2025-02-07, 10:36
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maggie72
Det låg en annons ute på ca fyra vakanta tjänster inom försörjningsstöd redan före denna annons. Många socialtjänster har under en längre tid haft svårt att tillsätta tjänster.

FB-incels fattar inte hur en rekryteringsprocess går till. De har antagligen aldrig varit med om en sådan.
Citera
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Nja det finns väl en miniminivå för sjukpenning?

Svar NEJ!
Citera
Medlem
buddy99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tumidanda
Låter rimligt. Vem hatar inte att jobba?

Det var väl några vidriga moderater som ville tvinga stackaren att jobba och då gick det som det gick.
Tidsintervallen med GM:s ålder stämmer ju väl med Reinfeldts utförsäkring av svenskar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Apanjullet
Att säga att autism är en riskfaktor för masskjutningar är en förenkling som riskerar att skapa stigmatisering snarare än att förstå komplexiteten i sådana tragedier. Autism är en neurobiologisk variation, och majoriteten av personer med autism är inte aggressiva eller farliga. De allra flesta hanterar sina stressfaktorer på ett konstruktivt sätt, trots att de kan ha svårigheter med sociala interaktioner och sensoriska stimuli.

Det är också viktigt att notera att forskning och statistiska undersökningar, som den från FBI, visar att de flesta gärningspersoner inte har en diagnos som direkt kopplas till psykisk sjukdom, och att det är en kombination av olika stressfaktorer och livsomständigheter som ofta är avgörande. Enligt FBI:s rapport är det framför allt flera faktorer, såsom personliga konflikter, arbetslöshet, och socioekonomiska problem, som triggar agressioner, inte en specifik diagnos. Så även om vissa individer med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar (NPF) kan uppleva stress och social isolering, är det inte dessa faktorer i sig som leder till våldsbrott.

Att koppla autism till risk för våld utan att ta hänsyn till hela individens livssituation och omständigheter skapar en farlig och missvisande bild. Att lägga all skuld på en diagnos och dra slutsatsen att autism är en "riskfaktor" för masskjutningar är oansvarigt och missriktat, eftersom det bortser från de verkliga och ofta multifacetterade orsakerna till sådana tragedier.
För de som inte orkar läsa mitt inlägg, vilket du verkar vara del av.

1. I USA utgör de med NPF diagnos ca 2%, MEN likväl har de begått 25% av de undersökta skjutningarna.
2. Antalet personer med NPF diagnoser är förmodligen något fler än de 2% då många går under radarn, inte söker hjälp eller på något sätt lyckas klara sig. Det i sig innebär att det förmodligen är fler personer utav skjutningarna som potentiellt hade kunnat få en NPF-diagnos under sitt liv om de fått hjälp.
3. Nej, det är inte enbart diagnosen som är avgörande vilket också undersökningen påpekar, det är en trigger och de som har NPF-diagnos är lättare påverkade och oförmögna att hantera situationen. Statistiken talar sitt tydliga språk, nämligen att de inom autismspektrumet är betydligt vanligare inom massmördar/skjutningskategorin sett till befolkningen i helhet. De är helt enkelt statistiskt mer förekommande.
4. NPF-diagnos blir en riskfaktor och GM borde aldrig ha fått vapenlicens och de med NPF-diagnos idag som har vapenlicens bör bedömas utifrån flera faktorer så som diagnos, ordnad ekonomi, social förmåga och förmåga att hantera stressorer. Hade GM bedömts nogrannt på sagda faktorer hade han aldrig fått vapenlicens.
Citera
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SegPanda
Mycket möjligt. Låt mig utveckla vad jag menade med tidigare inlägg; jag är inte emot att man ser till att friska och mentalt stabila personer ska ha vapen, att man gör extra kontroller, men att man ska dra alla över en kam och inskränka på deras vapen enbart för att en person får ett psykbryt är absurt.

Helt enig. Friska stabila skyttar borde få ha vilka vapen dom vill.
Citera
2025-02-07, 10:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper
Baserar man det hela då på det specifika vapen han hade? Var det en AR-15 med i arsenalen? Blir spännande att höra

Nej, det var med 100% säkerhet INTE en AR15 som användes. Med stor sannolikhet så var det inte en Mini-14 heller.

3 av 4 vapen är kända. Han hade 2 hagelgevär och en halvautomat i 30-06. Vad det fjärde vapnet var han hade licens för var för något har inte offentliggjorts ännu, mer än att det också var en halvautomat. Om jag skulle satsa pengar på att gissa så gissar jag på en Ruger 10/22.
Citera
2025-02-07, 10:38
Medlem
Citat:
Javisst. Jag skrev fel. Jag menade sjukersättning och sjukpenning under rehab.

Om man kommer tillrätta med ångesten och den sociala fobin borde ju en person isf åtminstone sköta någon daglig verksamhet eller liknande.

Absolut, jag tror till 100% att den här killen hade kunnat vara en del av samhället och haft ett yrke om han fått det stöd han behövde. Han kanske inte hade fixat heltid, och han hade definitivt inte kunnat ha vilket jobb som helst. Men på ett eller annat sätt hade han helt säkert kunna integreras med rätt stöd.

Ett stöd som han bevisligen aldrig fick, oavsett om han sökt den själv eller borde ha fångats upp av tex soc. Istället verkar det som att man försökt pressa in honom i samhällets mall och brutalt misslyckats med det, vilket ledde fram till en tragedi.

Det här händer varenda dag i Sverige, den enda skillnaden är att han tog ytterligare 10 personer med sig i sitt suicid medan majoriteten åker hem, tar en näve tabletter och får en liten dödsannons i tidningen som ingen reflekterar över. De försvinner från jordens yta utan ett ljud och Svensson lever sitt liv som om ingenting har hänt.

Det som har hänt är förjävligt, men det är en konsekvens av ett samhälle som inte fungerar. Vi får bara hoppas att det här väcker en debatt som skapar förändring innan såna här vansinnesdåd blir vardag.
Citera
2025-02-07, 10:39
Medlem
Citat:
Nja det finns väl en miniminivå för sjukpenning?

Den grundar sig på en inkomst. Är den noll blir sjukpenning noll.
Citera
2025-02-07, 10:39
Medlem
Citat:
Jag "sympatiserar" inte med honom. Det jag skrev var att svenskar ofta åtminstone försöker förstå svenska förövare, eller tycker synd om deras anhöriga, medan ingen svensk gör detsamma för icke-vita främlingar som angriper svenskar och andra vita människor. Detta är ju bara en ren självklarhet.

Nej det är ingen jävla självklarhet!
Citera
2025-02-07, 10:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av svenskidiot
Du är en del av problemet. Helt oförmögen att se en helhetsbild? Botbart? Visst, men dra ersättning från en sådan här individ och du är näst på tur.

Hur fan fick du mig till en del av problemet för att jag skriver om de regler som vi har i samhället?!
Citera
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Nej, det var med 100% säkerhet INTE en AR15 som användes. Med stor sannolikhet så var det inte en Mini-14 heller.

3 av 4 vapen är kända. Han hade 2 hagelgevär och en halvautomat i 30-06. Vad det fjärde vapnet var han hade licens för var för något har inte offentliggjorts ännu, mer än att det också var en halvautomat. Om jag skulle satsa pengar på att gissa så gissar jag på en Ruger 10/22.

Hur vet vi att 30-06:an var halvautomatisk?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blunted
Vilka valde han ut att skona??
Om det nu stämmer att han valde att skona vissa funderar jag på om han riktade sig in på personer som "såg ut" att vara anställda snarare än elever.

Det är väl det eller ett rasistiskt motiv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in