Citat:
Ursprungligen postat av
Steinarr
Om man har en schizotyp störning så kan man förmodligen vara duktig på att genomföra just någonting sådant här men däremot vara sämre på att exempelvis gå och handla.
Har man "grov autism" så betyder det att man inte bara har autism utan även en intellektuell funktionsnedsättning. Autism är som sagt i stort sett en introvert, känslig personlighetstyp som helst inte umgås med kompisar samt har allmänt svårt med sociala sammanhang.
Richard Andersson kändes inte som en person med autism. Om han hade autism så måste det ha funnits någonting mer som orsakade hans problem. Hans sociala fobi verkar ha varit på en nivå som jag sällan har skådat.
Jag känner många med autism. Både jag och min flickvän har autism och vi båda tycker att Richard Anderssons påstådda beteende var extremt udda. Vi tycker att han ser extremt udda ut på alla dessa bilder också.
En schizotyp störning är det närmsta som stämmer in på Richard Anderssons beteende i nuläget.
Fast han nar troligtvis någon kombinations diagnos. Det går ju både att ha autism och adhd. Det går ju att vara högfungerande eller gravt autistisk. Det går även att vara schizotyp i kombination med autism eller utan.
Skolbetygen indikerar närmast också en lättare kognitiv nedsättning (psykisk utvecklingsstörning). De fick nog betydande hjälp på den gymnasieutbildningen som gärningsmannen gick. Det var väl 1

r rakt igenom i slutbetyg på högstadiet och det är riktigt dåligt, såvida hen inte då var hemmasittare och struntade i att gå till skolan.
Slutsatsen är att den misstänkte gärningsmannen stack ut på mer än ett sätt.
Det är verkligen synd att hen inte omhändertagits och fått hjälp av psykiatrin. Jag tror föräldrar kan ha försökt skydda vederbörande. Det och varit blinda för potentiella aggressioner. Någon i hen närhet måste ju ha känt till att vederbörande skulle kunna "se" svart.