2025-02-05, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slemhog
Slemhog räcker upp handen. Bor hyresreglerad 3a i närförort nu med drömläge, högt i tak och 30 m2 fiskbensparkett och slipper betala 3.5-4 miljoner för samma skit för BR-kåken som ser likadan ut bredvid. Direkt efter man flyttat in ringer hustomten och säger han vill in för de ska måla om hela lägenheten och slipa parketten. Trevligt Köket och muggen är redan stambytt och renoverad.
Snart byte till sekelskifte våning på 135 m2 med 13000 i hyra, värd 10-11 milj som BR. Vilken möjlighet skulle en kommunal tjänsteman med 45 brutto som mig ha köpa en sån? Noll. Med hyresregleringen och personligt driv samt sälj och god övertalningsförmåga riktat mot gamla kärringar på bytessidor får man den möjligheten.

Varför skulle jag eller någon annan som tjänar 0-60 brutto vara emot hyresregleringen? Fattar inte. Kötiderna på 30 år i innerstan gäller ju inte, då man kan byta sig till en liknande lägenhet på under 5-7 år så fort man fått ett hyffsat vettigt objekt med ca 5-10 år kötid.
För 5 år sen visade undersökning 85% var emot marknadshyror och ville bevara hyresregleringen, resterande 15% är mäklare, fastighetsägare, nyliberaler och avundsjuka statusfixerade avskum som Flanders med hög belåning i sekelskifte 1or som han inte hade tillräckligt kötid för och liknande typer.

Hela tråden unnar slemhog all framgång i världen. Vi dyrkar slemhog och önskar vi var mer som slemhog.

Men jag tänkte mer på ”systemnivå”, än vad de om råkar gynna slemhog personligen.
Citera
2025-02-06, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av olofzzon
Finns det någon aktiv i denna tråd som inte tycker att hyresregleringen är en dålig grej?

Det är bra på så vis att priserna inte spårar ur (både HR och BR) och skapar en trygghet för de som hyr.

Man lyckas redan nu hyra ut nyproduktions-tvåor på 40-55m2 utanför tullarna för 12-16K. Säg att en tvåa på 60m2 i gamla beståndet har en hyra på 8K- med marknadshyra skulle den lätt stiga 50-75 %. De absolut flesta skulle välja en större gammal lägenhet på 60m2 för 13K istället för en ny på 48m2 för 14,5K.
Citera
2025-02-06, 21:28
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Zabriskie.Point
Frågan har säkert ställts tidigare i tråden, men är det bra tid just nu att köpa bostadsrätt centralt i medelstor stad? Förstagångsköpare.

Räntorna påväg ner (?) och marknaden svalnat av lite, är min känsla? Vad säger ni experter?
Avvakta skulle jag säga
Citera
2025-02-06, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bidi75
Avvakta skulle jag säga

Är det kinesiska eller ryska botar som svarar i den här tråden nuförtiden? Den som avvaktade och följde råden i den förra tråden har inte haft bostad på 15 år nu. Det är en ganska stor procentuell del av livet.
Citera
2025-02-07, 01:25
Medlem
Citat:
Slemhog räcker upp handen. Bor hyresreglerad 3a i närförort nu med drömläge, högt i tak och 30 m2 fiskbensparkett och slipper betala 3.5-4 miljoner för samma skit för BR-kåken som ser likadan ut bredvid. Direkt efter man flyttat in ringer hustomten och säger han vill in för de ska måla om hela lägenheten och slipa parketten. Trevligt Köket och muggen är redan stambytt och renoverad.
Snart byte till sekelskifte våning på 135 m2 med 13000 i hyra, värd 10-11 milj som BR. Vilken möjlighet skulle en kommunal tjänsteman med 45 brutto som mig ha köpa en sån? Noll. Med hyresregleringen och personligt driv samt sälj och god övertalningsförmåga riktat mot gamla kärringar på bytessidor får man den möjligheten.

Varför skulle jag eller någon annan som tjänar 0-60 brutto vara emot hyresregleringen? Fattar inte. Kötiderna på 30 år i innerstan gäller ju inte, då man kan byta sig till en liknande lägenhet på under 5-7 år så fort man fått ett hyffsat vettigt objekt med ca 5-10 år kötid.
För 5 år sen visade undersökning 85% var emot marknadshyror och ville bevara hyresregleringen, resterande 15% är mäklare, fastighetsägare, nyliberaler och avundsjuka statusfixerade avskum som Flanders med hög belåning i sekelskifte 1or som han inte hade tillräckligt kötid för och liknande typer.
Var hittar du en sådan lägenhet, möjligen i en småstad där samma BR kostar max 3-400 000kr.....
Citera
2025-02-07, 01:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bidi75
Avvakta skulle jag säga
Hmmm hur tänker du då??? Priserna rusar ju just nu! Lär inte ta stopp före nästa lågkonjunktur....
Citera
2025-02-07, 03:12
Medlem
slemhogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Var hittar du en sådan lägenhet, möjligen i en småstad där samma BR kostar max 3-400 000kr.....

