelämnade och utan stöd. Det är som en gråzon, dom funkar inte alls i samhället och vet inte vad dom ska ta sig till. Det är inte som att någon hjälp eller stöd kommer från myndigheterna. Man kan ju förstå vilken ilska det måste finnas sen att det slutar i ett sådant här utfall är såklart olyckligt.

Det är lätt för oss som har jobb och fungerar i samhället att säga hur man ska agera. Tror det är omöjligt att föreställa sig 20 år av ständiga nederlag och känna sig helt utanför.
Citera
2025-02-07, 10:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Det gör ju inte att det inte kunde hända.

Polisen bedömde att sådant här skulle kunna hända i Sverige.

Självklart bedömer dom det, jag har läst MSB's och FOI's alla uppladdningar och forskning om skolattacker och terrordåd. Nästan så man blir mer misstänksam efter att ha läst dom.
Senast redigerad av SegPanda 2025-02-07 kl. 10:52.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenskidiot
Att du är en jävla paragrafryttare. En perfekt byråkrat som inte kan se en individs samlade erfarenheter och orsaker till dess mående. Du kan ta dina jävla regler och stoppa upp i arslet.

Men är du på riktigt?!
Du kanske ska läsa innan du kommenterar

Jag svarar på en person som skriver att "Rickard kunde fått sjukersättning", jag svarar att han inte kunde fått det pga hur Försäkringskassans regler ser ut kring sjukersättning.

Inte någonstans har jag skrivit vad min personliga åsikt kring dessa regler är!

Logga ut från Flashback och gör nånting annat, du är pinsam.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av back flash
Han hade licens för en Browning Bar, 30-06, och två pumphagelgevär, Mossberg 590 A1 och Winchester 1300. Dessutom en 22:a.

B.F

Ha! FAN vad grym jag är! Jag gissade just på en Browning i 30-06 och en halvautomatisk .22LR! Det var alltså precis som jag föutspådde en helt vanlig jaktgarderob med helt vanliga jaktgevär, möjligen med undantag för Mossberg 590 som är lite mer "taktisk".

Kommunistsvinen hade FEL. Det var ingen AR15, inget "kraftfullt automatvapen" eller ett "coolt" och "kontroversiellt" vapen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in