2025-02-07, 15:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lolloliten
Klappträ. Hans morfar var inte jude men från Frankrike, det har klargjorts tusen ggr i denna tråd.
Ja, med brasklappen att i många artiklar i både Sverige och Norge har det skrivits med accent på O:et, "Simón". Det är en omöjlig konstruktion på franska eftersom den accenten bara används på bokstaven e, som i svenskans idé. På ett O kan det bara vara ò eller ô.

Det är endast i spanskan som Simon skrivs Simón. Så om det är korrekt att hans namn skrivits så i register osv kan det såklart vara möjligt att hans morfar eller morfarsfar var spanjor som flyttat till Frankrike alt. fötts där till spanska föräldrar.
Citera
2025-02-07, 15:12
Medlem
Novotars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snesilop
Polisen vågar inte gå in ..... Ynkligt , varför då bli polis .
För dom inte såg ngt pga rökutvecklingen o kunde inte avgöra vem var MGM.
Citera
Medlem
Om Polisen går in i en skola under pågående massavrättning och ser GM samt uppfattar det som att de blir beskjutna av GM. Varför skjuter de inte själva då? En GM är identifierad samt skjuter mot poliser. Då är det väl bara att tömma magasinet?

Har poliserna kroppskameror idag? Hur rökigt kan det varit egentligen?
Citera
Medlem
Expressen: "Ännu vet vi ingenting om motivet bakom massmordet i Örebro.

Victor Malm menar att vi ändå bör kalla det för terrorism."

Helt sjukt resonemang. Han kan ha fått fnatt och trott att han var Nalle Puh och sköt fåglar i Sjumilaskogen med ett korkgevär for all we know. Vi vet ingenting om varför han gjorde det. Om det inte finns något ideologiskt motiv kan man inte krysta fram att det ska kallas terrorism. Att inte invänta mer information är oansvarigt.
Citera
2025-02-07, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Om det hade varit fallet så hade Soc, som ju träffade honom regelbundet under flera års tid, skickat honom till psykvården för utredning, möjligen med beslut om tvångsåtgärder om han vägrat.

Det finns många i den här TS som påstår att GM skulle ha varit psykiskt sjuk men ingen som hittills kunnat uppvisa ett spår av belägg för detta.
Det är inte bara att "skicka" någon till sjukvården. Speciellt inte för en personlighetsstörning som är terapiresistent.

Däremot verkar han han ha lidit av ångestproblematik och social fobi. Det är behandlingsbart men det hade krävt att han medverkade i vården.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnoughisEnough
Man meddelar såklart anhöriga allteftersom dom identifieras.

Du tror väl inte man väntar tills samtliga är identifierade???

Nej såklart inte, men man börjar ju inte gå ut offentligt med namn innan man kan gå ut med alla.
Citera
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bonanbruse
Han gick ju i en specialklass för personer med autism. Det står i media, och det finns dessutom kopior på hans betyg därifrån som någon postade här tidigare.

Nej han gick i en specialklass för personer med misstänkta NPF-diagnoser under en del av gymnasiet men som jag skrev så verkar han inte ha fått en fastställd diagnos vare sig då eller tidigare. Möjligen kommer det fram att det var så, skulle i och för sig inte förvåna mig men det är alltså inte styrkt.
Citera
2025-02-07, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snesilop
Polisen vågar inte gå in ..... Ynkligt , varför då bli polis .

Vad pratar du om? De gick ju in direkt, men möttes av rök och dålig sikt. Fick syn på gärningsman på avstånd och tog ett mycket vettigt beslut att inte försöka skjuta tillbaka eftersom där var en stor risk att de då istället hade träffat oskyldiga människor.

Jag ser inget ynkligt i agerandet.

Däremot olyckligt att inte vanliga poliser är utrustade från början att hantera terrordåd, även om det bara dröjde 7 min till innan poliser med rätt utrustning inkl gasmask kunde springa in så tappade man bort gärningsmannen och hittade honom inte förrän en timme senare.

Det mesta pekar på att gärningsmannen dog strax efter att han såg och sköt mot poliserna. Annars hade det gått snabbare att hitta honom då man hör skottljud och kan springa i den riktningen. Nu blev man tvungna ta det tunga jobbet att säkra området och leta efter gärningsmannen som kunde gömt sig i något hörn för att plötsligt skjuta. Samtidigt som många sådana gömställen var upptagna av vettskrämda oskyldiga människor.
Citera
2025-02-07, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Steinarr
Om man har en schizotyp störning så kan man förmodligen vara duktig på att genomföra just någonting sådant här men däremot vara sämre på att exempelvis gå och handla.

Har man "grov autism" så betyder det att man inte bara har autism utan även en intellektuell funktionsnedsättning. Autism är som sagt i stort sett en introvert, känslig personlighetstyp som helst inte umgås med kompisar samt har allmänt svårt med sociala sammanhang.

Richard Andersson kändes inte som en person med autism. Om han hade autism så måste det ha funnits någonting mer som orsakade hans problem. Hans sociala fobi verkar ha varit på en nivå som jag sällan har skådat.

Jag känner många med autism. Både jag och min flickvän har autism och vi båda tycker att Richard Anderssons påstådda beteende var extremt udda. Vi tycker att han ser extremt udda ut på alla dessa bilder också.

En schizotyp störning är det närmsta som stämmer in på Richard Anderssons beteende i nuläget.

Fast han nar troligtvis någon kombinations diagnos. Det går ju både att ha autism och adhd. Det går ju att vara högfungerande eller gravt autistisk. Det går även att vara schizotyp i kombination med autism eller utan.

Skolbetygen indikerar närmast också en lättare kognitiv nedsättning (psykisk utvecklingsstörning). De fick nog betydande hjälp på den gymnasieutbildningen som gärningsmannen gick. Det var väl 1r rakt igenom i slutbetyg på högstadiet och det är riktigt dåligt, såvida hen inte då var hemmasittare och struntade i att gå till skolan.

Slutsatsen är att den misstänkte gärningsmannen stack ut på mer än ett sätt.

Det är verkligen synd att hen inte omhändertagits och fått hjälp av psykiatrin. Jag tror föräldrar kan ha försökt skydda vederbörande. Det och varit blinda för potentiella aggressioner. Någon i hen närhet måste ju ha känt till att vederbörande skulle kunna "se" svart.
Citera
2025-02-07, 15:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Nej han gick i en specialklass för personer med misstänkta NPF-diagnoser under en del av gymnasiet men som jag skrev så verkar han inte ha fått en fastställd diagnos vare sig då eller tidigare. Möjligen kommer det fram att det var så, skulle i och för sig inte förvåna mig men det är alltså inte styrkt.
Han hade ju en mycket star aversion mot att samverka med andra människor så det är inte troligt att han medverkat i någon utredning av hans problem.
Citera
Medlem
DaEzzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson
Det är inte bara att "skicka" någon till sjukvården. Speciellt inte för en personlighetsstörning som är terapiresistent.

Däremot verkar han han ha lidit av ångestproblematik och social fobi. Det är behandlingsbart men det hade krävt att han medverkade i vården.

Nej så är det ju. Jag är fortfarande ytterst tveksam till att GM var psyksjuk, alltså i klinisk mening, och ångestproblematik samt social fobi är väl tyvärr lite grann av en folksjukdom i Sverige numera, särskilt bland yngre män. Dvs inget unikt i sig.
Citera
Medlem
Masingas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GustafBradson

Sjukvården skulle aldrig kunna förhindra att något sånt här händer med en person som GM även om han själv skulle gå med på behandling.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in