Finns i Råsunda/Sundbyberg.
Citera
2025-02-07, 03:19
Medlem
slemhogs avatar
Några bekantas hyresrättkarriär.

45 m2 dyr nyproduktion i Sollentuna centrum --> Billig 1a med bra läge och planlösning i Vällingby-->2.5a i Abrahamsberg-->3.5a på Stora Essingen-->2.5a sekelskifte på Karlsbergsvägen med 9000 i hyra.

3a i Bålsta-->2a i Solna-->1a i innerstan-->3a i Innerstan.(ombildades sen)

2a i Huddinge-->1a i Stan(Svarta pengar emellan, under 100k)--> 1a i förorten som ombildades med 800 000 kr vinst direkt efter.

I en hel del byten ingick fattiglappar/nyblivna pensionärer som behövde komma ner i hyra.
Citera
2025-02-07, 03:46
Medlem
Citat:
Några bekantas hyresrättkarriär.

45 m2 dyr nyproduktion i Sollentuna centrum --> Billig 1a med bra läge och planlösning i Vällingby-->2.5a i Abrahamsberg-->3.5a på Stora Essingen-->2.5a sekelskifte på Karlsbergsvägen med 9000 i hyra.

3a i Bålsta-->2a i Solna-->1a i innerstan-->3a i Innerstan.(ombildades sen)

2a i Huddinge-->1a i Stan(Svarta pengar emellan, under 100k)--> 1a i förorten som ombildades med 800 000 kr vinst direkt efter.

I en hel del byten ingick fattiglappar/nyblivna pensionärer som behövde komma ner i hyra.
"hyresrättkarriär."??? Du har ju inte tjänat en krona på det! Du har bara bytt Hr för tusan! Själv har jag sedan köp av min BR 1986 tjänat över 3 miljoner på olika köp/byten.......
Citera
2025-02-07, 06:37
Medlem
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/OoXBrw/har-foll-bostadspriserna-mest-i-januari-knepig-marknad

Ojdå, nya tider? T o m rubriken bostadspriserna rasar. I vart fall är oddsen stora att faktiska boräntorna ligger på runt 3% hela 2025. Kan det vara ökande arbetslöshet som ligger bakom sjunkande priser? Där jag bor är det väldigt trögt med försäljningar. Det enda som verkar gå någorlunda bra är BR över 70kvm med rätt läge, och lite extra oavsett om den är äldre eller nyare. Ser framför mig ett par med utflugna barn i 50-70 års åldern som köpare.
Citera
2025-02-07, 06:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrGiggles
https://www.aftonbladet.se/minekonomi/a/OoXBrw/har-foll-bostadspriserna-mest-i-januari-knepig-marknad

Ojdå, nya tider? T o m rubriken bostadspriserna rasar. I vart fall är oddsen stora att faktiska boräntorna ligger på runt 3% hela 2025. Kan det vara ökande arbetslöshet som ligger bakom sjunkande priser? Där jag bor är det väldigt trögt med försäljningar. Det enda som verkar gå någorlunda bra är BR över 70kvm med rätt läge, och lite extra oavsett om den är äldre eller nyare. Ser framför mig ett par med utflugna barn i 50-70 års åldern som köpare.

Inte ett dugg konstigt. Det vimlar inte av folk som har råd att köpa en bostadsrätt idag och och gratislånen lär vi inte se igen på ett tag. Tycker jag hör och ser folk överallt som tvingas dra in både på det ena och det andra nuförtiden.
Citera
2025-02-07, 07:49
Medlem
vemsfels avatar
Citat:

Jag fattar att du är för hyresreglering som lyckas bo så flott så billigt. Jag tycker däremot att den gott kunnat kosta det dubbla och passat en medelklassfamilj med två inkomster och barn (dvs 80+ brutto) istället för att du ska bo och fisa ner den i 30 år till i likhet med kärringen innan dig. Den här historien gör mig bara till en större förespråkare mot det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in